Adviseurs benutten mogelijkheden dvd onvoldoende

Henri Drost (2013)

Financieel adviseurs maken niet optimaal gebruik van de mogelijkheden van het nieuwe dienstverleningsdocument, concludeert Oostdam & Partners.

Henri Drost van het bureau noemt het op www.delametelkaar.nl opvallend hoe weinig aandacht sommige financiële dienstverleners in het dvd aan het prijsaspect besteden, terwijl de consument dit aspect juist belangrijk vindt. Drost: "Van de mogelijkheid om de kosten voor de eigen dienstverlening uit te splitsen naar doelgroep of soort dienst (bijvoorbeeld advieswerk rond een aov versus werk voor een uitvaartverzekering), maakt meer dan de helft géén gebruik. Tussen de 30 en 40 procent neemt bovendien niet de moeite enige toelichting te geven op de genoemde bedragen."

Wat verder opvalt, aldus Drost, is dat "van de mogelijkheid om de dienstverlening in het dvd nader toe te lichten – in de ‘vrije tekstvelden ‘- maar mondjesmaat gebruik wordt gemaakt. Als het al gebeurt, zijn de teksten vaak weinig begrijpelijk en weinig klantgericht. Daar worden heel wat kansen gemist".

Overigens bleek van de bijna 100 financiële dienstverleners die Oostdam & Partners onderzocht 28 procent geen dvd op de website te hebben. "Op dat punt hebben 5 (!) financiële dienstverleners een excuus: zij hebben namelijk geen website. Anno 2013 is dat toch niet meer te betitelen als professionele beroepsuitoefening?"

Klik HIER voor de hele column.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Henri Drost - 20 november 2013

Nee, zo'n onderzoek is er (nog) niet. Als dat er komt, is het de vraag of de conclusie zal zijn dat de consument het dvd als "toegevoegde waarde" beschouwt. Ik kan je alleen wijzen op een onderzoek verricht in opdracht van de AFM, kort vóór invoering van de DVD-plicht: http://www.afm.nl/nl/nieuws/2013/juni/waardering-dvd.aspx Ik beweer overigens niet dat het DVD een buitengewoon geslaagd document is. Maar de plicht tot het beschikbaar stellen ervan is nu eenmaal een feit: maak er dan het beste van!

Leon Brummelhuis - 19 november 2013

Beste Henri, Is er ook een onderzoek beschikbaar waaruit blijkt dat de consument het dvd als toegevoegde waarde ervaart? Of vullen wij dit in voor de consument? Mijn ervaring is dat klanten bijna nooit in het dvd kijken die we bij elke afspraakbevestiging netjes meesturen, zoals de wetgever dat wenst. Laten we beginnen bij het achterhalen wat de klant als toegevoegde waarde ervaart en daar vervolgens onze dienstverlening op afstemmen. Een product is immers niet meer of minder dan een mogelijk voortvloeisel uit een advies.

"klanteigendom niet van deze tijd"

"klanteigendom niet van deze tijd"

"Eigendom moet uit ons vocabulaire! Een klant zou het eens moeten horen. Alsof die een bezit wil zijn van een verzekeraar, bank of adviseur? Als je de klant...

Raadsessies voor financieel adviseurs

Raadsessies voor financieel adviseurs

Oostdam & Partners is in samenwerking met consultant Wilbert Schellens gestart met 'raadsessies' voor financieel adviseurs.     Adviesbureau Oostdam...

Meestal beperkt aantal producten vergeleken

Meestal beperkt aantal producten vergeleken

Financiële dienstverleners vergelijken meestal een beperkt aantal producten, als zij voor hun klanten naar een passende propositie zoeken. Dat is één...

"dvd goed zichtbaar op site plaatsen"

"dvd goed zichtbaar op site plaatsen"

De AFM roept financiële dienstverleners op om het DVD goed vindbaar op hun website te plaatsen.   De toezichthouder heeft onderzoek gedaan naar de beschikbaarheid...

Fred de Jong ontwikkelt 'praatplaat' voor adviseurs

Fred de Jong ontwikkelt 'praatplaat' voor adviseurs

Onderzoeker Fred de Jong heeft in samenwerking met Getting the picture voor adviseurs een 'praatplaat' (een visuele versie van het standaard dvd) ontwikkeld. Met...

"vergeten zorgplicht wordt issue"

"vergeten zorgplicht wordt issue"

"De vergeten zorgplicht wordt een van de issues van de toekomst. Niet omdat het in de wet staat, maar vanwege het grote bedrijfsrisico." Aldus Silvia Janssen...

Hypotheekadvies en online sluiten hypotheek in één dvd te veel van het goede

Hypotheekadvies en online sluiten hypotheek in één dvd te veel van het goede

ABN Amro stopt hypotheekadvies en als consument zelf sluiten van de hypotheek in één dienstverleningsdocument. Dat is verwarrend. Het dvd van ABN Amro...

Goedkoop hypotheek scoren dankzij dvd

Goedkoop hypotheek scoren dankzij dvd

Het nieuwe dienstverleningsdocument maakt een advies- en bemiddelingstraject voor slimme consumenten een heel stuk goedkoper. Een kwartiertje downloaden leverde...

AFM voert kleine wijzigingen door in dvd

AFM voert kleine wijzigingen door in dvd

De AFM heeft een aantal kleine aanpassingen doorgevoerd in de dvdGenerator, die van invloed zijn op de vormgeving van het dienstverleningsdocument (DVD). Dit is...

Het is dvd hypotheekvraag, niet Hypotheekaanvraag

Het is dvd hypotheekvraag, niet Hypotheekaanvraag

Een aantal partijen spreekt op zijn website van Dienstverleningsdocument Hypotheekaanvraag in plaats van Dienstverleningsdocument Hypotheekvraag. Het betreft de...