Klant wil van adviseur duidelijke tarieven

PriQels Woonfonds

De advieskantoor dat lang onduidelijk blijft over de adviestarieven wordt door de klant als niet transparant en onbetrouwbaar gezien, aldus onderzoek van GfK in opdracht van PriQels, een initiatief van Woonfonds.

Aan het onderzoek werkten bijna duizend mensen mee die bij een onafhankelijk adviseur een hypotheek hebben afgesloten. Het onderzoek ging voornamelijk over de service van advieskantoren. Van de klanten verwacht 85 procent dat het gesprek over hun financiële zaken plaatsvindt in een aparte, afgesloten ruimte. Ook vindt 85 procent dat het kantoor niet uitnodigt om eens spontaan binnen te stappen. Dit wordt dan ook als niet servicegericht ervaren. Iets meer dan de helft van de klanten verwacht van zijn adviseur een map mee te krijgen met daarin brochures en kleurenprintjes die het financieel advies inzichtelijk maken. Slechts 57 procent van de klanten kiest voor een kantoor met lage advieskosten en vooral hoogopgeleiden kiezen relatief vaak voor het prijsgerichte kantoor (65 procent). Van de jonge kopers kiest 37 procent voor een servicegericht kantoor.. Bijna alle consumenten verwachten gratis te kunnen parkeren bij een advieskantoor (95 procent). Daarnaast verwacht 85 procent een goede telefonische bereikbaarheid van de adviseur en verwacht 80 procent een warm persoonlijk contact.
Verder komt uit het onderzoek naar voren dat een  advieskantoor dat de klant ergens anders laat bemiddelen wordt gezien als transparant en vertrouwenwekkend. Een advieskantoor dat lang onduidelijk blijft over adviestarieven wordt als niet transparant en onbetrouwbaar gezien. Prijs gaat boven gemak bij de keuze voor een hypotheekaanbieder. Indien de klant een hypotheek kan afsluiten bij een hypotheekaanbieder met de scherpste prijs via een andere bemiddelaar, kiest 41 procent  daarvoor. Ruim 80 procent geeft de voorkeur aan een advieskantoor die zowel hypotheekadvies als –bemiddeling verzorgt. Bijna 40 procent heeft geen specifieke voorkeur voor de locatie waar men hypotheekadvies krijgt.

Reactie toevoegen

 
Switchen naar andere autopolis kost weinig moeite

Switchen naar andere autopolis kost weinig moeite

Overstappen naar een andere autoverzekeraar is gemakkelijk. Dat vindt een meerderheid van de consumenten met een autoverzekering, zo blijkt uit onderzoek van GfK...

Weinig animo voor ruilen data voor polissen

Weinig animo voor ruilen data voor polissen

Slechts 12 procent van de Nederlanders is bereid om persoonlijke gegevens over o.a. hun gezondheid, financiën en energieverbruik te delen in ruil voor een beloning...

Monuta beste uitvaartverzekeraar volgens intermediair

Monuta beste uitvaartverzekeraar volgens intermediair

Intermediairs vinden Montua opnieuw de beste uitvaartverzekeraar, zo blijkt uit onderzoek van GfK. GfK voerde in november 2016 een enquête uit onder intermediairs...

Woonfonds verruimt acceptatiebeleid zelfstandigen

Woonfonds verruimt acceptatiebeleid zelfstandigen

Woonfonds heeft haar acceptatiebeleid voor zelfstandigen verruimd. Ook ondernemers die korter dan drie jaar zelfstandig zijn komen nu in aanmerking voor een hypotheek....

Woonfonds: hogere hypotheekrentes door trump-effect

Woonfonds: hogere hypotheekrentes door trump-effect

Het beleid van aankomend president Trump heeft een prijsopdrijvend effect. Daarom steeg de rente op staatsleningen al tijdens zijn overwinningstoespraak. Dat heeft...

Woonfonds lanceert Woongenot Hypotheek

Woonfonds lanceert Woongenot Hypotheek

Woonfonds lanceert maandag de Woongenot Hypotheek.     Met deze nieuwe productlijn wordt de basis gelegd voor de uitrol van de doelgroepenstrategie van...

Orv Woonfonds nu ook via HDN

Orv Woonfonds nu ook via HDN

Adviseurs kunnen voortaan ook overlijdensrisicoverzekeringen van Woonfonds aanvragen via HDN. Met de volgende softwarepakketten is de Woonfonds ORV aan te vragen...

Adviestraject verandert door opmars hybride klantbediening

Adviestraject verandert door opmars hybride klantbediening

“De combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en nieuwe commerciële partijen zal het traditionele traject van de totstandkoming van een verzekering...

Liever nu genieten dan sparen voor later

Liever nu genieten dan sparen voor later

Ruim één op de drie Nederlanders geniet liever vandaag en maakt zich later wel zorgen over sparen. Dit blijkt uit GfK-onderzoek onder 27.000 respondenten,...

Maatwerk voor specifieke klantgroepen is nieuwe standaard

Maatwerk voor specifieke klantgroepen is nieuwe standaard

Vier adviseurs en een aanbieder spreken over de veranderende hypotheekmarkt en over klanten die buiten de boot vallen. Adviseurs willen het beste voor hun klant...