Argenta noemt berichtgeving FlexFront onjuist

Argenta noemt de beëindiging van de samenwerking door FlexFront 'een eenzijdige beslissing' en wijst op onjuistheden en verkeerde interpretaties in de berichtgeving van FlexFront. FlexFront wil het gesprek aangaan.

Argenta wijst in een schrijven aan een aantal adviseurs op een aantal onjuistheden en interpretaties van FlexFront.  "FlexFront is een serviceprovider die aanvragen verwerkt. Argenta ziet in de activiteiten van serviceproviders als FlexFront een steeds minder toegevoegde waarde. Vandaar dat Argenta de samenwerking met FlexFront beëindigt. Overigens hadden nog maar een beperkt aantal adviseurs die aangesloten zijn bij FlexFront toegang tot de nieuwe producten van Argenta. De keuze dat FlexFront de samenwerking al per 5 november wenst te beëindigen, is volledig door hen gemaakt. Daarnaast heeft Argenta besloten om haar midoffices, waaronder Firstbrick, verder te beperken. De distributiestrategie van Argenta richt zich op kwaliteitsvolle distributiepartners. Naast hypotheekketens, waaronder De Hypotheker, De Hypotheekshop en Huis & Hypotheek zijn dit ook zelfstandige financieel adviseurs. Het bericht van FlexFront dat Argenta per 2015 kiest voor ketens is dus onjuist. Via Welke, DAK en Hypotrust hebben ook zelfstandige financieel adviseurs toegang tot de nieuwe producten van Argenta. Iedere consument kan advies krijgen van een adviseur over de hypotheken in Nederland. Er is echter een beperkte groep adviseurs die in opdracht van de klant aanvragen voor een nieuwe hypotheek bij Argenta kan indienen."

FlexFront reageet als volgt op dit bericht. "Via FlexFront hebben 185 advieskantoren toegang tot Argenta. Dit aantal is groter dan het aantal vestigingen behorend tot ketens van De Hypotheker, De Hypotheekshop en Huis & Hypotheek. Wanneer gewenst stellen wij de lijst van advieskantoren ter beschikking aan uw redactie. Argenta schrijft in de reactie aan de advieskantoren dat zij slechts zaken wenst te doen met 'kwaliteitsvolle distributiepartners\ . Betreffende 185 advieskantoren kunnen stuk voor stuk goede beoordelingen aantonen op Independer en Advieskeuze. Voorts heeft de directie van Argenta Nederland zeer recent aan de directie van FlexFront bevestigd dat Argenta per 2015 slechts een 'keten-preferred' beleid gaat voeren, waarbij Argenta alleen ter beschikking komt van Stater, Quion en Welcium."

FlexFront staat open om - publiekelijk - het gesprek met Argenta aan te gaan.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Chris de Bruin - 30 oktober 2014

Interessante discussie, als twee stellingen over één beleid zo enorm tegengesteld zijn. Maar veel zorgelijker: opnieuw een geval van selectieve distributie, waar de klant niets aan heeft. Elke adviseur moet kunnen beschikken over de producten van elke (intermediair-)aanbieder, wil de klant optimaal bediend kunnen worden.

Nico van Koesveld - 30 oktober 2014

Communicatie is een lastig onderwerp. Blijkt voor de Belgen nog moeilijker te zijn dan we al dachten. De solvabiliteit van de bank is wel goed. Maar Marc de Moor blijkt mijns inziens niet echt betrouwbaar te zijn in zijn afspraken. Wat mij het meeste dwarszit is de afname van de spaarrekeningen van mij als tussenpersoon. Je kunt een klant van een tussenpersoon niet verplicht om laten schakelen naar een online klant. Dan had deze dat zelf al eerder gedaan. De klant kiest voor de tussenpersoon. Ik noem dit afpakken stelen, want er lag een overeenkomst aan ten grondslag die keihard verbroken wordt. Dus blijkt het woord van De Moor niet zoveel waard te zijn. Natuurlijk begrijp ik het wel, want De Moor wil zijn adressenbestand in Nederland naar zich toetrekken om ook straks verzekeringen en andere zaken online te kunnen verkopen. Dus inpikken van de tussenpersoon was een goedkope, maar niet sjieke oplossing. Nu weer terugtrekken bij Flexfront en DAK stond ook op de nominatie. Ze willen grotere omzet met minder aansluitpunten. Dit trekt men nu snel in omdat Argenta zich nu zelf overvallen voelt door de vele negatieve pers. Misschien is het beter dat Argenta verdwijnt uit Nederland, Als ze met de tussenpersoon zich niet aan de afspraken kunnen houden is het een kwestie van tijd alvorens dat de consument ook de gevolgen gaat ondervinden van schenden van afspraken. Wordt vast vervolgd.

Wil Rotteveel - 30 oktober 2014

Uit eigen ervaring heb ik mogen ondervinden dat Argenta bij een interne rente wijziging van de hypotheek zich zeer klant onvriendelijk opstelt. Waardoor enige overleg over de manier van het berekenen van de boete niet mogelijk was, gevolg zeer boze klant.

Sander Blommaert CEO Argenta Nederland

Sander Blommaert CEO Argenta Nederland

Argenta Bank- en Verzekeringsgroep benoemt Sander Blommaert per 1 augustus tot CEO van Argenta Nederland. Blommaert volgt Ronald Touwslager op, die Argenta verlaat...

(Bank)garantie BNP Paribas Cardif in aanbod FlexFront

(Bank)garantie BNP Paribas Cardif in aanbod FlexFront

Klanten van FlexFront kunnen voortaan een (bank)garantie aanvragen van BNP Paribas Cardif. “Bankgarantie Service is een mooie aanvulling op onze al bestaande...

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

(Uit VVP 2-2022) Branche-initiatief Actief Klantbeheer heeft de resultaten gepubliceerd van haar onderzoek naar de staat van actief klantbeheer onder onafhankelijk...

Argenta neemt Garantiestelling BNP Paribas Cardif op in hypotheekproces

Argenta neemt Garantiestelling BNP Paribas Cardif op in hypotheekproces

Argenta heeft de (bank)garantie van BNP Paribas Cardif in haar hypotheekproces opgenomen. Adviseurs die de Argenta-hypotheek aanvragen worden automatisch gewezen...

FlexFront lanceert Verduurzaming Service

FlexFront lanceert Verduurzaming Service

FlexFront heeft de Verduurzaming Service gelanceerd. Dankzij de samenwerking met partner Susteen kan de consument voor, tijdens of na het adviesgesprek een zijsprong...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...