D&O schetst contouren nieuwe portefeuillerechten

Bureau D & O LOGO

In een serie van vier nieuwsbrieven heeft Bureau D&O de contouren geschetst van de portefeuillerechten in de nieuwe financiële wereld. De huidige wettelijke portefeuillerechten stammen uit een tijd waarin het intermediair als distributiekanaal van de aanbieder werd gezien. Dit staat haaks op de nieuwe rol van de adviseur/bemiddelaar als belangenbehartiger en vertrouwenspersoon van de klant.

De huidige portefeuillerechten richten zich uitsluitend op bemiddelaars. De vraag is of ze in de nieuwe wereld ook moeten gelden voor financieel dienstverleners die alleen adviseren. Een andere vraag is of de portefeuillerechten, die nu uitsluitend betrekking hebben op verzekeringen, uitgebreid moeten worden naar andere financiële producten. Om de discussie over de modernisering van de portefeuillerechten aan te zwengelen stelt Bureau D&O voor uit te gaan van zeven kernwaarden.


1. Respectering van de adviesbehoefte van de klant
De aanbieder heeft meer kennis over zijn financiële producten dan de klant. De aanbieder heeft daarmee in het verkoopproces een voordeel ten opzichte van de klant. Aanbieders zijn per definitie gericht op het bevorderen van de afzet van de eigen financiële producten. Hierbij wordt veelal een breed scala aan marketingtechnieken ingezet om de beslissing van de klant zodanig te beïnvloeden dat deze een voorkeur krijgt voor deze aanbieder. De taak van de onafhankelijk adviseur bestaat primair uit het compenseren van de geringere kennis en vaardigheid van de klant ten opzichte van zijn toekomstige contractspartij de verzekeraar. En daarnaast het geven van gemak en de rust van de zekerheid dat de adviseur de klant proactief zal waarschuwen indien hiertoe aanleiding is. Binnen die functie van de onafhankelijk adviseur past het niet dat een aanbieder, wetende dat een klant kiest voor een onafhankelijk adviseur, tracht door rechtstreekse benadering van die klant, deze ten aanzien van de lopende verzekering los te weken van deze adviseur door de klant te stimuleren meer rechtstreeks zaken te doen met de aanbieder in kwestie.
In dit kader kan een vergelijking worden gemaakt met de normen zoals die binnen de advocatuur gelden. Zodra in een geschil een partij er voor kiest om zich te laten bijstaan door een advocaat, is het niet langer toegestaan dat de advocaat van de andere partij tracht om in rechtstreeks contact met de tegenpartij en met passering van diens advocaat toch bepaalde beslissingen te forceren. Gemoderniseerde portefeuillerechten zouden in dat kader daarom moeten inhouden dat het aanbieders van producten waarbij de klant heeft gekozen om zich te laten bijstaan door een onafhankelijk adviseur, verboden wordt klanten rechtstreeks te bewegen beslissingen te nemen ten aanzien van die producten zonder dat dit de instemming heeft van de adviseur van de klant.

 

2. Respectering van de vertegenwoordigingsbevoegdheid van de klant
Bij verzekeringen ontstaat tussen de aanbieder en de klant een verzekeringsovereenkomst. Door wie de klant zich laat adviseren en/of begeleiden is niet ter beoordeling van de aanbieder. Accepteert een aanbieder een bepaalde klant, dan accepteert de aanbieder daarmee ook diens adviseur. En dat impliceert dat verzoeken die deze adviseur namens zijn klant doet, op gelijke wijze moeten worden beoordeeld en door de aanbieder moeten worden afgehandeld, als ware dit verzoek rechtstreeks door de klant aan de aanbieder gedaan.
Gemoderniseerde portefeuillerechten zouden in dat kader daarom moeten formaliseren dat, nadat tussen aanbieder en klant een overeenkomst tot levering van een financieel product is afgesloten, de aanbieder niet langer het recht toekomt om verzoeken die de adviseur/bemiddelaar namens de klant doet, te weigeren.


3. Respectering van het zelfbeschikkingsrecht van de klant
De relatie tussen klant en adviseur/bemiddelaar, de overeenkomst van opdracht, staat los van de overeenkomst tussen aanbieder en klant. De overeenkomst van opdracht is een overeenkomst tussen klant en adviseur/bemiddelaar. Binnen deze overeenkomst moet de klant zich vrij voelen in de informatie die hij met zijn adviseur deelt. Het zou niet zo mogen zijn dat deze informatie zonder dat de klant hiervoor toestemming heeft gegeven aan de aanbieder, of derden ter beschikking komt. Net zo min dat het zo zou moeten zijn dat de klant zonder zijn instemming een andere adviseur, dan de adviseur van zijn keuze, krijgt toegewezen.
Gemoderniseerde portefeuillerechten zouden in dat kader daarom moeten inhouden dat een overeenkomst van opdracht uitsluitend met instemming van de klant kan overgaan op de aanbieder of een andere adviseur.


4. Handhaving financieringscapaciteit onafhankelijk intermediair
Instandhouding en uitbreiding van het onafhankelijk intermediair is in het belang van de consument. Dit belang wordt geschaad indien bemiddelaars die gebonden zijn aan een aanbieder wel makkelijk toegang krijgen tot financieringsarrangementen en het onafhankelijk intermediair niet. Ook met het oog op de belangen van de klant is het niet wenselijk dat het intermediair voor de financiering van hun bedrijven afhankelijk is van de aanbieders waarbij men hun klanten adviseert financiële producten af te nemen.
Gemoderniseerde portefeuillerechten zouden in dat kader daarom zo moeten worden geformuleerd dat deze een niet langer voor discussie vatbaar vermogensrecht creëren. Een vermogensrecht dat overdraagbaar is en daarmee als onderpand bij bedrijfsfinanciering kan worden verstrekt. Ook bij financiers die zelf geen rol als aanbieder hebben in de relatie tot de adviseur/bemiddelaar.


5. Uitbreiding van portefeuillerechten naar alle financiële producten
Tegenwoordig doet de consument voor meer financiële producten dan alleen verzekeringen een beroep op een onafhankelijk adviseur. Het belang van de klant is gediend bij een heldere positionering van zijn adviseur ten opzichte van alle financiële instellingen, los van het product of het samenstel van producten die de klant bij die instellingen afsluit.Komt de wetgever tot een oordeel over de wenselijke verhouding tussen aanbieder van verzekeringen en de bemiddelaar in verzekeringen, dan is het goed denkbaar dat deze gewenste verhouding ook te gelden heeft voor de verhouding tussen aanbieder en bemiddelaar in andere financiële producten dan verzekeringen.
Gemoderniseerde portefeuillerechten zouden in dat kader de verhouding tussen aanbieders en bemiddelaars moeten omvatten ongeacht het specifieke financiële product. Dus niet alleen verzekeringen maar ook andere financiële producten zoals hypotheken en spaarproducten


6. Uitbreiding van portefeuillerechten naar adviseurs
De consument heeft belang bij adviseurs die uitsluitend handelen in het belang van die consument. In dat verband is het in het algemeen onwenselijk om financiële dienstverleners die hun klanten adviseren een financieel product aan te schaffen vanuit de wetgeving in een gunstigere positie te plaatsen dan de adviseurs die eenmalig of structureel hun klanten niet de aanschaf van een concreet financieel product adviseren.
Gemoderniseerde portefeuillerechten zouden in dat kader adviseurs en bemiddelaars zoveel als mogelijk gelijkwaardig moeten behandelen.

 

7. Respectering van de zorgbehoefte van de klant
Klanten wenden zich tot een adviseur omdat zij niet bereid of in staat zijn hun eigen belangen op het gebied van financiële dienstverlening goed te behartigen. Klanten die kiezen voor een adviseur hebben er belang bij dat deze belangenbehartiging ongestoord in de tijd kan worden voortgezet en zij direct worden gewaarschuwd indien deze belangenbehartiging tijdelijk of definitief niet meer plaatsvindt. Hierbij dient dus te worden voorkomen dat de consument denkt dat zijn belangen worden behartigd zonder dat dit materieel het geval is. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan situaties van faillissement of inname van portefeuilles door een aanbieder.
Gemoderniseerde portefeuillerechten zouden in dat kader moeten borgen dat de consument direct geïnformeerd wordt indien er niet langer door de adviseur van zijn keuze uitvoering wordt gegeven aan de tussen hem en de financiële dienstverlener overeengekomen overeenkomst van opdracht.


Bureau D&O heeft hiermee de contouren geschetst waaraan de nieuwe formulering van de portefeuilerechten zou moeten voldoen. D&O nodigt alle betrokkenen uit hun visie op dit onderwerp te geven. De nieuwe visie op portefeuillerechten kan vervolgens een rol spelen bij het opstellen van nieuwe samenwerkingsvoorwaarden. Hierin zullen de aanbieders de door de Wft gewijzigde relatie tussen hen en adviseurs/bemiddelaars vastleggen. De portefeuillerechten maken deel uit van deze samenwerkingsvoorwaarden.
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Dirks - 8 maart 2013

Hier kan ik het als onafhankelijk adviseur uiteraard grondig mee eens zijn. Mijns inzien is uitvoering geven aan de inhoud van de geschetste contouren ook in het belang van de consument en draagt het bij aan het herstel van het vertrouwen in de financiele sector. Aanvullend zou ik wilen stellen dat onafhankelijk advies zonder (poging tot) bemiddelen ook onder de certificeringsplicht van de Wet Financieel Toezicht zo moeten komen te vallen. Tevens zou er een verbod moeten komen op execution only ten aanzien van (in Wft-termen) complexe financiele producten. Zoals D&O al aangeeft vertegenwoordigd een klantportefeuille waarde. Een waarde die - ook in het belang van de consument - eenvoudig overdraagbaar (en verpand) moet kunnen worden.

Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief

Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief

Fusies of overnames worden door slechts weinig financieel adviseurs als een positieve ontwikkeling ervaren. Dit is een van de uitkomsten van een onderzoek van Bureau...

Is uw assurantiekantoor privacy proof?

Is uw assurantiekantoor privacy proof?

Ook assurantiekantoren moeten voldoen aan de regels van de Wet bescherming persoonsgegevens. Met een online privacytest van Bureau D&O kunnen adviseurs inzicht...

D&o maakt beste serviceproviders van 2016 bekend

D&o maakt beste serviceproviders van 2016 bekend

De Financiële Makelaar, de Hypotheekadviseur, VCN, Connect de Krediet Makelaar zijn de beste koepelorganisaties van 2016, zo blijkt uit het Performance Onderzoek...

Overstap naar Adviesbox zonder belemmeringen

Overstap naar Adviesbox zonder belemmeringen

Intersoftware introduceert een overstapservice voor financieel adviseurs die aanhikken tegen het wisselen van softwareleverancier. Een pakket van zes diensten moet...

Du Chattel aan de slag bij Bureau d&o

Du Chattel aan de slag bij Bureau d&o

Met ingang van 1 januari 2016 treedt Marianne du Chattel als projectcoördinator in dienst bij Bureau D & O. Du Chattel was tussen 1992 en 2002  mede-eigenaar...

Zorgverzekering steeds meer een adviesproduct

Zorgverzekering steeds meer een adviesproduct

“De zorgverzekering ontwikkelt zich meer en meer tot een adviesproduct." Dit constateert Jurjen Oosterbaan op basis van het Landelijk Zorgonderzoek 2015...

D&o: blijf nadenken over alternatief schadeprovisie

D&o: blijf nadenken over alternatief schadeprovisie

Volgens Bureau D&O lijkt de mogelijkheid voor de komende jaren van provisie op schadeverzekeringen behouden. Neemt niet weg dat adviseurs dienen na te denken...

Meer klanten willen advies zorgverzekering

Meer klanten willen advies zorgverzekering

Financieel adviseurs verwachten dit najaar een groei in het aantal klanten dat advies wenst bij de keuze van zorgverzekeringen. Dit blijkt uit het Landelijk Zorgonderzoek...

D&o: kifid handelt onjuist

D&o: kifid handelt onjuist

"Kifid handelt onjuist door op 24 september een nieuw reglement te publiceren dat al op 1 oktober in werking treedt. Zeker gelet op de ingrijpende wijzigingen...

Aantal serviceproviders presteert steeds slechter

Aantal serviceproviders presteert steeds slechter

 Een aantal serviceproviders is op bijna alle aspecten slechter gaan presteren. Dit leidt tot een lage waardering en risico van een verhoogde uitstroom van...