Markt voor hypotheekadvies krimpt verder

Bouwe Kuik

De totale verdiensten in de markt voor hypotheekadvies zijn in zes jaar tijd gedaald tot minder dan 15 procent van het pré-crisis niveau. En de krimp is nog niet ten einde, schrijft IG&H in de Hypotheken Update over het eerste kwartaal van 2014. "De totale verdiensten voor hypotheekadvies komen de eerstvolgende jaren nog verder onder druk."

Het aantal adviestrajecten daalde van 550.000 (voor de crisis) naar rond de 140.000 nu. Bovendien daalde de prijs per transactie in dezelfde periode van gemiddeld € 5.000 naar € 2.250. Daarmee daalde de totale verdiensten tot minder dan 15 procent van het pré-crisis niveau. IG&H wijst op drie ontwikkelingen die de verdiensten de komende jaren verder onder druk zullen zetten:

  • Toenemende prijsconcurrentie op adviestarieven. Sinds het ingaan van het provisieverbod zijn tarieven stevig gedaald, ook door toegenomen zelfwerkzaamheid van klanten.
  • Sterk toegenomen transparantie van prijs en geleverde kwaliteit door reviews op bijvoorbeeld Advieskeuze.nl en Independer.nl.
  • Vraaguitval door opkomst van execution only en digitaal advies dat klanten een alternatief biedt voor het inwinnen van hypotheekadvies. Hoewel er sinds enkele kwartalen sprake is van een stijging van het aantal transacties, zullen hypotheekadviseurs hier volgens IG&H slechts in beperkte mate van profiteren.

 

Sleutel voor succes

Uit het Trendsonderzoek dat IG&H samen met TNS Nipo uitvoerde, blijkt dat de Net Promotor Score voor hypotheekadvies op dit moment negatief is. Volgens IG&H-directeur Bouwe Kuik bevat de sleutel voor succes in de huidige markt in elk geval vier ingrediënten:

  1. Persoonlijk ondernemerschap. Het echt in de markt zetten van advies als product en kansen zoeken in bijvoorbeeld de markt voor proactief en preventief beheer, waar kansen liggen voor samenwerking met aanbieders.
  2. Het neerzetten van klantbeleving (lees: een positieve NPS) is cruciaal voor het voortbestaan in een wereld waarin kwaliteit transparant is en er in toenemende mate een alternatief is voor advies.
  3. De stap naar digitalisering maken. Elke klantreis op weg naar een hypotheek begint online, adviseurs kunnen hierop inspelen door hun klanten online te ontmoeten en van de online mogelijkheden gebruik te maken in hun adviesprocessen.
  4. Processen strak trekken. Een combinatie van kostenreducties met het realiseren van voorspelbare kwaliteit, snelheid en gemak, zijn nodig om de dalende prijzen het hoofd te bieden.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Martin Schipper - 20 mei 2014

5000 euro? Zeker alleen in 't Gooi geïnventariseerd. In deze hoek van het land (Oost-Groningen) waren dat echt wel de krenten uit de pap. Ik kan me niet herinneren wanneer ik dat op 1 transactie heb mogen verdienen. Die 2250 is inderdaad een stuk reëler en dat is eerder meer dan minder als voorheen het geval was, gemiddeld. Vrijdag nog een hypotheek van 55300 op een halfvrijstaand huis. Verdienste nu 1695, vroeger zou je dat nimmer hebben gered. En dan nog wat: geen enkele klant in 2013 is via internet bij mij gekomen. Alleen maar mond-tot-mond reclame. Misschien is het goed als IG&H nuances aanbrengt in hun nogal randstedelijke uitkomsten?

Tarief hypotheekadvies licht omhoog

Tarief hypotheekadvies licht omhoog

Consumenten betalen voor hypotheekadvies momenteel gemiddeld 2.237 euro. Dit blijkt uit het SEH Lenteonderzoek, waaraan 425 Erkend adviseurs in de aanloop naar het...

"Maak hypotheekadvies onderdeel financieel plan"

"Maak hypotheekadvies onderdeel financieel plan"

“De rol van financieel adviseurs in Nederland zou moeten zijn om consumenten te helpen hun doelkapitaal op lange termijn te halen. Hypotheekadvies én...

Top 3 banken domineren weer op hypotheekmarkt

Top 3 banken domineren weer op hypotheekmarkt

Het marktaandeel van de top drie banken op de hypotheekmarkt steeg in 2016 naar 55 procent. Daarmee hebben ze het verloren marktaandeel aan verzekeraars, pensioenfondsen...

Moneywise focust zich op online hypotheekadvies

Moneywise focust zich op online hypotheekadvies

"We hebben heel hard gewerkt aan de online hypotheek advies module. Naar verwachting kun je eind januari bij ons je eigen hypotheek samenstellen. En zodra je...

Kwart klanten bijBouwe ziet af van hypotheekadvies

Kwart klanten bijBouwe ziet af van hypotheekadvies

Bijna een kwart (24,6 procent) van de klanten van bijBouwe ziet af van een hypotheekadvies en sluit zelf een hypotheek af. Dit constateert de online hypotheekverstrekker...

Grootbanken profiteren meest van verdere stijging hypotheekmarkt

Grootbanken profiteren meest van verdere stijging hypotheekmarkt

De grootbanken profiteren het meest van de hypotheekstijging en pakken dit kwartaal wederom marktaandeel terug. Aldus de Hypotheekupdate van IG&H.   De...

Franchiseformule finzie uit startblokken

Franchiseformule finzie uit startblokken

Niet 'Julia' maar 'Finzie' is de naam van de nieuwe franchiseformule van Romeo Financiële Diensten. Doel is consumenten beter en voordeliger te bedienen vanuit...

Hypotheekmarkt bereikt hoogste niveau sinds crisis

Hypotheekmarkt bereikt hoogste niveau sinds crisis

De hypotheekmarkt bereikt in het tweede kwartaal van 2016 het hoogste niveau sinds de crisis. De grootbanken pakken dit kwartaal wederom marktaandeel terug en bezitten...

"Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen"

"Klant met betalingsprobleem vaak schandalig geholpen"

Sinds de invoering van het provisieverbod betaalt de klant rechtstreeks voor het advies van een hypotheekadviseur. Een klant met een betalingsprobleem heeft echter...

Moneywise: compleet hypotheekadvies voor 950 euro

Moneywise: compleet hypotheekadvies voor 950 euro

MoneyWise kiest voor de rol van prijsvechter op de markt van hypotheekadvies. "Bij veel partijen is hypotheekadvies te duur, nu de regelgeving sterk is versimpeld...