Klanten met woekerpolis minst slecht af bij adviseur

Logo Odin

Klanten die woekerpolissen kochten via grote verkooporganisaties zijn veel slechter uit dan klanten die hun woekerpolis bij een lokale tussenpersoon afsloten. Verzekeraars stemden de provisie af op het aantal polissen dat een tussenpersoon kon verkopen. Het verschil in opbrengst van twee identieke woekerpolissen kan oplopen tot 15.000 euro, constateert stichting Odin op basis van eigen onderzoek.

Op een identieke polis ontving een grote verkooporganisatie tot 150 procent meer provisie dan een klein advieskantoor. De betreffende kosten werden in de polis doorberekend aan de klant, wat weer gevolgen heeft voor de uiteindelijke opbrengst van de woekerpolis. Eerder onderzoek van Odin wees uit dat 70 procent van alle woekerpolissen door verzekeraars zelf is verkocht. Bij grote verkoopclubs waar verzekeraars vaak ook juridisch eigenaar van waren, lag de focus op zoveel mogelijk polissen verkopen.

 

Doorgeschoten bonuscultuur

Behalve hogere provisies betaalden verzekeraars op gerealiseerde omzetvolumes ook extra bonussen aan de grote verkoopclubs. "Via geheime contracten met de topverkopers van woekerpolissen vloeiden zo nog eens miljoenen euro’s per jaar die kant uit. Het is onduidelijk hoe die bonussen precies werden doorberekend aan klanten. De indruk is dat die bonuskosten werden omgeslagen op alle woekerpolishouders. Iedere polishouder betaalde zo dus onbewust mee aan het verder opzwepen van de verkoopresultaten", aldus Odin.


Terugboekrisico

Odin wijst verder op het terugboekrisico voor tussenpersonen. Werd een polis binnen tien jaar opgezegd of premievrij gemaakt, dan moest de tussenpersoon een deel van de direct ontvangen provisie terugbetalen aan de verzekeraar. Odin heeft de indruk "dat wat de verzekeraar aan terugboek ontving van de tussenpersoon niet werd verrekend met wat de polishouder al had betaald aan provisie. Als dat het geval is, wordt de woekerpolishouder voor een derde keer gedupeerd. Eerst door de hogere provisie, daarna door de rente over die provisie (de provisie werd over enkele jaren uitgesmeerd en de klant ontving daarvoor een soort 'lening', red.) en tenslotte door het mislopen van door tussenpersonen terugbetaalde provisie."


Nieuwe rekentool

Odin wil dat de extra schade als gevolg van deze 'provisiepijn' wordt meegenomen in de claimberekeningen. Voor de berekening van deze extra schade ontwikkelt Odin een aparte rekentool die aan claimexperts wordt aangeboden. In woekerpolisrapporten die Odin zelf maakt voor consumenten wordt deze extra schade ook meegenomen.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Alex van Zanten - 4 november 2015

Bij Reaal staat bij poliskosten de post "kosten tussenpersoon". Als je dan vraagt wat dit voor kosten zijn omdat ik ze nooit ontvangen heb, dan is mij ooit verteld dat dit de bonusprovisies zijn die uitbetaald zijn en dan omgeslagen over het totale kapitaal van alle klanten. Oftewel iedereen betaalde mee aan deze hoge provisies en vergoedingen. Niks waaruit bleek dat dit bij kleine kantoren niet zou gelden. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit bij andere maatschappijen echt anders was. Toen Zwitserleven net over ging naar Reaal hebben zij mij daar bezworen dat dit bij hen nooit op de kostenoverzichten zou komen. Helaas heb ik dat nooit op papier gevraagd, want zie nu de beschrijvingen maar.

Leo de Schiffart - 3 november 2015

Dit was al lang bekend! Niks nieuws. Het werd alleen verzwegen. De tussenpersoon wist dit niet, maar de maatschappijen wel/

Ferdie Eelman - 3 november 2015

klopt, althans, ik heb jaren geleden toen ik begon met het uitvoeren van hersteladvies al eens geconstateerd dat de terugboeking niet ten goede kwam aan de polishouder terwijl het toch gewoon om een teveel betaalde provisie ging en terug hoorde te vloeien in de polis.

Albert van der Poll - 3 november 2015

Kan niet waar wezen toch; onafhankelijk van de provisiehoogte was premie en uitkomst bij NHG 8% altijd gelijk, of je nou rechtstreeks afsloot of via een serviceprovider. Ook in vergelijkingssoftware was niets opgenomen over provisies. Wat bij mij tot de knorrige constatering heeft geleid dat mijn klanten hebben meebetaald aan DSB woekerprovisies. Dat onze productvergelijkingen door de verborgen kosten een soort wasmiddeltest zonder de inhoud van de verpakking te kennen waren wisten we al. Als dit er nog bijkomt, is het helemaal bij de konijntjes af.

Geert Sijbring - 3 november 2015

Geef dit onderzoek maar aan Dijsselbloem en zijn beleidmakers , en vooral aan A Hertsenberg en verplicht haar tot het herroepen van alle drek die ze over de onafhankelijke tussenpersoon ( adviseur) heeft gestort. En zorg er voor dat Dijsselbloem en beleidmakers zich moeten verantwoorden aan de groene tafel. Want het zijn gewoon handlangers van de banken en maatschappijen.

"van verborgen kosten naar verborgen compensatie"

"van verborgen kosten naar verborgen compensatie"

A.s.r. kreeg er maandagavond flink van langs in Radar, omdat de verzekeraar geen openheid geeft over de berekening van de woekerpoliscompensatie. Philippe Wits (foto),...

'woekerpolis' haalt nieuwste album asterix

'woekerpolis' haalt nieuwste album asterix

De term 'woekerpolis' is inmiddels zo ingeburgerd dat ze terug te vinden is in het nieuwste album van Asterix, 'De papyrus van Caesar'. 'Woekerpolis' is in de Nederlandse...

Stichting Odin lanceert ClaimPakket

Stichting Odin lanceert ClaimPakket

Stichting Odin heeft het ClaimPakket gelanceerd, waarmee adviseurs "eenvoudig zelf kunnen berekenen of un klant recht heeft op extra compensatie in zijn of...

Kosten woekerpolis hoefden niet specifiek benoemd

Kosten woekerpolis hoefden niet specifiek benoemd

Als de consument de kosten van zijn beleggingsverzekering kon zien aan de hand van het verschil tussen premie en daadwerkelijke inleg, is de verzekeraar niet tekort...

"woekerpolis is niet dood, hij leeft"

"woekerpolis is niet dood, hij leeft"

Inschrijven voor de tweede woekertoer avond, woensdag 14 oktober in Utrecht, is niet meer mogelijk. "Er hebben zich meer dan 500 personen aangemeld om gratis...

"kom in actie als woekerpolishouder"

"kom in actie als woekerpolishouder"

Kom in actie als gedupeerde woekerpolishouder. Dat was de boodschap van de reportage zaterdagavond op NPO2. Het programma was mede gemaakt door reporter Henk Valk,...

Odin: KIFiD frustreert woekerpolisklachten

Odin: KIFiD frustreert woekerpolisklachten

Volgens de stichting Odin schrijft KIFiD aan consumenten die een woekerpolisklacht hebben dat ze vol zitten. De wachttijden lopen op tot meer dan een jaar. Volgens...

Dijsselbloem: geheime schikking woekerpolis geoorloofd

Dijsselbloem: geheime schikking woekerpolis geoorloofd

Er is niets tegen geheime schikkingen inzake woekerpolissen, aldus minister Jeroen Dijsselbloem afgelopen donderdag in de Tweede Kamer. ASR zou tientallen gedupeerden...

CFD en odin: nieuwe swo komt te vroeg

CFD en odin: nieuwe swo komt te vroeg

"Als sector zijn we nog niet klaar voor een nieuwe samenwerkingsovereenkomst", zegt CFD-voorzitter Edwin Herdink op basis van de conclusies van het project...

CFD en odin: "verlaag assurantiebelasting en bijdrage toezicht"

CFD en odin: "verlaag assurantiebelasting en bijdrage toezicht"

Verlaag de assurantiebelasting en verlaag de bijdrage die financieel adviseurs betalen aan de kosten van het toezicht. Daarvoor pleiten CFD en Stichting Odin in...