Merkwaardige desinteresse bij klanten

Albert van der Poll roze blouse

"Ik ervaar geen wantrouwen bij de consument maar een merkwaardige desinteresse: verbeteringsvoorstellen van tienduizenden euro's worden voor kennisgeving aangenomen, of domweg niet ondertekend teruggestuurd. Niet alleen werk je voor niets of voor een bescheiden vergoeding, het is ook nog eens ondankbaar werk." Dit schrijft financieel adviseur en VVP-columnist Albert van der Poll in een reactie op het rapport van de AFM. Volgens de toezichthouder is het gebrek aan vertrouwen een belangrijke reden om geen gebruik te maken van een hersteladvies.

In het rapport Nazorg Beleggingsverzekeringen schrijft de AFM onder meer dat veel consumenten niet begrijpen dat hersteladvies kosteloos is. Van der Poll: "Voor zover mij bekend was dat een niet al te vriendelijk verzoek, waarvoor elke basis ontbreekt. Inmiddels is duidelijk dat a. de adviseurs die polissen niet (alleen) vanwege de hoge provisies adviseerden, b. de onderliggende kosten ook voor de adviseur - tot in de software aan toe - waren verborgen, c. de adviseur nauwelijks meer informatie had dan de kleurrijke brochures en rekenvoorbeelden, d. de provisiekosten niet van doorslaggevende invloed waren op de kwalificatie woekerpolis, e. de herstelmogelijkheden door zowel overheid, geldverstrekkers als verzekeraars worden gehinderd, en dat f. verzekeraars nog steeds niet bereid zijn tot een collectieve omruilactie 'oud' voor 'nieuw'. Waarom zouden wij dan als enige een kosteloos arbeidsintensief advies geven?"

 

Voer voor psychologen

De merkwaardige desinteresse die consumenten tonen voor de reparatie van hun woekerpolis en zelfs voor concrete verbeteringsvoorstellen zou een interessant onderwerp kunnen zijn voor wetenschappelijk onderzoek, suggereert Van der Poll. "Misschien is dat iets voor Henriëtte Prast (hoogleraar Financiële Planning en Behavorial Finance aan de Universtiteit van Tilburg, red.) om te onderzoeken hoe we er voor kunnen zorgen dat die klanten enthousiast reageren op de inspanningen van hun adviseur om hun situatie zoveel mogelijk te verbeteren. Dan is die adviseur best bereid dat voor een zacht prijsje of in voorkomende gevallen kosteloos te doen."

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

De AFM heeft een last onder dwangsom van 50.000 euro opgelegd aan Vast & Verzeker B.V. vanwege het niet volledig aanleveren van informatie. De AFM wil onderzoeken...

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes op de 100 Nederlanders zegt te zijn overgestapt naar een goedkopere verzekering met een minder uitgebreide dekking. Aldus de AFM Consumentenmonitor voorjaar...

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest is herbenoemd als bestuursvoorzitter van de AFM voor een periode van vier jaar. De nieuwe termijn gaat in op 1 februari 2024. Van Geest (1962) is...

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

De AFM is volgens Adfiz gestart met het eerder dit jaar aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies. De AFM heeft aangegeven voor het onderzoek...

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

De AFM heeft familiebedrijf Bliss Hypotheekadviseurs uit Spijkenisse een collectieve vergunning verleend. De goedkeuring van de vergunningaanvraag is inmiddels ook...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB zijn tegen extra leenruimte voor alleenstaanden, zoals voorgesteld in de Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024. In hun reactie op de internetconsultatie...

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen vijf jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is...

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

De AFM gaf op 25 oktober 2022 een aanwijzing aan Verzekeringsadviescentrum Zaanstad (VACZ) wegens overtreding van de Wft. VACZ schoot volgens de AFM tekort in verplichtingen...