Klanten met woekerpolis minst slecht af bij adviseur

Logo Odin

Klanten die woekerpolissen kochten via grote verkooporganisaties zijn veel slechter uit dan klanten die hun woekerpolis bij een lokale tussenpersoon afsloten. Verzekeraars stemden de provisie af op het aantal polissen dat een tussenpersoon kon verkopen. Het verschil in opbrengst van twee identieke woekerpolissen kan oplopen tot 15.000 euro, constateert stichting Odin op basis van eigen onderzoek.

Op een identieke polis ontving een grote verkooporganisatie tot 150 procent meer provisie dan een klein advieskantoor. De betreffende kosten werden in de polis doorberekend aan de klant, wat weer gevolgen heeft voor de uiteindelijke opbrengst van de woekerpolis. Eerder onderzoek van Odin wees uit dat 70 procent van alle woekerpolissen door verzekeraars zelf is verkocht. Bij grote verkoopclubs waar verzekeraars vaak ook juridisch eigenaar van waren, lag de focus op zoveel mogelijk polissen verkopen.

 

Doorgeschoten bonuscultuur

Behalve hogere provisies betaalden verzekeraars op gerealiseerde omzetvolumes ook extra bonussen aan de grote verkoopclubs. "Via geheime contracten met de topverkopers van woekerpolissen vloeiden zo nog eens miljoenen euro’s per jaar die kant uit. Het is onduidelijk hoe die bonussen precies werden doorberekend aan klanten. De indruk is dat die bonuskosten werden omgeslagen op alle woekerpolishouders. Iedere polishouder betaalde zo dus onbewust mee aan het verder opzwepen van de verkoopresultaten", aldus Odin.


Terugboekrisico

Odin wijst verder op het terugboekrisico voor tussenpersonen. Werd een polis binnen tien jaar opgezegd of premievrij gemaakt, dan moest de tussenpersoon een deel van de direct ontvangen provisie terugbetalen aan de verzekeraar. Odin heeft de indruk "dat wat de verzekeraar aan terugboek ontving van de tussenpersoon niet werd verrekend met wat de polishouder al had betaald aan provisie. Als dat het geval is, wordt de woekerpolishouder voor een derde keer gedupeerd. Eerst door de hogere provisie, daarna door de rente over die provisie (de provisie werd over enkele jaren uitgesmeerd en de klant ontving daarvoor een soort 'lening', red.) en tenslotte door het mislopen van door tussenpersonen terugbetaalde provisie."


Nieuwe rekentool

Odin wil dat de extra schade als gevolg van deze 'provisiepijn' wordt meegenomen in de claimberekeningen. Voor de berekening van deze extra schade ontwikkelt Odin een aparte rekentool die aan claimexperts wordt aangeboden. In woekerpolisrapporten die Odin zelf maakt voor consumenten wordt deze extra schade ook meegenomen.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Alex van Zanten - 4 november 2015

Bij Reaal staat bij poliskosten de post "kosten tussenpersoon". Als je dan vraagt wat dit voor kosten zijn omdat ik ze nooit ontvangen heb, dan is mij ooit verteld dat dit de bonusprovisies zijn die uitbetaald zijn en dan omgeslagen over het totale kapitaal van alle klanten. Oftewel iedereen betaalde mee aan deze hoge provisies en vergoedingen. Niks waaruit bleek dat dit bij kleine kantoren niet zou gelden. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit bij andere maatschappijen echt anders was. Toen Zwitserleven net over ging naar Reaal hebben zij mij daar bezworen dat dit bij hen nooit op de kostenoverzichten zou komen. Helaas heb ik dat nooit op papier gevraagd, want zie nu de beschrijvingen maar.

Leo de Schiffart - 3 november 2015

Dit was al lang bekend! Niks nieuws. Het werd alleen verzwegen. De tussenpersoon wist dit niet, maar de maatschappijen wel/

Ferdie Eelman - 3 november 2015

klopt, althans, ik heb jaren geleden toen ik begon met het uitvoeren van hersteladvies al eens geconstateerd dat de terugboeking niet ten goede kwam aan de polishouder terwijl het toch gewoon om een teveel betaalde provisie ging en terug hoorde te vloeien in de polis.

Albert van der Poll - 3 november 2015

Kan niet waar wezen toch; onafhankelijk van de provisiehoogte was premie en uitkomst bij NHG 8% altijd gelijk, of je nou rechtstreeks afsloot of via een serviceprovider. Ook in vergelijkingssoftware was niets opgenomen over provisies. Wat bij mij tot de knorrige constatering heeft geleid dat mijn klanten hebben meebetaald aan DSB woekerprovisies. Dat onze productvergelijkingen door de verborgen kosten een soort wasmiddeltest zonder de inhoud van de verpakking te kennen waren wisten we al. Als dit er nog bijkomt, is het helemaal bij de konijntjes af.

Geert Sijbring - 3 november 2015

Geef dit onderzoek maar aan Dijsselbloem en zijn beleidmakers , en vooral aan A Hertsenberg en verplicht haar tot het herroepen van alle drek die ze over de onafhankelijke tussenpersoon ( adviseur) heeft gestort. En zorg er voor dat Dijsselbloem en beleidmakers zich moeten verantwoorden aan de groene tafel. Want het zijn gewoon handlangers van de banken en maatschappijen.

Odin start met second opinion services

Odin start met second opinion services

Stichting Odin start "na aanhoudende klachten over verkeerde financiële producten en te lage letsel- en schadeuitkeringen"  een second opinion...

Dijsselbloem legt oproep consumentenbond naast zich neer

Dijsselbloem legt oproep consumentenbond naast zich neer

Minister Dijsselbloem van Financiën grijpt niet in bij ASR vanwege de verschillen in woekerpolisschikkingen. Dat zei hij in zijn wekelijke gesprek met RTL-Z....

"Procederen in woekerpoliszaken loont"

"Procederen in woekerpoliszaken loont"

“Met deze uitspraak wordt een belangrijk signaal afgegeven: procederen in woekerpoliszaken loont.” Dat stelt voorzitter Ab Flipse van Vereniging Woekerpolis.nl...

Gratis quickscan woekerpolis bij Odin

Gratis quickscan woekerpolis bij Odin

Ondanks een enorm offensief van verzekeraars en toezichthouder om zoveel mogelijk woekerpolishouders te bereiken, is de eerste fase van het woekerpolisherstel volgens...

CFD en odin: intermediair betaalt te veel voor Kifid

CFD en odin: intermediair betaalt te veel voor Kifid

Uit onderzoek van CFD en Stichting Odin blijkt dat het intermediair te veel betaalt voor aansluiting bij Kifid. "Uitgaande van het principe 'de vervuiler betaalt...

Achmea moet klant met woekerpolis 20.000 euro betalen

Achmea moet klant met woekerpolis 20.000 euro betalen

Achmea moet aan een klant met een woekerpolis ongeveer 20.000 euro schadevergoeding betalen, aldus klachteninstituut Kifid.   Een eerdere tegemoetkomingsregeling...

Consumentenbond sommeert ASR

Consumentenbond sommeert ASR

ASR is door de Consumentenbond gesommeerd om alle gedupeerden met een woekerpolis genaamd Waerdye redelijk te compenseren en niet alleen de klanten waarmee ASR een...

"Hersteloperatie woekerpolis mislukt"

"Hersteloperatie woekerpolis mislukt"

De hersteloperatie woekerpolis is mislukt. Dat zegt Stichting Odin na analyse van de AFM-rapportages nazorg beleggingsverzekeringen van de afgelopen jaren. "Volgens...

Ab flipse tweet eigen woekerpolis

Ab flipse tweet eigen woekerpolis

Ab Flipse, voorzitter Vereniging Woekerpolis, toont in een tweet de offerte voor zijn eigen woekerpolis afgesloten in 1996. Het prognoserendement daarin: 8 procent....

Merkwaardige desinteresse bij klanten

Merkwaardige desinteresse bij klanten

"Ik ervaar geen wantrouwen bij de consument maar een merkwaardige desinteresse: verbeteringsvoorstellen van tienduizenden euro's worden voor kennisgeving aangenomen,...