Adviseurs benutten mogelijkheden dvd onvoldoende

Henri Drost (2013)

Financieel adviseurs maken niet optimaal gebruik van de mogelijkheden van het nieuwe dienstverleningsdocument, concludeert Oostdam & Partners.

Henri Drost van het bureau noemt het op www.delametelkaar.nl opvallend hoe weinig aandacht sommige financiële dienstverleners in het dvd aan het prijsaspect besteden, terwijl de consument dit aspect juist belangrijk vindt. Drost: "Van de mogelijkheid om de kosten voor de eigen dienstverlening uit te splitsen naar doelgroep of soort dienst (bijvoorbeeld advieswerk rond een aov versus werk voor een uitvaartverzekering), maakt meer dan de helft géén gebruik. Tussen de 30 en 40 procent neemt bovendien niet de moeite enige toelichting te geven op de genoemde bedragen."

Wat verder opvalt, aldus Drost, is dat "van de mogelijkheid om de dienstverlening in het dvd nader toe te lichten – in de ‘vrije tekstvelden ‘- maar mondjesmaat gebruik wordt gemaakt. Als het al gebeurt, zijn de teksten vaak weinig begrijpelijk en weinig klantgericht. Daar worden heel wat kansen gemist".

Overigens bleek van de bijna 100 financiële dienstverleners die Oostdam & Partners onderzocht 28 procent geen dvd op de website te hebben. "Op dat punt hebben 5 (!) financiële dienstverleners een excuus: zij hebben namelijk geen website. Anno 2013 is dat toch niet meer te betitelen als professionele beroepsuitoefening?"

Klik HIER voor de hele column.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Henri Drost - 20 november 2013

Nee, zo'n onderzoek is er (nog) niet. Als dat er komt, is het de vraag of de conclusie zal zijn dat de consument het dvd als "toegevoegde waarde" beschouwt. Ik kan je alleen wijzen op een onderzoek verricht in opdracht van de AFM, kort vóór invoering van de DVD-plicht: http://www.afm.nl/nl/nieuws/2013/juni/waardering-dvd.aspx Ik beweer overigens niet dat het DVD een buitengewoon geslaagd document is. Maar de plicht tot het beschikbaar stellen ervan is nu eenmaal een feit: maak er dan het beste van!

Leon Brummelhuis - 19 november 2013

Beste Henri, Is er ook een onderzoek beschikbaar waaruit blijkt dat de consument het dvd als toegevoegde waarde ervaart? Of vullen wij dit in voor de consument? Mijn ervaring is dat klanten bijna nooit in het dvd kijken die we bij elke afspraakbevestiging netjes meesturen, zoals de wetgever dat wenst. Laten we beginnen bij het achterhalen wat de klant als toegevoegde waarde ervaart en daar vervolgens onze dienstverlening op afstemmen. Een product is immers niet meer of minder dan een mogelijk voortvloeisel uit een advies.

Adviseurs mogen nog even verder met dvd oude stijl

Adviseurs mogen nog even verder met dvd oude stijl

Tussen 1 januari en 1 juli 2013 geldt dat adviseurs en bemiddelaars nog voort kunnen bouwen op hun huidige dienstverleningsdocument om aan de regelgeving te voldoen....

Grote vraag naar VVP-special Directe Beloning

Grote vraag naar VVP-special Directe Beloning

De VVP-special Directe Beloning die dinsdag is verschenen, is door de markt zeer positief ontvangen. U heeft de uitgave nog niet? Ze is ook digitaal beschikbaar....

Alle tips en checklists Directe Beloning op een rij

Alle tips en checklists Directe Beloning op een rij

'De financieel adviseur aan het roer'. Zo heet de VVP-special Directe Beloning die dinsdag is verschenen. De special is gemaakt in nauwe samenwerking met Bureau...

Vvp brengt toolkit Directe beloning

Vvp brengt toolkit Directe beloning

VVP brengt aanstaande dinsdag in samenwerking met Bureau D &O, Oostdam & Partners en de AFM de Special Directe beloning, De financieel adviseur aan het roer,...

Oostdam en Partners biedt gratis spreekuur

Oostdam en Partners biedt gratis spreekuur

Consultants van Oostdam & Partners houden de komende twee maanden iedere woensdagochtend tussen 09.00 en 11.30 uur gratis spreekuur. Op dat spreekuur kunnen...

De Jager laat vormgeving kostentransparantie over aan aanbieders

De Jager laat vormgeving kostentransparantie over aan aanbieders

Om een gelijk speelveld te bevorderen eist minister De Jager dat aanbieders in het dvd de kosten van advies en distributie transparant gaan maken. Hij laat het aan...

Klantloyaliteit vooral bepaald door emotionele vaardigheden

Klantloyaliteit vooral bepaald door emotionele vaardigheden

Van alle kwaliteitsfactoren dragen emotionele competenties het meest bij aan de loyaliteit van de klant aan de financieel adviseur. Dit blijkt uit een afstudeeronderzoek...