Markt voor hypotheekadvies krimpt verder

Bouwe Kuik

De totale verdiensten in de markt voor hypotheekadvies zijn in zes jaar tijd gedaald tot minder dan 15 procent van het pré-crisis niveau. En de krimp is nog niet ten einde, schrijft IG&H in de Hypotheken Update over het eerste kwartaal van 2014. "De totale verdiensten voor hypotheekadvies komen de eerstvolgende jaren nog verder onder druk."

Het aantal adviestrajecten daalde van 550.000 (voor de crisis) naar rond de 140.000 nu. Bovendien daalde de prijs per transactie in dezelfde periode van gemiddeld € 5.000 naar € 2.250. Daarmee daalde de totale verdiensten tot minder dan 15 procent van het pré-crisis niveau. IG&H wijst op drie ontwikkelingen die de verdiensten de komende jaren verder onder druk zullen zetten:

  • Toenemende prijsconcurrentie op adviestarieven. Sinds het ingaan van het provisieverbod zijn tarieven stevig gedaald, ook door toegenomen zelfwerkzaamheid van klanten.
  • Sterk toegenomen transparantie van prijs en geleverde kwaliteit door reviews op bijvoorbeeld Advieskeuze.nl en Independer.nl.
  • Vraaguitval door opkomst van execution only en digitaal advies dat klanten een alternatief biedt voor het inwinnen van hypotheekadvies. Hoewel er sinds enkele kwartalen sprake is van een stijging van het aantal transacties, zullen hypotheekadviseurs hier volgens IG&H slechts in beperkte mate van profiteren.

 

Sleutel voor succes

Uit het Trendsonderzoek dat IG&H samen met TNS Nipo uitvoerde, blijkt dat de Net Promotor Score voor hypotheekadvies op dit moment negatief is. Volgens IG&H-directeur Bouwe Kuik bevat de sleutel voor succes in de huidige markt in elk geval vier ingrediënten:

  1. Persoonlijk ondernemerschap. Het echt in de markt zetten van advies als product en kansen zoeken in bijvoorbeeld de markt voor proactief en preventief beheer, waar kansen liggen voor samenwerking met aanbieders.
  2. Het neerzetten van klantbeleving (lees: een positieve NPS) is cruciaal voor het voortbestaan in een wereld waarin kwaliteit transparant is en er in toenemende mate een alternatief is voor advies.
  3. De stap naar digitalisering maken. Elke klantreis op weg naar een hypotheek begint online, adviseurs kunnen hierop inspelen door hun klanten online te ontmoeten en van de online mogelijkheden gebruik te maken in hun adviesprocessen.
  4. Processen strak trekken. Een combinatie van kostenreducties met het realiseren van voorspelbare kwaliteit, snelheid en gemak, zijn nodig om de dalende prijzen het hoofd te bieden.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Martin Schipper - 20 mei 2014

5000 euro? Zeker alleen in 't Gooi geïnventariseerd. In deze hoek van het land (Oost-Groningen) waren dat echt wel de krenten uit de pap. Ik kan me niet herinneren wanneer ik dat op 1 transactie heb mogen verdienen. Die 2250 is inderdaad een stuk reëler en dat is eerder meer dan minder als voorheen het geval was, gemiddeld. Vrijdag nog een hypotheek van 55300 op een halfvrijstaand huis. Verdienste nu 1695, vroeger zou je dat nimmer hebben gered. En dan nog wat: geen enkele klant in 2013 is via internet bij mij gekomen. Alleen maar mond-tot-mond reclame. Misschien is het goed als IG&H nuances aanbrengt in hun nogal randstedelijke uitkomsten?

Laagste groei verstrekte hypotheken sinds 2013

Laagste groei verstrekte hypotheken sinds 2013

In het tweede kwartaal van 2018 zijn er in Nederland bijna 87.000 hypotheken afgesloten. Met 2,5 procent is dit de laagste groei sinds 2013, aldus de IG&H Hypotheekupdate...

"Positie starters verslechtert steeds verder"

"Positie starters verslechtert steeds verder"

Het aantal verstrekte hypotheken is in het eerste kwartaal van 2018 met 3 procent gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017. De hypotheekomzet is daarentegen...

Aantal starters dat woning kan financieren gehalveerd

Aantal starters dat woning kan financieren gehalveerd

Het aantal starters dat een gemiddelde starterswoning kan financieren, is in de afgelopen vijf jaar bijna gehalveerd. Dit blijkt uit een analyse van consultingbureau...

Verzekeraars groeien op hypotheekmarkt

Verzekeraars groeien op hypotheekmarkt

Het aandeel van de verzekeraars in de hypotheekmarkt nam het voorbije kwartaal toe tot 14,9 procent. De grote banken leverden terrein in. Dat stelt IG&H. Terwijl...

Meer onderscheid maken

Meer onderscheid maken

Hypotheekadviseurs zullen meer onderscheid moeten maken in het eigenlijke advies, het bemiddelingstraject voor het aanvragen en regelen van de hypotheek tot aan...

Execution only hypotheek nauwelijks voordeliger

Execution only hypotheek nauwelijks voordeliger

Een consument die zonder hulp van een adviseur een hypotheek wil afsluiten is nauwelijks voordeliger uit dan een consument die hiervoor wel een hypotheekadvsieur...

Passend hypotheekadvies niet per se het goedkoopste

Passend hypotheekadvies niet per se het goedkoopste

Een passend advies leidt niet per definitie tot de goedkoopst mogelijke hypotheekconstructie. Dit komt naar voren in een recente uitspraak van de Geschillencommissie...

Passend hypotheekadvies niet per definitie goedkoopste

Passend hypotheekadvies niet per definitie goedkoopste

 Passend advies hoeft niet per se in te houden de goedkoopste hypotheekconstructie, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)....

Hoogste hypotheekomzet in tien jaar tijd

Hoogste hypotheekomzet in tien jaar tijd

In het eerste kwartaal van 2017 steeg de hypotheekomzet met 43 procent naar 23,3 miljard euro. Dit is volgens IG&H niet alleen de sterkste stijging ooit op jaarbasis,...

Consumentenbond: "hypotheekadvies moet beter"

Consumentenbond: "hypotheekadvies moet beter"

Een steekproef van de Consumentenbond met mysteryshoppers laat zien dat "hypotheekadviestrajecten gebreken vertonen. Met name de onduidelijkheid over het aantal...