Klant wil van adviseur duidelijke tarieven

PriQels Woonfonds

De advieskantoor dat lang onduidelijk blijft over de adviestarieven wordt door de klant als niet transparant en onbetrouwbaar gezien, aldus onderzoek van GfK in opdracht van PriQels, een initiatief van Woonfonds.

Aan het onderzoek werkten bijna duizend mensen mee die bij een onafhankelijk adviseur een hypotheek hebben afgesloten. Het onderzoek ging voornamelijk over de service van advieskantoren. Van de klanten verwacht 85 procent dat het gesprek over hun financiële zaken plaatsvindt in een aparte, afgesloten ruimte. Ook vindt 85 procent dat het kantoor niet uitnodigt om eens spontaan binnen te stappen. Dit wordt dan ook als niet servicegericht ervaren. Iets meer dan de helft van de klanten verwacht van zijn adviseur een map mee te krijgen met daarin brochures en kleurenprintjes die het financieel advies inzichtelijk maken. Slechts 57 procent van de klanten kiest voor een kantoor met lage advieskosten en vooral hoogopgeleiden kiezen relatief vaak voor het prijsgerichte kantoor (65 procent). Van de jonge kopers kiest 37 procent voor een servicegericht kantoor.. Bijna alle consumenten verwachten gratis te kunnen parkeren bij een advieskantoor (95 procent). Daarnaast verwacht 85 procent een goede telefonische bereikbaarheid van de adviseur en verwacht 80 procent een warm persoonlijk contact.
Verder komt uit het onderzoek naar voren dat een  advieskantoor dat de klant ergens anders laat bemiddelen wordt gezien als transparant en vertrouwenwekkend. Een advieskantoor dat lang onduidelijk blijft over adviestarieven wordt als niet transparant en onbetrouwbaar gezien. Prijs gaat boven gemak bij de keuze voor een hypotheekaanbieder. Indien de klant een hypotheek kan afsluiten bij een hypotheekaanbieder met de scherpste prijs via een andere bemiddelaar, kiest 41 procent  daarvoor. Ruim 80 procent geeft de voorkeur aan een advieskantoor die zowel hypotheekadvies als –bemiddeling verzorgt. Bijna 40 procent heeft geen specifieke voorkeur voor de locatie waar men hypotheekadvies krijgt.

Reactie toevoegen

 
"communicatie van belang om pensioenvertrouwen op peil te houden"

"communicatie van belang om pensioenvertrouwen op peil te houden"

Ondanks het geroemde Nederlandse pensioensysteem, is Nederland een middenmoter als het gaat om het percentage mensen (16 procent) dat vertrouwen heeft in voldoende...

Klant blijft passief na \'gratis\' orientatiegesprek

Klant blijft passief na \'gratis\' orientatiegesprek

Van de consumenten die een oriënterend gesprek voeren met een financieel dienstverlener geeft, afhankelijk van het type product, 22 tot 47 procent aan na dit...

Boek woonfonds beschrijft woontrends

Boek woonfonds beschrijft woontrends

Woonfonds heeft voor haar klanten en adviseurs het boek 'De toekomst van uw woongenot' gemaakt. Het boek beschrijft de woontrends voor de komende jaren. Het boek...

Samenwerking flexfront en Woonfonds

Samenwerking flexfront en Woonfonds

FlexFront breidt in januari 2014 het assortiment uit met de producten van Woonfonds Hypotheken. FlexFront verwacht in 2014 verder te groeien door de licht aantrekkende...

Woonfonds herhaalt Priqels Experience Tour

Woonfonds herhaalt Priqels Experience Tour

Woonfonds organiseert in februari opnieuw de Priqels Experience Tour.   Zo’n 60 klanten, 100 adviseurs en 40 belangenorganisaties/leveranciers kwamen...

Klant ziet niets in adviesabonnementen

Klant ziet niets in adviesabonnementen

De klant is bereid 780 euro te betalen voor hypotheekadvies, maar heeft geen idee wat de werkelijke advieskosten zijn (rond de 2.000 euro). Dit blijkt uit onderzoek...

40-jarig Woonfonds klust voor klant

40-jarig Woonfonds klust voor klant

Medewerkers van Woonfonds reizen in rode overalls in juni af naar door adviseurrelaties aangedragen klanten die hulp goed kunnen gebruiken. Dit in het kader van...

"hypotheekadviseurs laten klant links liggen"

"hypotheekadviseurs laten klant links liggen"

Bijna twee derde van de consumenten die een hypotheek hebben gesloten via een onafhankelijk adviseur, is het afgelopen jaar niet actief benaderd, aldus een nieuwsbrief...

Tip van kluun: schrijf zoals je spreekt

Tip van kluun: schrijf zoals je spreekt

‘Schrijf zoals je spreekt’. Dat was een van de tips van Kluun tijdens de eerste Masterclass van PriQels, begin deze week in Utrecht. Niet alleen hypotheekadviseurs...

Klant verwacht mensgerichte hypotheekadviseur

Klant verwacht mensgerichte hypotheekadviseur

Klanten verwachten een actieve en klantvriendelijke benadering voor de kosten die zij betalen voor een hypotheekadvies. Ook verwachten ze meer inleving in hun situatie....