Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Kifid (logo)

Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is een advies dat de destijds geldende mores volgde passend, zelfs al past achteraf de conclusie dat een ander advies beter was geweest.

Dit kan een interessante uitspraak zijn mochten adviseurs nog eens aansprakelijk worden gesteld in de woekerpolisaffaire. Beleggingsverzekeringen waren indertijd immers de norm. Dat daar nu anders over wordt gedacht, is dan even deel twee.

De commissie in uitspraak 2016-208: "Wij zijn van oordeel dat niet is gebleken dat er destijds sprake was van een niet passend advies. Het advies om 50.000 euro eigen geld te beleggen in plaats van dit bedrag op de hypothecaire geldlening in mindering te brengen, was op het moment van advisering een gebruikelijke constructie. Dat het achteraf bezien wellicht financieel voordeliger zou zijn geweest om dit bedrag op de hypothecaire geldlening in mindering te brengen, maakt dit niet anders. Bovendien is gesteld noch gebleken dat het beleggingsprofiel van het Expertfund, het
fonds waarin Consument heeft belegd, niet paste bij de wensen en financiële situatie van Consument."

In 2007 sloot de klant op advies en met bemiddeling van tussenpersoon (voorheen Patrick Deckers Assurantiën en Hypotheken B.V.) bij WestlandUtrecht Bank een hypothecaire geldlening (een zogenoemde Vermogensbeheer Hypotheek) af voor een bedrag van 435.000 euro voor de aankoop van een woning met een aankoopsom van 416.000 euro. Tot zekerheid van voldoening van de geldlening verpandde de consument aan
WestlandUtrecht Bank een effectenrekening (een zogenoemde Expertfund) die hij opende en in beheer gaf bij Nationale Nederlanden N.V. (voorheen
WestlandUtrecht Effectenbank B.V.).
De consument stortte op de effectenrekening in totaal een bedrag van 50.000 euro uit eigen middelen gestort met het doel om het ingelegde geld te beleggen en op termijn een deel van de hoofdsom van de hypothecaire geldlening te kunnen aflossen.

Consument en Nationale
Overigens stelde de adviseur die de portefeuille van Deckers had overgenomen dat hij niet aansprakelijk kon zijn, omdat onverhoopte aansprakelijkheden zouden zijn achtergebleven bij de verkoper. Dit zou op papier zijn vastgelegd ook. De nieuwe eigenaar toonde dit echter niet aan, waarop de Geschillencommissie hem wel degelijk verantwoordelijkheid hield voor de handelingen van Deckers.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jelle Terpstra - 11 mei 2016

Dit gaat niet over Beleggingsverzekeringen, wel over verwoestende gevolgen van verkeerd procederen. Daarbij heeft Kifid geen poot uitgestoken om de Consument te helpen bij het (her)formuleren van zijn klacht. Deze is helemaal op het verkeerde been gezet door de jarenlange collectieve fixatie op (al dan niet vermeende) verborgen kosten bij banken en verzekeraars. Pas na de hoorzitting raakte Consument er ten volle van doordrongen dat de werkelijke oorzaak van zijn probleem ligt in de te riskante belegging ten opzichte van zijn risicoprofiel. Iets waar alle drie betrokken tegenpartijen schuldig aan zijn. Het werkelijke verhaal leest u op het forum van AVROTROS Radar: https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=66&t=161405&p=2271127#p2271127

Zeven vragen aan... Roger van der Linden

Zeven vragen aan... Roger van der Linden

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Klanten nemen (financiële) beslissingen vaak op basis van de verkeerde argumenten. Het vinden van...

Aanbieders kiezen hun eigen weg

Aanbieders kiezen hun eigen weg

Hans van der Linden: ‘In geval van analyse en advies is een vertrouwenspersoon onontbeerlijk.’ “Ruim dertig jaar ben ik actief in het adviesvak...

Zeven vragen aan... Hans van Haaren

Zeven vragen aan... Hans van Haaren

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Van huis uit heb ik geleerd zowel voor de dag van vandaag, als voor de dag van morgen te zorgen. Dat heb...

Van variabel naar rentevast geldt als advies

Van variabel naar rentevast geldt als advies

 Omzetting van de variabele rente naar een rentevastperiode is een advies en niet louter een administratieve handeling. Dat zegt de Geschillencommissie Financiéle...

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

“Het kan ook jou zomaar overkomen: ziekte of ongeluk. Zorg dat je hebt nagedacht over hoe het dan verder moet je kantoor. Wij konden gelukkig snel schakelen,...

Local hero... Hans Juch

Local hero... Hans Juch

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Verschuldigde boeterente niet meegenomen in advies

Verschuldigde boeterente niet meegenomen in advies

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat een hypotheekadviseur 1.000 euro adviesvergoeding terugstorten aan de klant, omdat hij had verzuimd de...

"Advies is duurder geworden dan nodig"

"Advies is duurder geworden dan nodig"

Advies is duurder geworden dan nodig, zegt oud-voorzitter Bob Veldhuis van Adfiz in Adfiz Magazine. Het magazine blikt met Veldhuis terug op de invoering van het...

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Stimulering van innovatie en verlaging van de kosten van het advies- en bemiddelingstraject dienen naar het oordeel van de NVHP geen doel op zich te zijn. De NVHP...

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Hoe toon je als adviesbedrijf je maatschappelijke betrokkenheid? Dat kan op tal van manieren: van het sponsoren van goede doelen tot het verrichten van vrijwilligerswerk....