Governance principes verzekeraars goed nageleefd

Verbond van Verzekeraars gebouw 2015 (TB) staand

Gerekend naar premievolume voldoet ruim 99 procent van de verzekeraars aan de Governance Principes, die normen bevatten voor een goede omgang met de klant en een gezonde bedrijfsvoering. Dat concludeert de Stichting toetsing verzekeraars (Stv) in een onderzoek. Hoewel de naleving goed is, kan de verantwoording over die naleving wel beter.

Het Verbond lanceerde de Governance Principes in 2011. De principes bestaan uit een lange lijst van normen en regels, onder meer over de rol van de raad van bestuur en raad van commissarissen, een beheerst beloningsbeleid, risicomanagement en het Product Approval and Review Process (PARP).
Het Verbond heeft de principes bindend opgelegd aan zijn leden en ook Zorgverzekeraars Nederland en de Federatie van Onderlinge Verzekeraars (FOV, inmiddels gefuseerd met het Verbond) hebben de principes onderschreven. In 2013 zijn de principes voor het laatst gewijzigd, op basis van de aanbevelingen van de toenmalige Monitoring Commissie Governance Principes Verzekeraars.
In opdracht van het Verbond en Zorgverzekeraars Nederland heeft de Stichting toetsing verzekeraars nu onderzocht in hoeverre de principes worden nageleefd en hoe verzekeraars daar verantwoording over afleggen. Basis voor het onderzoek zijn de jaarverslagen over 2013 en de informatie op websites. Daarbij is speciaal gekeken naar de verankering van de zorgplicht in de cultuur van verzekeraars, aangezien de intussen opgeheven Monitoring Commissie dit als aandachtspunt bestempelde.
De Stv concludeert dat, gerekend naar premievolume, 99 procent van de verzekeraars aan de code voldoet. Als wordt gekeken naar het aantal verzekeraars, is dat percentage 84, maar van de 16 procent die niet voldoet, is de vraag of de principes wel voor hen zijn bedoeld. Het gaat dan bijvoorbeeld om herverzekeraars die niet actief zijn op de consumentenmarkt, buitenlandse verzekeraars of verzekeraars die zijn gelieerd aan grote ondernemingen. De Stv beveelt aan de code niet op hen van toepassing te laten zijn; als deze groep buiten beschouwing wordt gelaten, voldoet maar liefst 96 procent (in plaats van 84) aan de principes.
De verantwoording over de naleving van de code kan volgens de Stv wel beter. Die verantwoording gebeurt nu soms integraal of ten dele, en niet per bepaling. De stichting vindt dat de verantwoording in een jaarverslag best beperkt kan zijn, maar vindt dat een volledige verantwoording per bepaling duidelijk vindbaar op de website moet zijn. Tot slot beveelt de stichting het Verbond aan handvatten te geven hoe een verzekeraar kan aangeven dat de zorgplicht in de cultuur is verankerd. Het toetsen hiervan is namelijk lastig op basis van jaarverslag- of websiteteksten.

Reactie toevoegen

 
Klantgerichtheid verzekeraars onder druk

Klantgerichtheid verzekeraars onder druk

Medewerkers van verzekeraars willen zich wel focussen op de klant, maar in de praktijk lukt dit niet voldoende. Ruim 5.900 medewerkers van Nederlandse verzekeraars...

Verzekeraars krijgen vliegwiel niet in beweging

Verzekeraars krijgen vliegwiel niet in beweging

Verzekeraars proberen al jaren om de noodzakelijke veranderingen vorm te geven. Tot nu toe komt de transformatie nauwelijks van de grond, zo blijkt uit het wereldwijde...

Sticks rapt over wat verzekeraar zou moeten zijn

Sticks rapt over wat verzekeraar zou moeten zijn

Junte Uiterwijk, beter bekend als Sticks van rapformatie Opgezwolle, schreef een rapsong over wat Nederlanders van een verzekeraar zouden moeten kunnen verwachten....

FBTO meest klantvriendelijke verzekeraar

FBTO meest klantvriendelijke verzekeraar

Tijdens het jaarlijkse CustomerFirst Gala is FBTO uitgeroepen tot meest klantvriendelijke verzekeraar van Nederland. SNS Bank werd branchewinnaar bij de banken....

DNB uit zorgen over 'Staat van het toezicht'

DNB uit zorgen over 'Staat van het toezicht'

De financiële weerbaarheid en buffers van banken mag in de afgelopen jaren zijn verbeterd, met het herstel van het vertrouwen in de financiële sector is...

Dnb: sector moet verdienmodel duurzamer maken

Dnb: sector moet verdienmodel duurzamer maken

De Nederlandsche Bank (DNB), aldus haar woensdag verschenen jaarverslag 2015, "hecht er aan dat verzekeraars stappen zetten in het verder vergroten van de toekomstbestendigheid...

Zelfrijdende auto dichterbij na proef Aon

Zelfrijdende auto dichterbij na proef Aon

Ruim vijftig semi-zelfrijdende auto’s reden vandaag in treintjes van zes op de A2 voor de vooralsnog grootste zelfrijdende autotest op de Europese openbare...

Consument weer wat positiever over Verzekeraars

Consument weer wat positiever over Verzekeraars

De consument is weer wat positiever over verzekeraars, aldus de jongste Consumentenmonitor van het Verbond van Verzekeraars. Maar de waardering is nog niet terug...

"Je mag je wel verzekeren tegen de verzekeraars"

"Je mag je wel verzekeren tegen de verzekeraars"

"Als men regelmatig de berichten leest en ziet op de tv bij de consumentenprogramma's weet men dat verzekeringsmaatschappijen nooit te vertrouwen zijn."...

Pensioenfondsen profiteren van stress tests banken

Pensioenfondsen profiteren van stress tests banken

Institutionele beleggers zoals verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen maken op grote schaal gebruik van de markt voor het verstrekken van illiquide kredieten...