"Bonus voor bankiers en verzekeraars kan wel degelijk"

Hans Ludo van Mierlo

"Een bonus voor bankiers en andere bestuurders en hun medewerkers kan wel degelijk op zijn plaats zijn als hij niet enkel op financiële criteria is gebaseerd", betoogt Hans Ludo van Mierlo op het New Financial Forum.

Van Mierlo verwijst naar een uitgebreid interview met Maurice Oostendorp, bestuursvoorzitter van SNS Bank, in de Telegraaf van 2 juli. Oostendorp zegt in dit interview dat een bonus niet bij dit soort werk past. ‘Er zit een tegenstrijdig belang in het extra belonen van medewerkers voor het behalen van financiële doelstellingen die niet aanwijsbaar in het belang van de klant zijn’, aldus Oostendorp. "De tweede bewering is juist, de eerste niet", zegt Van Mierlo. "Een bonus voor bankiers en andere bestuurders en hun medewerkers kan wel degelijk op zijn plaats zijn als hij niet enkel op financiële criteria is gebaseerd. Er is niks tegen een bonus als de criteria daarvoor breed genoeg zijn en de omvang van de te behalen bonus vooraf bij iedereen bekend is en door iedereen begrepen kan worden. Als de criteria voor de bonussen gaan over duurzaamheid, klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid, kwaliteit, communicatie, veiligheid, maatschappelijke betrokkenheid, ethisch handelen én natuurlijk ook over financiële gezondheid zullen medewerkers, klanten en andere betrokkenen er graag actief aan meewerken dat de betreffende bestuurders hun bonus ook echt behalen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Veldhuizen - 7 juli 2016

Waar gaat Jeroen straks heen???? eerst de hobbels wegwerken??? wie zal het zeggen, maar kijk naar het verleden, daar zijn de resultaten wel, van bekend.

- 7 juli 2016

Ook ik ben het eens dat bonussen best gegeven kunnen worden wanneer ze tot doel hebben om duurzaamheid, klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid, kwaliteit, communicatie, veiligheid, maatschappelijke betrokkenheid, ethisch handelen én natuurlijk financiële gezondheid te bevorderen. Geef iedere bankier en bestuurder die zijn bonus haalt dan ook de mogelijkheid om naar eigen inzicht de bonus in te zetten voor voornoemde doelen. Prachtig initiatief! Of was dat niet de bedoeling?

Franca Snoeijs - 7 juli 2016

Ik word echt moe van die lobby om toch weer bonussen te kunnen toestaand voor bank bestuurders. Sinds wanneer hebben bijv. duurzaamheid en klanttevredenheid en kwaliteit niets te maken met financiële doelstellingen? Een waarom dan alleen een bonus voor bestuurders? Wat een onzin! Gewoon niemand een bonus, dat is veel beter, de bestuurders verdienen al genoeg en het resultaat moet komen van alle medewerkers. Alleen een goed salaris dat behoort bij de kwaliteit van het werk en het niveau van verantwoordelijkheid. De stelling van de heer Van Mierlo komt vanuit verdachte hoek. Ik citeer even wikipedia (niet heilig, maar toch vaak redelijk betrouwbaar) over de heer Van Mierlo: In 1986 startte hij een bancaire carrière, die 22 jaar zou duren. Hij deed achtereenvolgens de Externe Communicatie van de NMB Bank, NMB Postbank Groep, ING Groep en de Rabobank Groep en was daarna lobbyist voor de Nederlandse Vereniging van Banken. Sinds 2006 is hij actief als bestuurdersadviseur en als spreker op congressen. Het is dus weer gewoon de oude wereld, er lijkt niks veranderd. Ook de conclusie uit 'The big short' gezien? Het zal ook nooit veranderen, mij zal het niet verbazen als over een aantal jaren er weer een bankencrisis komt.

Pure winst in het New Financial Magazine

Pure winst in het New Financial Magazine

Pure winst. Dat is het thema van de zomereditie van het New Financial Magazine. Een editie om energiek de zomer mee in te gaan. Boordevol inspiratie, aanstekende...

Forse stijging hypotheekproductie Volksbank

Forse stijging hypotheekproductie Volksbank

 De Volksbank (voorheen SNS Bank) zag in 2016 de nieuwe hypotheekproductie met 76 procent stijgen naar 3,7 miljard euro. Het marktaandeel nieuwe hypotheken...

Sns past berekening boeterente aan

Sns past berekening boeterente aan

SNS Bank past de berekening van de boeterente met terugwerkende kracht per 14 juli aan. Teveel betaalde boete wordt teruggestort. Volgens Oversluitclaim is het...

SNS Bank wordt de volksbank

SNS Bank wordt de volksbank

SNS Bank heeft de ambitie een bank met de menselijke maat te worden. Daar hoort ook een nieuwe naam bij. Per 1 januari 2017 wijzigt de naam SNS Bank in de Volksbank...

Daling nettowinst SNS Bank

Daling nettowinst SNS Bank

SNS Bank realiseerde in het eerste halfjaar van 2016 een nettowinst van 181 miljoen euro. Vorig jaar werd nog een winst geboekt van 244 miljoen euro. De winst is...

SNS wordt Bank van de menselijke maat

SNS wordt Bank van de menselijke maat

SNS Bank gaat zich de komende jaren inzetten om haar missie 'bankieren met de menselijke maat' te realiseren, zo blijkt uit een brief van de minister van Financiën...

"Sns Bank langer in handen overheid"

"Sns Bank langer in handen overheid"

SNS Bank blijft langer in handen van de overheid, stelt Het Financieele Dagblad. Het besluit over de toekomst van de bank wordt volgens de krant in ieder geval over...

Sns passeert mijlpaal van 3 miljoen klanten

Sns passeert mijlpaal van 3 miljoen klanten

SNS heeft over 2015 een nettowinst geboekt van 348 miljoen (2014: 151 miljoen euro). Bovendien werd de mijlpaal van 3 miljoen klanten gehaald. "In 2015 bleef...

Bankiers klem tussen regels en gezond verstand

Bankiers klem tussen regels en gezond verstand

Steeds meer vakmensen navigeren op een te hoog detailniveau, betogen Petrosjan Damen en Hans Ludo van Mierlo in de nieuwe editie van het New Financial Magazine,...

New Financial Magazine boordevol praktische innovatie

New Financial Magazine boordevol praktische innovatie

Innovatie van binnenuit! Dat is het thema van de 14e editie van het New Financial Magazine. Met praktische inspiratie voor de financiële sector. “Een...