Adviseurs benutten mogelijkheden dvd onvoldoende

Henri Drost (2013)

Financieel adviseurs maken niet optimaal gebruik van de mogelijkheden van het nieuwe dienstverleningsdocument, concludeert Oostdam & Partners.

Henri Drost van het bureau noemt het op www.delametelkaar.nl opvallend hoe weinig aandacht sommige financiële dienstverleners in het dvd aan het prijsaspect besteden, terwijl de consument dit aspect juist belangrijk vindt. Drost: "Van de mogelijkheid om de kosten voor de eigen dienstverlening uit te splitsen naar doelgroep of soort dienst (bijvoorbeeld advieswerk rond een aov versus werk voor een uitvaartverzekering), maakt meer dan de helft géén gebruik. Tussen de 30 en 40 procent neemt bovendien niet de moeite enige toelichting te geven op de genoemde bedragen."

Wat verder opvalt, aldus Drost, is dat "van de mogelijkheid om de dienstverlening in het dvd nader toe te lichten – in de ‘vrije tekstvelden ‘- maar mondjesmaat gebruik wordt gemaakt. Als het al gebeurt, zijn de teksten vaak weinig begrijpelijk en weinig klantgericht. Daar worden heel wat kansen gemist".

Overigens bleek van de bijna 100 financiële dienstverleners die Oostdam & Partners onderzocht 28 procent geen dvd op de website te hebben. "Op dat punt hebben 5 (!) financiële dienstverleners een excuus: zij hebben namelijk geen website. Anno 2013 is dat toch niet meer te betitelen als professionele beroepsuitoefening?"

Klik HIER voor de hele column.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Henri Drost - 20 november 2013

Nee, zo'n onderzoek is er (nog) niet. Als dat er komt, is het de vraag of de conclusie zal zijn dat de consument het dvd als "toegevoegde waarde" beschouwt. Ik kan je alleen wijzen op een onderzoek verricht in opdracht van de AFM, kort vóór invoering van de DVD-plicht: http://www.afm.nl/nl/nieuws/2013/juni/waardering-dvd.aspx Ik beweer overigens niet dat het DVD een buitengewoon geslaagd document is. Maar de plicht tot het beschikbaar stellen ervan is nu eenmaal een feit: maak er dan het beste van!

Leon Brummelhuis - 19 november 2013

Beste Henri, Is er ook een onderzoek beschikbaar waaruit blijkt dat de consument het dvd als toegevoegde waarde ervaart? Of vullen wij dit in voor de consument? Mijn ervaring is dat klanten bijna nooit in het dvd kijken die we bij elke afspraakbevestiging netjes meesturen, zoals de wetgever dat wenst. Laten we beginnen bij het achterhalen wat de klant als toegevoegde waarde ervaart en daar vervolgens onze dienstverlening op afstemmen. Een product is immers niet meer of minder dan een mogelijk voortvloeisel uit een advies.

Consument heeft waardering voor komst dvd

Consument heeft waardering voor komst dvd

Het merendeel van de consumenten waardeert de komst van het nieuwe standaard dienstverleningsdocument. Het dvd biedt volgens hen duidelijkheid over onder meer de...

Standaard dvd: tijd dringt

Standaard dvd: tijd dringt

De AFM maant financiële dienstverleners die nog moeten beginnen haast te maken met de standaard DVD. De toezichthouder: "Financiële dienstverleners...

Meer tijd voor aanmaken dvd met generator

Meer tijd voor aanmaken dvd met generator

Financiële dienstverleners krijgen een week langer de tijd om een standaard dienstverleningsdocument (DVD) aan te maken met de speciale softwareapplicatie van...

AFM voert tien wijzigingen door in standaard dvd

AFM voert tien wijzigingen door in standaard dvd

De AFM heeft na de marktconsultatie tien wijzigingen doorgevoerd in het nieuwe standaard dienstverleningsdocument (dvd). De marktconsultatie is gehouden om een conceptontwerp...

Oostdam & partners voorziet doorgaan pe-examen

Oostdam & partners voorziet doorgaan pe-examen

"Iedereen moet in 2014 opnieuw de schoolbanken in. We kunnen er lang en kort over discussiëren, maar het is echt waar. Haak aub niet af bij de discussie,...

VVP biedt checklist nazorg serviceabonnementen

VVP biedt checklist nazorg serviceabonnementen

Wat mag wel en wat mag niet bij serviceabonnementen. Silvia Janssen (Oostdam & Partners) zet in VVP 4 de feiten op een rij. Met de uitzending van Radar begin...

Verbond wil aanpassingen dvd-voorstellen afm

Verbond wil aanpassingen dvd-voorstellen afm

Ook het Verbond is kritisch op de dvd-voorstellen van de AFM, zo blijkt uit een brief van Verbondsdirecteur Leo de Boer aan AFM-bestuurder Theodor Kockelkoren. Het...

Adfiz uit kritiek op dvd-voorstellen AFM

Adfiz uit kritiek op dvd-voorstellen AFM

Adfiz is van mening dat de consument niet goed uit de voeten kan met de dvd-voorstellen van de AFM. Vandaar dat Adfiz een aantal verbeteringen voorstelt. Adfiz zegt...

AFM vraagt adviseurs hulp bij ontwikkelen dvd

AFM vraagt adviseurs hulp bij ontwikkelen dvd

De AFM heeft financieel adviseurs gevraagd mee te denken bij het ontwikkelen van het dienstverleningsdocument. De AFM: "Dit document bevat veel belangrijke...

"druk op provisiesysteem neemt verder toe"

"druk op provisiesysteem neemt verder toe"

Volgens adviesbureau Oostdam en Partners neemt de druk op het traditionele provisiesysteem verder toe. Veel assurantiekantoren zijn bezig om ook voor schadeverzekeringen...