Argenta noemt berichtgeving FlexFront onjuist

Argenta noemt de beëindiging van de samenwerking door FlexFront 'een eenzijdige beslissing' en wijst op onjuistheden en verkeerde interpretaties in de berichtgeving van FlexFront. FlexFront wil het gesprek aangaan.

Argenta wijst in een schrijven aan een aantal adviseurs op een aantal onjuistheden en interpretaties van FlexFront.  "FlexFront is een serviceprovider die aanvragen verwerkt. Argenta ziet in de activiteiten van serviceproviders als FlexFront een steeds minder toegevoegde waarde. Vandaar dat Argenta de samenwerking met FlexFront beëindigt. Overigens hadden nog maar een beperkt aantal adviseurs die aangesloten zijn bij FlexFront toegang tot de nieuwe producten van Argenta. De keuze dat FlexFront de samenwerking al per 5 november wenst te beëindigen, is volledig door hen gemaakt. Daarnaast heeft Argenta besloten om haar midoffices, waaronder Firstbrick, verder te beperken. De distributiestrategie van Argenta richt zich op kwaliteitsvolle distributiepartners. Naast hypotheekketens, waaronder De Hypotheker, De Hypotheekshop en Huis & Hypotheek zijn dit ook zelfstandige financieel adviseurs. Het bericht van FlexFront dat Argenta per 2015 kiest voor ketens is dus onjuist. Via Welke, DAK en Hypotrust hebben ook zelfstandige financieel adviseurs toegang tot de nieuwe producten van Argenta. Iedere consument kan advies krijgen van een adviseur over de hypotheken in Nederland. Er is echter een beperkte groep adviseurs die in opdracht van de klant aanvragen voor een nieuwe hypotheek bij Argenta kan indienen."

FlexFront reageet als volgt op dit bericht. "Via FlexFront hebben 185 advieskantoren toegang tot Argenta. Dit aantal is groter dan het aantal vestigingen behorend tot ketens van De Hypotheker, De Hypotheekshop en Huis & Hypotheek. Wanneer gewenst stellen wij de lijst van advieskantoren ter beschikking aan uw redactie. Argenta schrijft in de reactie aan de advieskantoren dat zij slechts zaken wenst te doen met 'kwaliteitsvolle distributiepartners\ . Betreffende 185 advieskantoren kunnen stuk voor stuk goede beoordelingen aantonen op Independer en Advieskeuze. Voorts heeft de directie van Argenta Nederland zeer recent aan de directie van FlexFront bevestigd dat Argenta per 2015 slechts een 'keten-preferred' beleid gaat voeren, waarbij Argenta alleen ter beschikking komt van Stater, Quion en Welcium."

FlexFront staat open om - publiekelijk - het gesprek met Argenta aan te gaan.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Chris de Bruin - 30 oktober 2014

Interessante discussie, als twee stellingen over één beleid zo enorm tegengesteld zijn. Maar veel zorgelijker: opnieuw een geval van selectieve distributie, waar de klant niets aan heeft. Elke adviseur moet kunnen beschikken over de producten van elke (intermediair-)aanbieder, wil de klant optimaal bediend kunnen worden.

Nico van Koesveld - 30 oktober 2014

Communicatie is een lastig onderwerp. Blijkt voor de Belgen nog moeilijker te zijn dan we al dachten. De solvabiliteit van de bank is wel goed. Maar Marc de Moor blijkt mijns inziens niet echt betrouwbaar te zijn in zijn afspraken. Wat mij het meeste dwarszit is de afname van de spaarrekeningen van mij als tussenpersoon. Je kunt een klant van een tussenpersoon niet verplicht om laten schakelen naar een online klant. Dan had deze dat zelf al eerder gedaan. De klant kiest voor de tussenpersoon. Ik noem dit afpakken stelen, want er lag een overeenkomst aan ten grondslag die keihard verbroken wordt. Dus blijkt het woord van De Moor niet zoveel waard te zijn. Natuurlijk begrijp ik het wel, want De Moor wil zijn adressenbestand in Nederland naar zich toetrekken om ook straks verzekeringen en andere zaken online te kunnen verkopen. Dus inpikken van de tussenpersoon was een goedkope, maar niet sjieke oplossing. Nu weer terugtrekken bij Flexfront en DAK stond ook op de nominatie. Ze willen grotere omzet met minder aansluitpunten. Dit trekt men nu snel in omdat Argenta zich nu zelf overvallen voelt door de vele negatieve pers. Misschien is het beter dat Argenta verdwijnt uit Nederland, Als ze met de tussenpersoon zich niet aan de afspraken kunnen houden is het een kwestie van tijd alvorens dat de consument ook de gevolgen gaat ondervinden van schenden van afspraken. Wordt vast vervolgd.

Wil Rotteveel - 30 oktober 2014

Uit eigen ervaring heb ik mogen ondervinden dat Argenta bij een interne rente wijziging van de hypotheek zich zeer klant onvriendelijk opstelt. Waardoor enige overleg over de manier van het berekenen van de boete niet mogelijk was, gevolg zeer boze klant.

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel...

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

Serie Actief Klantbeheer, deel 3: het belang van ‘Ken je klant’

"Geldverstrekkers zijn tegenwoordig erg actief als het gaat om het begrip ‘Know Your Customer’. Dit heeft alles te maken met de verantwoordelijkheid...

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

Actief klantbeheer: goed voor klant én adviseur

(Branchepartijen over Manifest Actief Klantbeheer, VVP 4) Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van...

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Het ‘Manifest Actief Klantbeheer’ is op 1 juli 2021 tijdens een bijeenkomst in Diemen getekend door marktpartijen: ABN Amro Intermediaire Distributie,...