Kassa spuit kritiek op Advieskeuze.nl

advieskeuze

Het televisieprogramma Kassa betoogt in de uitzending van 23 december dat de reviews op Advieskeuze.nl kunstmatig hoog worden gehouden.

Het viel Kassa op dat de beoordelingen over financieel adviseurs wel erg hoog uitvallen. Tien ketens van  hypotheekadviseurs verzamelden bijna 20.000 reviews op de site. De gemiddelde score op basis van de duizenden reviews is een 9,6. De laagste beoordeling is een 9,2.

Social media en reviewexpert Jeroen Vinkesteijn zegt in de uitzending dat Advieskeuze.nl door alle hoge scores geen objectief beeld geeft. “Cruciaal is als je als bedrijf mag kiezen wie de reviews gaat invullen.” Doordat klanten worden uitgenodigd zijn de reviews niet meer spontaan en hebben ze veel minder waarde. Het vervelende is dat de consument dat niet weet als die op Advieskeuze.nl gaat zoeken naar een goede financiële adviseur, aldus Vinkesteijn die Advieskeuze.nl daarom geen reviewsite maar een advertentieplatform voor bedrijven noemt waarbij de consument niet voorop staat.

Oprichter Christian Bouter van Advieskeuze.nl: “Wat we zien in de markt is dat de dienstverleners selectief zijn in de klanten die ze wel om een review vragen en klanten die ze niet vragen. Als er zaken mis zijn gegaan dan zullen ze geneigd zijn er niet om te vragen, zijn ze wel gelukkig dan geven ze eerder een hele hoge score aan hun adviseur.”

Advieskeuze.nl wil niet per direct alle financieel adviseurs op de site dwingen al hun klanten om een review te vragen. Bouter ziet meer in een geleidelijke verandering.In 2018 start Advieskeuze.nl met de Hypotheker een pilot waarbij elke klant waarmee minimaal twee adviesgesprekken zijn gevoerd om een review. Bouter hoopt dat daarna andere financiële adviseurs dit voorbeeld volgen. Daarnaast hoopt Bouter dat meer mensen met negatieve ervaringen uit zichzelf een review schrijven.

Vinkesteijn noemt dat de omgekeerde wereld. Een reviewsite begint volgens hem niet eerst met de toppertjes te vragen en dan de negatieve mensen. Vinkesteijn: “Je bent er al vijf jaar mee bezig, wat in social media zo ongeveer een eeuw is. Heel vreemd en niet van deze tijd om te zeggen ‘daar werken we nog aan’. Dan is het product mislukt.”

Vakblad VVP volgt in iedere editie in de rubriek 'De klant beschikt...' de beoordelingen op Advieskeuze.nl en Independer.nl al langer. De gemiddelde score op Independer.nl ligt lager dan die op Advieskeuze.nl waar de gemiddelde beoordeling van een 9 zo'n beetje de ondergrens lijkt.

Reactie toevoegen

 
Advieskeuze: Aegon meest populaire hypotheekaanbieder

Advieskeuze: Aegon meest populaire hypotheekaanbieder

Aegon is onder consumenten de meest populaire hypotheekaanbieder in het tweede kwartaal van 2021, zo blijkt uit onderzoek van Advieskeuze.nl onder 8.240 consumenten....

Advieskeuze.nl: “Huizenbezitter financieel niet geraakt door coronacrisis”

Advieskeuze.nl: “Huizenbezitter financieel niet geraakt door coronacrisis”

Op basis van een grootschalig onderzoek onder 4.000 consumenten concludeert Advieskeuze.nl dat de meeste huizenbezitters financieel niet geraakt zijn door de Coronacrisis....

Werk, inkomen en economie belangrijkste thema bij politieke keuze woonconsumenten

Werk, inkomen en economie belangrijkste thema bij politieke keuze woonconsumenten

De belangrijkste onderwerpen bij de politieke keuze van woonconsumenten zijn: werk, inkomen en economie (39,3%) duurzaamheid, klimaat en milieu (17,1%) en volksgezondheid...

Besparen op verzekeringen hoog op agenda consument

Besparen op verzekeringen hoog op agenda consument

Consumenten willen in 2021 als eerste besparen op hun energierekening (34,3 procent). Daarna volgen besparingen op verzekeringen (16,5 procent) en hypotheek- of...

Veldsink Advies: 10.000 reviews op Advieskeuze.nl

Veldsink Advies: 10.000 reviews op Advieskeuze.nl

De vestigingen van Veldsink Advies hebben gezamenlijk de mijlpaal van 10.000 goedgekeurde reviews behaald op Advieskeuze.nl. Volgens Advieskeuze is Veldsink Advies...

Samenwerking ARAG en Advieskeuze.nl

Samenwerking ARAG en Advieskeuze.nl

ARAG een samenwerking aangegaan met Advieskeuze.nl. Frank Rensen, manager Commercie bij ARAG: “Om klanten beter te helpen bij de keuze van een onafhankelijk...

Consument ziet beeldbellen wel zitten

Consument ziet beeldbellen wel zitten

Twee op de drie consumenten wil in de toekomst een videogesprek met een dienstverlener, zo blijkt uit onderzoek van Advieskeuze.nl onder ruim 5.000 consumenten. Van...

Rabobank biedt onafhankelijk adviseurzoeker Advieskeuze.nl aan op website

Rabobank biedt onafhankelijk adviseurzoeker Advieskeuze.nl aan op website

Rabobank heeft de adviseurzoeker van Advieskeuze.nl geïmplementeerd op haar website. De optie voor consumenten om te kiezen voor een onafhankelijk hypotheekadviseur...

Advieskeuze.nl: consument komt pas in actie na ingrijpende gebeurtenis

Advieskeuze.nl: consument komt pas in actie na ingrijpende gebeurtenis

Iets meer dan de helft van de consumenten gaat naar de hypotheek en verzekering kijken als er iets ingrijpends is gebeurd, zo blijkt uit onderzoek van Advieskeuze.nl...

Advieskeuze.nl maakt ‘advies op afstand’ bij dienstverleners gratis zichtbaar

Advieskeuze.nl maakt ‘advies op afstand’ bij dienstverleners gratis zichtbaar

Advieskeuze.nl biedt voortaan de mogelijkheid om ‘advies op afstand’ zichtbaar te maken op het profiel van de dienstverlener. Het...