Merkwaardige desinteresse bij klanten

Albert van der Poll roze blouse

"Ik ervaar geen wantrouwen bij de consument maar een merkwaardige desinteresse: verbeteringsvoorstellen van tienduizenden euro's worden voor kennisgeving aangenomen, of domweg niet ondertekend teruggestuurd. Niet alleen werk je voor niets of voor een bescheiden vergoeding, het is ook nog eens ondankbaar werk." Dit schrijft financieel adviseur en VVP-columnist Albert van der Poll in een reactie op het rapport van de AFM. Volgens de toezichthouder is het gebrek aan vertrouwen een belangrijke reden om geen gebruik te maken van een hersteladvies.

In het rapport Nazorg Beleggingsverzekeringen schrijft de AFM onder meer dat veel consumenten niet begrijpen dat hersteladvies kosteloos is. Van der Poll: "Voor zover mij bekend was dat een niet al te vriendelijk verzoek, waarvoor elke basis ontbreekt. Inmiddels is duidelijk dat a. de adviseurs die polissen niet (alleen) vanwege de hoge provisies adviseerden, b. de onderliggende kosten ook voor de adviseur - tot in de software aan toe - waren verborgen, c. de adviseur nauwelijks meer informatie had dan de kleurrijke brochures en rekenvoorbeelden, d. de provisiekosten niet van doorslaggevende invloed waren op de kwalificatie woekerpolis, e. de herstelmogelijkheden door zowel overheid, geldverstrekkers als verzekeraars worden gehinderd, en dat f. verzekeraars nog steeds niet bereid zijn tot een collectieve omruilactie 'oud' voor 'nieuw'. Waarom zouden wij dan als enige een kosteloos arbeidsintensief advies geven?"

 

Voer voor psychologen

De merkwaardige desinteresse die consumenten tonen voor de reparatie van hun woekerpolis en zelfs voor concrete verbeteringsvoorstellen zou een interessant onderwerp kunnen zijn voor wetenschappelijk onderzoek, suggereert Van der Poll. "Misschien is dat iets voor Henriëtte Prast (hoogleraar Financiële Planning en Behavorial Finance aan de Universtiteit van Tilburg, red.) om te onderzoeken hoe we er voor kunnen zorgen dat die klanten enthousiast reageren op de inspanningen van hun adviseur om hun situatie zoveel mogelijk te verbeteren. Dan is die adviseur best bereid dat voor een zacht prijsje of in voorkomende gevallen kosteloos te doen."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 12 februari de Marktmonitor (MMAB) voor 2024 invullen. Groep 2 vanaf 19 februari en groep 3 vanaf 26 februari....

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse.  Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...