Adviseurs minder moeite met direct verzenden polisstukken door aanbieders

Bureau D & O LOGO

Als adviseurs de gelegenheid krijgen om de verzekeringstechnische bescheiden te controleren voordat de aanbieder de stukken naar de klant stuurt, dan is 80 procent van het intermediair wel in voor deze gang van zaken, zo blijkt uit een digitaal onderzoek van Bureau D&O. Op dit moment wordt ongeveer de helft van de stukken door de verzekeraar direct aan de klant aangeboden.

In het onderzoek, waar Bureau D&O een aparte nieuwsbrief aan heeft gewijd, ging het om verzekeringstechnische informatie. Hieronder worden verstaan polisbladen, polisvoorwaarden, uitkeringsbrieven en prolongatiebrieven. Nu is het zo dat crica de helft van de polisbescheiden door de betreffende aanbieder rechtstreeks aan de verzekerde wordt gezonden. Het beleid om wel of niet rechtstreeks stukken te sturen aan de verzekerden verschilt sterk per verzekeraar. Bureau D&O: "Voor zover de verzekeringstechnische informatie door het intermediair zelf aan de klant wordt gezonden, is te zien dat doorzending hoofdzakelijk via de gewone post gebeurt. Doorzending per mail staat inmiddels op een goede tweede plaats. Aan de deelnemers is gevraagd een schatting te maken van de kosten die het kantoor moet maken om zelf de polisbescheiden aan de klant door te sturen."

Gevraagd is om alleen de kosten te benoemen die te maken hebben met het doorsturen zoals het verwerken in de administratie, papier, porto en kosten personeel. Deze kosten bedragen: particulier schade: 8,38 euro, Zakelijk schade: 11,19 euro, Particulier leven: 10,37 euro en Zakelijk leven inclusief pensioen: 16,42 euro.

Het zelf doorsturen van verzekeringstechnische informatie heeft de volgende voordelen: mogelijkheid tot extra controle of polis goed is opgemaakt (79 procent), extra contactmoment met klant (61 procent), samenvoegen stukken in map/huisstijl kantoor (30 procent).

Ook geeft het intermediair aan dat er nog steeds veel fouten voorkomen in opgemaakte polissen. Dit is dan ook een van de belangrijke redenen om zelf de polis te controleren voordat deze naar de klant wordt doorgezonden. Het gemiddelde foutenpercentage bedraagt volgens de respondenten: particulier schade 12 %; zakelijk schade 14 %;  particulier leven: 7 %, zakelijk leven inclusief pensioen: 10 %.

Bureau D&O: "Als een aanbieder het intermediair de gelegenheid biedt om de stukken eerst (bijvoorbeeld langs digitale weg) te controleren alvorens de aanbieder deze aan de klant doorstuurt, dan is te zien dat rond de 80 procent van de respondenten dit in meer of mindere mate een goed werkbaar alternatief vindt. Op dit moment wordt ongeveer de helft van de stukken door de verzekeraar direct aan de klant aangeboden."

Reactie toevoegen

 
Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief

Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief

Fusies of overnames worden door slechts weinig financieel adviseurs als een positieve ontwikkeling ervaren. Dit is een van de uitkomsten van een onderzoek van Bureau...

Is uw assurantiekantoor privacy proof?

Is uw assurantiekantoor privacy proof?

Ook assurantiekantoren moeten voldoen aan de regels van de Wet bescherming persoonsgegevens. Met een online privacytest van Bureau D&O kunnen adviseurs inzicht...

D&o maakt beste serviceproviders van 2016 bekend

D&o maakt beste serviceproviders van 2016 bekend

De Financiële Makelaar, de Hypotheekadviseur, VCN, Connect de Krediet Makelaar zijn de beste koepelorganisaties van 2016, zo blijkt uit het Performance Onderzoek...

Overstap naar Adviesbox zonder belemmeringen

Overstap naar Adviesbox zonder belemmeringen

Intersoftware introduceert een overstapservice voor financieel adviseurs die aanhikken tegen het wisselen van softwareleverancier. Een pakket van zes diensten moet...

Du Chattel aan de slag bij Bureau d&o

Du Chattel aan de slag bij Bureau d&o

Met ingang van 1 januari 2016 treedt Marianne du Chattel als projectcoördinator in dienst bij Bureau D & O. Du Chattel was tussen 1992 en 2002  mede-eigenaar...

Zorgverzekering steeds meer een adviesproduct

Zorgverzekering steeds meer een adviesproduct

“De zorgverzekering ontwikkelt zich meer en meer tot een adviesproduct." Dit constateert Jurjen Oosterbaan op basis van het Landelijk Zorgonderzoek 2015...

D&o: blijf nadenken over alternatief schadeprovisie

D&o: blijf nadenken over alternatief schadeprovisie

Volgens Bureau D&O lijkt de mogelijkheid voor de komende jaren van provisie op schadeverzekeringen behouden. Neemt niet weg dat adviseurs dienen na te denken...

Meer klanten willen advies zorgverzekering

Meer klanten willen advies zorgverzekering

Financieel adviseurs verwachten dit najaar een groei in het aantal klanten dat advies wenst bij de keuze van zorgverzekeringen. Dit blijkt uit het Landelijk Zorgonderzoek...

D&o: kifid handelt onjuist

D&o: kifid handelt onjuist

"Kifid handelt onjuist door op 24 september een nieuw reglement te publiceren dat al op 1 oktober in werking treedt. Zeker gelet op de ingrijpende wijzigingen...

Aantal serviceproviders presteert steeds slechter

Aantal serviceproviders presteert steeds slechter

 Een aantal serviceproviders is op bijna alle aspecten slechter gaan presteren. Dit leidt tot een lage waardering en risico van een verhoogde uitstroom van...