Markt voor hypotheekadvies krimpt verder

Bouwe Kuik

De totale verdiensten in de markt voor hypotheekadvies zijn in zes jaar tijd gedaald tot minder dan 15 procent van het pré-crisis niveau. En de krimp is nog niet ten einde, schrijft IG&H in de Hypotheken Update over het eerste kwartaal van 2014. "De totale verdiensten voor hypotheekadvies komen de eerstvolgende jaren nog verder onder druk."

Het aantal adviestrajecten daalde van 550.000 (voor de crisis) naar rond de 140.000 nu. Bovendien daalde de prijs per transactie in dezelfde periode van gemiddeld € 5.000 naar € 2.250. Daarmee daalde de totale verdiensten tot minder dan 15 procent van het pré-crisis niveau. IG&H wijst op drie ontwikkelingen die de verdiensten de komende jaren verder onder druk zullen zetten:

  • Toenemende prijsconcurrentie op adviestarieven. Sinds het ingaan van het provisieverbod zijn tarieven stevig gedaald, ook door toegenomen zelfwerkzaamheid van klanten.
  • Sterk toegenomen transparantie van prijs en geleverde kwaliteit door reviews op bijvoorbeeld Advieskeuze.nl en Independer.nl.
  • Vraaguitval door opkomst van execution only en digitaal advies dat klanten een alternatief biedt voor het inwinnen van hypotheekadvies. Hoewel er sinds enkele kwartalen sprake is van een stijging van het aantal transacties, zullen hypotheekadviseurs hier volgens IG&H slechts in beperkte mate van profiteren.

 

Sleutel voor succes

Uit het Trendsonderzoek dat IG&H samen met TNS Nipo uitvoerde, blijkt dat de Net Promotor Score voor hypotheekadvies op dit moment negatief is. Volgens IG&H-directeur Bouwe Kuik bevat de sleutel voor succes in de huidige markt in elk geval vier ingrediënten:

  1. Persoonlijk ondernemerschap. Het echt in de markt zetten van advies als product en kansen zoeken in bijvoorbeeld de markt voor proactief en preventief beheer, waar kansen liggen voor samenwerking met aanbieders.
  2. Het neerzetten van klantbeleving (lees: een positieve NPS) is cruciaal voor het voortbestaan in een wereld waarin kwaliteit transparant is en er in toenemende mate een alternatief is voor advies.
  3. De stap naar digitalisering maken. Elke klantreis op weg naar een hypotheek begint online, adviseurs kunnen hierop inspelen door hun klanten online te ontmoeten en van de online mogelijkheden gebruik te maken in hun adviesprocessen.
  4. Processen strak trekken. Een combinatie van kostenreducties met het realiseren van voorspelbare kwaliteit, snelheid en gemak, zijn nodig om de dalende prijzen het hoofd te bieden.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Martin Schipper - 20 mei 2014

5000 euro? Zeker alleen in 't Gooi geïnventariseerd. In deze hoek van het land (Oost-Groningen) waren dat echt wel de krenten uit de pap. Ik kan me niet herinneren wanneer ik dat op 1 transactie heb mogen verdienen. Die 2250 is inderdaad een stuk reëler en dat is eerder meer dan minder als voorheen het geval was, gemiddeld. Vrijdag nog een hypotheek van 55300 op een halfvrijstaand huis. Verdienste nu 1695, vroeger zou je dat nimmer hebben gered. En dan nog wat: geen enkele klant in 2013 is via internet bij mij gekomen. Alleen maar mond-tot-mond reclame. Misschien is het goed als IG&H nuances aanbrengt in hun nogal randstedelijke uitkomsten?

Gemiddeld kunnen consumenten 7.655 euro besparen met onafhankelijk hypotheekadvies

Gemiddeld kunnen consumenten 7.655 euro besparen met onafhankelijk hypotheekadvies

Gemiddeld kan een consument 7.655 euro besparen aan rente door onafhankelijk hypotheekadvies in te winnen. Dat stelt ikbenfrits.nl. Benine Bijleveld van Ikbenfrits:...

Soort AOW verkeerd ingeschat

Soort AOW verkeerd ingeschat

(Kifid-uitspraak GC 2021-0175) De consument heeft zich voor advies bij het verhogen en oversluiten van haar hypothecaire geldlening tot de adviseur gewend. De potentiële...

Adviseur onvoldoende bewust van sturend effect noemen maximale hypotheekbedrag

Adviseur onvoldoende bewust van sturend effect noemen maximale hypotheekbedrag

Onderzoek toont aan dat het noemen van het maximale hypotheekbedrag als anker kan werken en consumenten zo stuurt naar hogere hypotheken. In een reactie zegt minister...

Zoeken naar antwoorden op daling bijverbanden hypotheek

Zoeken naar antwoorden op daling bijverbanden hypotheek

BNP Paribas Cardif, Scildon en Bureau DFO hebben in een tweetal bijeenkomsten met een aantal stakeholders gesproken over de verminderde aandacht die adviseurs Hypothecair...

"Klant juist ook in beheer gebaat bij advies"

"Klant juist ook in beheer gebaat bij advies"

De Hypotheekshop noemt het opmerkelijk dat er vanuit overheid en toezichthouder strenge eisen gelden bij het afsluiten van een hypotheek, maar dat deze niet gelden...

Mensen lezen wat ze willen lezen

Mensen lezen wat ze willen lezen

Woensdag bood een FD-artikel een goed voorbeeld dat mensen lezen wat ze willen lezen. Het artikel stelde: "Hypotheekadvies gaat de komende jaren drastisch veranderen....

Onafhankelijk hypotheekadvies kost gemiddeld 2.375 euro

Onafhankelijk hypotheekadvies kost gemiddeld 2.375 euro

Hypotheekconsumenten betalen gemiddeld 2.375 euro aan een onafhankelijk adviseur voor advies en bemiddeling. Dat blijkt uit onderzoek onder 8.969 consumenten door...

Faster Forward koppelt software aan De Energie Raadgever

Faster Forward koppelt software aan De Energie Raadgever

Faster Forward heeft Elements gekoppeld met De Energie Raadgever. Door deze combinatie kunnen financieel adviseurs eenvoudig het hypotheekadvies verduurzamen en...

Bekende naam geldverstrekker duur betaald

Bekende naam geldverstrekker duur betaald

Ruim een miljard euro. Dat is het prijskaartje van de naam van een grootbank op het hypotheekcontract van starters. Aldus Jungo in een blog.  Gerard Looijen...

Adviseur moet niet altijd willen mikken op maximale hypotheek

Adviseur moet niet altijd willen mikken op maximale hypotheek

"Vooral in een stijgende woningmarkt, waar de wettelijke regels voor de consument als knellend kunnen worden ervaren, vind ik het belangrijk te benadrukken dat de...