Als het zwemt, loopt en kwaakt als een eend, noem het dan ook een eend

Eend via Pixabay groot

"Kunnen kiezen uit tien of twintig producten en aanbieders zegt helemaal niets over hoe onafhankelijk het advies is. En ook niet over de waarde ervan." Dat schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandelijkse column op www.adfiz.nl.

Wiertsema: "Suggereren dat dit wel zo is, is het creëren van een soort schijnzekerheid voor de klant. Het gaat er namelijk niet om dat de klant weet dat hij uit tig verzekeringen heeft kunnen kiezen. Nee, wat belangrijk is, is dat de adviseur goed geluisterd heeft naar zijn klant. Dat hij door de juiste vragen te stellen de wensen en behoeften van de klant in kaart heeft gebracht. En op basis van die informatie aan de slag gaat om de best passende oplossing te adviseren. 

"Voor de goede orde: ik ben absoluut niet tegen vergelijken. Vergelijken van producten en aanbieders is wel degelijk belangrijk, maar als middel en niet als doel op zich.

"Waar de klant bij gebaat is, is dat we duidelijk zijn over of iets gebonden bemiddeling of onafhankelijk advies is. Daar duidelijk over zijn moet het uitgangspunt zijn. Als het zwemt, loopt en kwaakt als een eend, noem het dan ook een eend. Hetzelfde geldt voor gebonden bemiddeling: het wordt vaak verpakt als advies, maar is het niet. Het is verkoop."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Colinda Rosenbrand - OvFD 6 maart 2018

Je profileren als onafhankelijk terwijl je maar een paar aanbieders vergelijkt, dat is pas schijnzekerheid voor de consument. De wensen en behoeften van de klant in kaart brengen is belangrijk én al wettelijk vastgelegd. Het is nog belangrijker dat je ook daadwerkelijk aan die wensen en behoeften kunt voldoen. Dus als een klant de laagste rente- of beste verhuisregeling voor zijn hypotheek wil, dat je ook weet bij welke aanbieder je dan moet zijn en het voor hem kunt regelen.

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

VVP Vakevent: bijzondere risico's versus verzekerbaarheid

Na het inhoudelijke succes van vorig jaar organiseert VVP op 17 april 2019 samen met Concordia de Keizer, Nostimos, Turien &Co. en de Vereende opnieuw een vakevent...

Jury Adviescampagne 2019 bekend

Jury Adviescampagne 2019 bekend

De jury van de Adviescampagne 2019 bestaat uit Enno Wiertsema (directeur Adfiz), Kalo Bagijn (mede-oprichter Brand New Day), merkenbouwer en reclamestrateeg Bert...

De mythe van het gratis advies

De mythe van het gratis advies

  Met mythen en sagen probeerden de oude grieken zaken die hun voorstellingsvermogen te boven gingen, of die ze niet konden rijmen met hun wereldbeeld, te...

Adfiz: "Premiedifferentiatie op onduidelijke gronden is onwenselijk"

Adfiz: "Premiedifferentiatie op onduidelijke gronden is onwenselijk"

"Premiedifferentiatie op onduidelijke gronden is onwenselijk", betoogt Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de site van Adfiz. Premiedifferentiatie...

Wiertsema: blijf onverzekerbare risico's melden

Wiertsema: blijf onverzekerbare risico's melden

“Verzekeraars gooien complete risico’s eruit. Het aanbod verschraalt", aldus Enno Wiertsema, directeur van Adfiz, op het Zakelijk Platform in Maarssen...

Regelklimaat moet adviesvriendelijker

Regelklimaat moet adviesvriendelijker

“Het regelklimaat dient adviesvriendelijker te worden”, aldus Enno Wiertsema, algemeen directeur Adfiz, tijdens het congres ‘Klantgerichtheid...

"Fiscale behandeling advies moet terug naar niveau van voor provisieverbod"

"Fiscale behandeling advies moet terug naar niveau van voor provisieverbod"

Bevorder de toegankelijkheid van advies en breng de fiscale behandeling van advies terug naar het niveau van voor het provisieverbod. Dat is de boodschap van Enno...

Sterk advieskanaal geen nice to have, maar een must

Sterk advieskanaal geen nice to have, maar een must

"Nadat verzekeraars jarenlang de relatie met de onafhankelijk financieel adviseur hebben verwaarloosd, zie ik ze de laatste tijd voorzichtig terug bewegen richting...

Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

"Ik roep de politiek op om zich geen zand in de ogen te laten strooien. Maar om oog te hebben voor wat kwetsbare klanten werkelijk nodig hebben: een adviseur", aldus...

Gun de consument een adviseur

Gun de consument een adviseur

‘Meer dan de helft van de mensen bouwt veel te weinig pensioen op’ (rtl nieuws). ‘Vier op de vijf zzp’ers niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid’...