Als het zwemt, loopt en kwaakt als een eend, noem het dan ook een eend

Eend via Pixabay groot

"Kunnen kiezen uit tien of twintig producten en aanbieders zegt helemaal niets over hoe onafhankelijk het advies is. En ook niet over de waarde ervan." Dat schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandelijkse column op www.adfiz.nl.

Wiertsema: "Suggereren dat dit wel zo is, is het creëren van een soort schijnzekerheid voor de klant. Het gaat er namelijk niet om dat de klant weet dat hij uit tig verzekeringen heeft kunnen kiezen. Nee, wat belangrijk is, is dat de adviseur goed geluisterd heeft naar zijn klant. Dat hij door de juiste vragen te stellen de wensen en behoeften van de klant in kaart heeft gebracht. En op basis van die informatie aan de slag gaat om de best passende oplossing te adviseren. 

"Voor de goede orde: ik ben absoluut niet tegen vergelijken. Vergelijken van producten en aanbieders is wel degelijk belangrijk, maar als middel en niet als doel op zich.

"Waar de klant bij gebaat is, is dat we duidelijk zijn over of iets gebonden bemiddeling of onafhankelijk advies is. Daar duidelijk over zijn moet het uitgangspunt zijn. Als het zwemt, loopt en kwaakt als een eend, noem het dan ook een eend. Hetzelfde geldt voor gebonden bemiddeling: het wordt vaak verpakt als advies, maar is het niet. Het is verkoop."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Colinda Rosenbrand - OvFD 6 maart 2018

Je profileren als onafhankelijk terwijl je maar een paar aanbieders vergelijkt, dat is pas schijnzekerheid voor de consument. De wensen en behoeften van de klant in kaart brengen is belangrijk én al wettelijk vastgelegd. Het is nog belangrijker dat je ook daadwerkelijk aan die wensen en behoeften kunt voldoen. Dus als een klant de laagste rente- of beste verhuisregeling voor zijn hypotheek wil, dat je ook weet bij welke aanbieder je dan moet zijn en het voor hem kunt regelen.

Wiertsema (Adfiz): financiering nazorg hoger op de agenda

Wiertsema (Adfiz): financiering nazorg hoger op de agenda

"Ik vind het een goede zaak dat de AFM onlangs heeft aangekondigd onderzoek te willen doen naar de beheerfase. Maar dan moet de AFM wel de financiering in haar probleemanalyse...

Adfiz: lof voor inzet tijdens coronacrisis

Adfiz: lof voor inzet tijdens coronacrisis

In zijn nieuwe maandcolumn is Adfiz-directeur Enno Wiertsema vol lof over alle mensen die zich van hun beste kant laten zien tijdens de coronacrisis, waaronder adviseurs...

De held van je fans

De held van je fans

(Uit VVP 01-2020) Adviseren is topsport! VVP vraagt branchegenoten naar hun sporthelden en de parallellen tussen adviseren en topsport. Dit keer Enno Wiertsema,...

Adfiz wil verlaging assurantiebelasting in verkiezingsprogramma's

Adfiz wil verlaging assurantiebelasting in verkiezingsprogramma's

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema politieke partijen op verlaging van de assurantiebelasting op te nemen in hun verkiezingsprogramma. Wiertsema:...

"Beknibbelen op consumentenbescherming zeker bij hypotheekverhoging niet goed"

"Beknibbelen op consumentenbescherming zeker bij hypotheekverhoging niet goed"

Adfiz-directeur Enno Wiertsema hekelt in zijn maandcolumn het idee van de minister om de kennis- en ervaringstoets bij het verhogen van de hypotheek (tot maximaal...

"Adviseur kan consument het best 'duwtje in de goede richting' geven"

"Adviseur kan consument het best 'duwtje in de goede richting' geven"

Een volledig begrip van de échte waarde van advies en verbetering van de toegang tot advies; dát is de transitie die Adfiz-directeur Enno Wiertsema...

Adfiz: "Differentieer naar inspanning in plaats van naar alleen risico’s"

Adfiz: "Differentieer naar inspanning in plaats van naar alleen risico’s"

Scheer niet langer alle risico's over één kam. Die oproep aan verzekeraars doet Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website van...

Adfiz pleit voor verplicht label 'verkoopadvies'

Adfiz pleit voor verplicht label 'verkoopadvies'

Verplicht adviseurs die zich qua dienstverlening beperken tot advies over de eigen producten, het label ‘verkoopadvies’ te voeren. Dat stelt Adfiz-directeur...

Finis coronat opus

Finis coronat opus

(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP 03-2019) De kroon op het werk komt aan het eind van de rit. Diezelfde instelling zie ik bij adviseurs die aan de slag gaan...

Weurding en Wiertsema op Vakevent Bijzondere Risico's

Weurding en Wiertsema op Vakevent Bijzondere Risico's

Verbondsdirecteur Richard Weurding en Adfiz-directeur Enno Wiertsema belichten allebei vanuit hun perspectief het thema (on)verzekerbaar van bijzondere risico's...