Als het zwemt, loopt en kwaakt als een eend, noem het dan ook een eend

Eend via Pixabay groot

"Kunnen kiezen uit tien of twintig producten en aanbieders zegt helemaal niets over hoe onafhankelijk het advies is. En ook niet over de waarde ervan." Dat schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandelijkse column op www.adfiz.nl.

Wiertsema: "Suggereren dat dit wel zo is, is het creëren van een soort schijnzekerheid voor de klant. Het gaat er namelijk niet om dat de klant weet dat hij uit tig verzekeringen heeft kunnen kiezen. Nee, wat belangrijk is, is dat de adviseur goed geluisterd heeft naar zijn klant. Dat hij door de juiste vragen te stellen de wensen en behoeften van de klant in kaart heeft gebracht. En op basis van die informatie aan de slag gaat om de best passende oplossing te adviseren. 

"Voor de goede orde: ik ben absoluut niet tegen vergelijken. Vergelijken van producten en aanbieders is wel degelijk belangrijk, maar als middel en niet als doel op zich.

"Waar de klant bij gebaat is, is dat we duidelijk zijn over of iets gebonden bemiddeling of onafhankelijk advies is. Daar duidelijk over zijn moet het uitgangspunt zijn. Als het zwemt, loopt en kwaakt als een eend, noem het dan ook een eend. Hetzelfde geldt voor gebonden bemiddeling: het wordt vaak verpakt als advies, maar is het niet. Het is verkoop."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Colinda Rosenbrand - OvFD 6 maart 2018

Je profileren als onafhankelijk terwijl je maar een paar aanbieders vergelijkt, dat is pas schijnzekerheid voor de consument. De wensen en behoeften van de klant in kaart brengen is belangrijk én al wettelijk vastgelegd. Het is nog belangrijker dat je ook daadwerkelijk aan die wensen en behoeften kunt voldoen. Dus als een klant de laagste rente- of beste verhuisregeling voor zijn hypotheek wil, dat je ook weet bij welke aanbieder je dan moet zijn en het voor hem kunt regelen.

"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

"Richtlijn Berichtenverkeer moet onnodige kosten wegnemen bij adviseurs"

De Richtlijn Berichtenverkeer Prolongaties Incasserende Adviseurs moet een impuls geven aan de kwaliteitsverbetering bij de verzending van berichten rond prolongatie....

Duurzaamheid is licence to operate voor adviseurs

Duurzaamheid is licence to operate voor adviseurs

“Duurzaamheid is de licence to operate voor financieel adviseurs, zelfs als je er persoonlijk niet veel mee op hebt. Klanten vragen er namelijk steeds meer...

Uitnodiging VIP Innovatie Congres - Be the Change!

Uitnodiging VIP Innovatie Congres - Be the Change!

Michael Mackaaij, voorzitter van de Contactgroep Automatisering, nodigt de financiële sector in een videoboodschap uit voor het VIP Innovatie Congres Be the...

Hoe wint de klant door consolidatie?

Hoe wint de klant door consolidatie?

(Enno Wiertsema, Adfiz, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Er is al jaren een sterke dynamiek als het gaat om overnames in de markt van advieskantoren....

Adfiz: aandacht voor breed advies in plaats van productadvies

Adfiz: aandacht voor breed advies in plaats van productadvies

In zijn maandcolumn pleit Adfiz-directeur Enno Wiertsema voor eerherstel van het idee van breed advies. Wiertsema: “Eind vorig jaar ontvouwde de AFM in een...

“Onderhoud financieren via het product”

“Onderhoud financieren via het product”

“De oplossing voor de financiering van het onderhoud ligt binnen handbereik: via het product.” Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn...

Onderzoek HAN: financieel advies heeft meervoudige waarde

Onderzoek HAN: financieel advies heeft meervoudige waarde

Doordat financieel adviseurs het financieel gedrag van consumenten en bedrijven kunnen verbeteren, dragen zij wezenlijk bij aan het realiseren van financiële...

Meters maken door meer ruimte voor ondernemen

Meters maken door meer ruimte voor ondernemen

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Financieel advies is cruciaal voor bedrijven en burgers. Het levert een belangrijke bijdrage aan grote maatschappelijke uitdagingen...

Wiertsema: "Als adviseurs leren meer voor onszelf op te komen"

Wiertsema: "Als adviseurs leren meer voor onszelf op te komen"

“Als adviseurs zijn we heel goed in het opkomen voor en het verdedigen van de belangen van de ander, maar kunnen misschien minder goed voor onszelf opkomen....

Adfiz: “Oorzaak premiedifferentiatie in kaart brengen”

Adfiz: “Oorzaak premiedifferentiatie in kaart brengen”

"Als verzekeraar een klant weigeren op basis van data, zonder moeite te doen om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt? Ik snap het wel dat klanten daar niet...