Markt voor hypotheekadvies krimpt verder

Bouwe Kuik

De totale verdiensten in de markt voor hypotheekadvies zijn in zes jaar tijd gedaald tot minder dan 15 procent van het pré-crisis niveau. En de krimp is nog niet ten einde, schrijft IG&H in de Hypotheken Update over het eerste kwartaal van 2014. "De totale verdiensten voor hypotheekadvies komen de eerstvolgende jaren nog verder onder druk."

Het aantal adviestrajecten daalde van 550.000 (voor de crisis) naar rond de 140.000 nu. Bovendien daalde de prijs per transactie in dezelfde periode van gemiddeld € 5.000 naar € 2.250. Daarmee daalde de totale verdiensten tot minder dan 15 procent van het pré-crisis niveau. IG&H wijst op drie ontwikkelingen die de verdiensten de komende jaren verder onder druk zullen zetten:

  • Toenemende prijsconcurrentie op adviestarieven. Sinds het ingaan van het provisieverbod zijn tarieven stevig gedaald, ook door toegenomen zelfwerkzaamheid van klanten.
  • Sterk toegenomen transparantie van prijs en geleverde kwaliteit door reviews op bijvoorbeeld Advieskeuze.nl en Independer.nl.
  • Vraaguitval door opkomst van execution only en digitaal advies dat klanten een alternatief biedt voor het inwinnen van hypotheekadvies. Hoewel er sinds enkele kwartalen sprake is van een stijging van het aantal transacties, zullen hypotheekadviseurs hier volgens IG&H slechts in beperkte mate van profiteren.

 

Sleutel voor succes

Uit het Trendsonderzoek dat IG&H samen met TNS Nipo uitvoerde, blijkt dat de Net Promotor Score voor hypotheekadvies op dit moment negatief is. Volgens IG&H-directeur Bouwe Kuik bevat de sleutel voor succes in de huidige markt in elk geval vier ingrediënten:

  1. Persoonlijk ondernemerschap. Het echt in de markt zetten van advies als product en kansen zoeken in bijvoorbeeld de markt voor proactief en preventief beheer, waar kansen liggen voor samenwerking met aanbieders.
  2. Het neerzetten van klantbeleving (lees: een positieve NPS) is cruciaal voor het voortbestaan in een wereld waarin kwaliteit transparant is en er in toenemende mate een alternatief is voor advies.
  3. De stap naar digitalisering maken. Elke klantreis op weg naar een hypotheek begint online, adviseurs kunnen hierop inspelen door hun klanten online te ontmoeten en van de online mogelijkheden gebruik te maken in hun adviesprocessen.
  4. Processen strak trekken. Een combinatie van kostenreducties met het realiseren van voorspelbare kwaliteit, snelheid en gemak, zijn nodig om de dalende prijzen het hoofd te bieden.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Martin Schipper - 20 mei 2014

5000 euro? Zeker alleen in 't Gooi geïnventariseerd. In deze hoek van het land (Oost-Groningen) waren dat echt wel de krenten uit de pap. Ik kan me niet herinneren wanneer ik dat op 1 transactie heb mogen verdienen. Die 2250 is inderdaad een stuk reëler en dat is eerder meer dan minder als voorheen het geval was, gemiddeld. Vrijdag nog een hypotheek van 55300 op een halfvrijstaand huis. Verdienste nu 1695, vroeger zou je dat nimmer hebben gered. En dan nog wat: geen enkele klant in 2013 is via internet bij mij gekomen. Alleen maar mond-tot-mond reclame. Misschien is het goed als IG&H nuances aanbrengt in hun nogal randstedelijke uitkomsten?

Grootbanken profiteren van oversluitmarkt

Grootbanken profiteren van oversluitmarkt

Nadat grootbanken het afgelopen half jaar terrein verloren, groeit deze groep, met name dankzij Florius, ING Bank en Rabobank,in het eerste kwartaal van 2016 van...

Knab komt met online hypotheekadvies

Knab komt met online hypotheekadvies

Online bank Knab heeft het Knab Lab geopend, om samen met klanten nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. De eerste drie nieuwe producten en diensten die direct...

Hypotheekverstrekkers jagen klant op kosten

Hypotheekverstrekkers jagen klant op kosten

Hypotheekverstrekkers jagen klanten onnodig op kosten door bij eenvoudige aanpassingen van de hypotheek te eisen dat ze eerst voor advies naar een adviseur gaan....

Ig&h: Delta Lloyd beste pensioenverzekeraar

Ig&h: Delta Lloyd beste pensioenverzekeraar

Volgens de Performancemonitor Pensioen van IG&H Consulting & Interim waarderen adviseurs het pensioenbedrijf van Delta Lloyd met een 7,6. Met deze score...

Veel mensen blijven denken dat hypotheekadvies gratis is

Veel mensen blijven denken dat hypotheekadvies gratis is

Nog steeds weet ruim een kwart van de sluiters (28 procent) niet goed hoe de hypotheekadviseur wordt beloond. Dat blijkt uit de jongste consumentenmonitor van de...

Hypotheken: banken leveren marktaandeel in

Hypotheken: banken leveren marktaandeel in

Het marktaandeel op de hypotheekmarkt van de top 3 bankholdings (ING Groep, Rabobank Groep en ABN Amro Groep) is in het derde kwartaal verder gedaald en bedraagt...

Prijs hypotheekadvies met 1% gedaald

Prijs hypotheekadvies met 1% gedaald

Afgaande op de in DVD's vermelde tarieven, is de prijs voor hypotheekadvisering en- bemiddeling in een jaar tijd met slechts 1 procent verder gedaald tot momenteel...

"laat bank stoppen met hypotheekadvies"

"laat bank stoppen met hypotheekadvies"

"Laat banken stoppen met het geven van advies en zich richten op het fabriceren van hypotheekproducten." Dit schrijft Menno Luiten, manager distributie...

Afm: "kies hypotheekadvies op basis van prijs én kwaliteit"

Afm: "kies hypotheekadvies op basis van prijs én kwaliteit"

Kosten én kwaliteit zijn belangrijk bij de keuze van het juiste hypotheekadvies. Dat houdt de AFM de consument nog eens voor.   De AFM: "In onze...

Ig&h: herstel hypotheekmarkt zet door

Ig&h: herstel hypotheekmarkt zet door

"In het derde kwartaal zet het herstel van de hypotheekmarkt zich door; het herstel komt volledig door de positieve ontwikkelingen in de aankoopmarkt",...