Merkwaardige desinteresse bij klanten

Albert van der Poll roze blouse

"Ik ervaar geen wantrouwen bij de consument maar een merkwaardige desinteresse: verbeteringsvoorstellen van tienduizenden euro's worden voor kennisgeving aangenomen, of domweg niet ondertekend teruggestuurd. Niet alleen werk je voor niets of voor een bescheiden vergoeding, het is ook nog eens ondankbaar werk." Dit schrijft financieel adviseur en VVP-columnist Albert van der Poll in een reactie op het rapport van de AFM. Volgens de toezichthouder is het gebrek aan vertrouwen een belangrijke reden om geen gebruik te maken van een hersteladvies.

In het rapport Nazorg Beleggingsverzekeringen schrijft de AFM onder meer dat veel consumenten niet begrijpen dat hersteladvies kosteloos is. Van der Poll: "Voor zover mij bekend was dat een niet al te vriendelijk verzoek, waarvoor elke basis ontbreekt. Inmiddels is duidelijk dat a. de adviseurs die polissen niet (alleen) vanwege de hoge provisies adviseerden, b. de onderliggende kosten ook voor de adviseur - tot in de software aan toe - waren verborgen, c. de adviseur nauwelijks meer informatie had dan de kleurrijke brochures en rekenvoorbeelden, d. de provisiekosten niet van doorslaggevende invloed waren op de kwalificatie woekerpolis, e. de herstelmogelijkheden door zowel overheid, geldverstrekkers als verzekeraars worden gehinderd, en dat f. verzekeraars nog steeds niet bereid zijn tot een collectieve omruilactie 'oud' voor 'nieuw'. Waarom zouden wij dan als enige een kosteloos arbeidsintensief advies geven?"

 

Voer voor psychologen

De merkwaardige desinteresse die consumenten tonen voor de reparatie van hun woekerpolis en zelfs voor concrete verbeteringsvoorstellen zou een interessant onderwerp kunnen zijn voor wetenschappelijk onderzoek, suggereert Van der Poll. "Misschien is dat iets voor Henriëtte Prast (hoogleraar Financiële Planning en Behavorial Finance aan de Universtiteit van Tilburg, red.) om te onderzoeken hoe we er voor kunnen zorgen dat die klanten enthousiast reageren op de inspanningen van hun adviseur om hun situatie zoveel mogelijk te verbeteren. Dan is die adviseur best bereid dat voor een zacht prijsje of in voorkomende gevallen kosteloos te doen."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...

Paul Schuiling: adviseren is informeren

Paul Schuiling: adviseren is informeren

"Hoewel de toezichthouder geen wettelijke bevoegdheden heeft in de beheerfase, betekent dit niet dat 'informeren' niet zorgvuldig en vakbekwaam moet plaatsvinden",...

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

De AFM heeft op 10 september 2019 boetes opgelegd aan de bestuurders van beleggingsfonds Finles wegens nalatige bedrijfsvoering. De boetes zijn onherroepelijk...

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

Om de schadelijke effecten voor potentiële woningkopers- en eigenaren te mitigeren en deze risico’s effectief in te prijzen, verdient het volgens de AFM...

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

Terugvallende economische groei, verregaande digitalisering, het achterlopen van de duurzaamheidstransitie, introductie van veel nieuwe, Europese wet- en regelgeving...

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

De AFM is positief over de gedragscode van de aanbieders van Buy Now Pay Later (BNPL) om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Om consumenten voldoende...

Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants

Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants

Momentum Capital stapt naar de Accountantskamer - het college dat is belast met het tuchtrecht voor accountants - omdat twee AFM-accountants de beroepsregels zouden...