Neutralis: financieel adviseur ten dode opgeschreven

Ozewald Wanrooij

"De consument is niet bereid te investeren in financieel advies en draagt zelf alle verantwoordelijkheid. Productaanbieders verkopen hun producten uitsluitend via internet. Na een shake out van financieel adviseurs is advies alleen nog bereikbaar voor mensen met een goed gevulde beurs. De overige consumenten kunnen kiezen uit standaardprofielen", aldus de inktzwarte visie van Neutralis uit Hengelo op de toekomst van de financieel adviseur.
 

Neutralis heeft maanden gewerkt aan een  Visiedocument, dat op www.neutralis.nl gratis beschikbaar is voor iedereen. Met een dit keer sceptische visie op de toekomst van de financieel adviseur hopen Ozewals Wanrooij en Leon Brummelhuis, absolute voorlopers als het gaat om provisieloos werken, hun collega's in het adviesvak te inspireren nog beter na te denken over hun eigen rol in de toekomst. Dit omdat het merendeel van de adviseurs op dit moment lijdzaam toeziet hoe productaanbieders en de overheid hun toekomst bepalen. "De één na de andere productaanbieder zegt de samenwerking met ons als adviseur op. Er is namelijk veel productie nodig om de complexiteit van de producten te doorgronden. Wanneer het hun zusterorganisatie betreft, die online haar producten via internet aanbiedt, wordt hier ineens genuanceerder over gedacht. In dat geval kan een kennistoets volstaan. Gelukkig dat ook onze wetgever erop toeziet dat het belang van de consument wordt beschermd. Een collectieve zorgplicht, een nieuw dienstverleningsdocument en een herstructurering van het opleidingsgebouw zal dit waarborgen. Goed dat de collectieve zorgplicht ons helpt bewust te worden van onze verantwoordelijkheden. Een geruststelling is het dat er zelfs productaanbieders zijn die onze adviezen willen beoordelen. En hoe financieren wij onze zorgplicht? Ach, dat zal zich vanzelf uitkristalliseren. Ook is er gedacht aan hoe wij onze transparantie richting de consument kunnen waarborgen. Hier gaat het gestandaardiseerde dienstverleningsdocument ons mee helpen. Hierin kan de klant precies zien wat het afsluiten van een product via ons kost. Door onze tijdsinvestering zoveel mogelijk te beperken kunnen we onze prijzen betaalbaar houden. Natuurlijk komt onze advieskwaliteit niet onder druk te staan want een echt staatsexamen gaat ons helpen dit te bewaken. Kortom: Aan alles is dus gedacht en wij kunnen als financieel adviseur met vertrouwen de toekomst tegemoet zien… of niet?"

Naast het visiedocument zullen Wanrooij en Brummelhuis ook regelmatig gratis tools ter beschikking stellen om collega-adviseurs te helpen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Eric Rooderkerk - 10 juni 2013

Na 5 maanden ingang provisieverbod een weinig inspirerend persbericht. Steeds meer actieve Adviseurs informeren hun relaties persoonlijk over nieuwe provisieloze bedieningsconcepten. Arbeidsintensief maar noodzakelijk want dit is de nieuwe advieswereld 2013.

Kees Bergman - 10 juni 2013

Beste Anne Marie. Bedankt voor je leuke reactie. Dat de klant voor complexe producten nu geen keus heeft is duidelijk. Echter de praktijk zal uitwijzen of het ook werkt zoals het bedoeld is. Laten we dan de niet complexe producten wanneer mogelijk op doorlopende provisie blijven bedienen. Nogmaals als anderen niet complexe producten op uitgeklede basis willen bedienen, dan mogen ze van mij. Misschien komen wij dan in de nabije toekomst wel tot de slotsom, dat aangepaste provisievormen voor complexe producten ook niet zo slecht is.

Wil Rotteveel - 10 juni 2013

Frans, nee hoor, alleen de overheid vind dat wij niet mogen vissen in een volle vijver.

Anne-Marie Goossens - 10 juni 2013

Beste Kees, ik ben het absoluut met je eens. Echter we wisten dat provisieloos werken eraan kwam. Ik heb de keuze gemaakt om hier eerder mee te beginnen. Voordeel nu geen grote overgang en een van de redenen waarom ik ook ben overgestapt is dat ik nu betaald wordt voor dat wat ik doe voor de klant. Geen last meer van terugboek. Het gaat er inderdaad om dat het voor de klant transparant is, of dat nu middels provisie is of op basis van een uurtarief. Echter de klant heeft nu voor complexe producten geen keuze meer.

Anne-Marie Goossens - 10 juni 2013

Ik vind dit een erg zwartgallig bericht. Ik werk vanaf 2008 provisieloos en merk dat dat prima gaat. Indien je kwaliteit levert, is de klant ook bereid om hiervoor te betalen.

Gewoon logisch…

Gewoon logisch…

(Ozewald Wanrooij, Rendement van Geluk, in VVP Special Digitale Innovatie 2022) Hey Siri…. Goedemorgen. De lampen gaan aan op een niet al te felle stand....

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers

Verschillende onderzoeken laten zien dat gelukkige medewerkers onder andere effectiever, productiever en duurzamer inzetbaar zijn. Hoe zorg je er als werkgever voor...

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers!

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers!

Auteur: Leon Brummelhuis, samen met Ozewald Wanrooij oprichter van Neutralis. De blog is eveneens te lezen op de site Rendementvangeluk van Neutralis. Verschillende...

Neutralis Gelukkig Leven Programma gaat internationaal

Neutralis Gelukkig Leven Programma gaat internationaal

Het Gelukkig Leven Programma, een initiatief van adviseurs Ozewald Wanrooij en Leon Brummelhuis van Neutralis gaat internationaal. Als derde licentiehouder gaat...

Onbeantwoorde vragen over integriteit en klantbelang centraal

Onbeantwoorde vragen over integriteit en klantbelang centraal

"Ik heb een casus waarbij ik twijfel of dit valt onder integer handelen en klantbelang centraal stellen. In ieder geval heb ik er een slecht gevoel bij. Daarbij...

Tweede licentiehouder Neutralis Gelukkig Leven Programma

Tweede licentiehouder Neutralis Gelukkig Leven Programma

Neutralis heeft Dorien Scharenborg van Doorzien verwelkomd als tweede licentiehouder van het Neutralis Gelukkig Leven Programma. Eerder werd Anke Bruns-Heij van...

Alleen maar verliezers

Alleen maar verliezers

Zou het misschien kunnen dat het woekerpolisdossier geen winnaars kent? Die vraag stelt Ozewald Wanrooij (Neutralis) in een reactie op VVP Online. Ik hoop van harte...

Neutralis: geluk is maakbaar

Neutralis: geluk is maakbaar

Geluk is maakbaar, aldus de adviseurs van Neutralis, die in een film inzichtelijk maken hoe werkgevers kunnnen bijdragen aan het geluksniveau van medewerkers. In...

Waarom onze keuze?

Waarom onze keuze?

Wat wij willen is voor onze relaties echt van betekenis zijn en onze tijd besteden aan de mens achter het BSN-nummer. Aldus licht mede-eigenaar Ozewald Wanrooij...

AFM antwoordt op brief Neutralis

AFM antwoordt op brief Neutralis

De AFM heeft geantwoord op de vrijdag op VVP Online gepubliceerde brief van Neutralis. Volgens Ozewald Wanrooij van Neutralis laat de AFM de klant de vrije keuze,...