Radar zet zoeklamp op autopolissen

Antoinette Hertsenberg

Tros Radar zette maandagavond de zoeklamp op autoverzekeringen. De premies voor autoverzekeringen schieten omhoog. En dat terwijl ze een aantal jaar geleden steeds goedkoper werden. Wordt de consument nu de dupe van wanbeleid bij de verzekeraar of is er iets anders aan de hand?", aldus het consumentenprogramma.

Het tv-programma baseert zich op verschillende klachten van consumenten die prijsverhogingen tot 45 procent voor de kiezen kregen. "Mag een verzekeraar zomaar de premie met wel 45 procent verhogen?" Antoinette Hertsenberg ging op onderzoek uit.

Het item zorgt voor een stroom reacties op het forum van Tros Radar. Een van de reacties: "Deze week bericht ontvangen van Allsecur, ondanks een extra schadevrij jaar erbij werd de premie voor het komende verzekeringsjaar met 28 procent verhoogd. Volgens Allsecur waren de totale schade-uitkeringen gestegen. Misschien hebben veel van hun verzekerden de rijstijl in de tv-spotjes van de race broers Tim en Tom Coronel overgenomen. Via een vergelijkingssite een andere verzekeraar gevonden, zodat ik nu een premiedaling heb van 22 procent!"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 15 november 2016

De firma Promovendum zit 20% of was het 10% onder mijn netto provisievrije premies, ik ben wel benieuwd wie voor die club de knip trekt. Dan hoor ik nog dat de moraliteit van de webklant nog steeds een stukje achterblijft bij die van de intermediairklant, kan je ook niks van bewijzen. Ik zou het wel eens op label niveau willen zien: in hoeverre sponsort de Allianz klant de reclame en kosten van All-Secur? Dat je er nooit wat over hoort is toch minimaal een stevige hint. Independer is ook alleen populair als de prijs lager is. Dankzij o.a Radar denken heel veel consumenten dat je voor een duppie op de eerste rang kan zitten, en ook nog coulance, service en "trouwe klanten" bonus mag verwachten. Nou, met de omloopsnelheid van elk jaar de goedkoopste zoeken zal dat wel tegenvallen. Uiteindelijk verdient er niemand iets en zijn de klanten ontevreden en teleurgesteld.

Berend Tooms - 14 november 2016

Uiteraard zijn er vreemde uitwassen. Niet alleen in verzekeringen. Als je voor soms 30% minder premie bijvoorbeeld naar een partij als Allsecure verhuist weet je dat je een keer aan de beurt bent en dat vertellen we mensen ook. Het is stom, nee... dom, om te denken dat je altijd bij de goedkoopste verzekeraar zit. Of dat verstandig is, is ook nog maar de vraag. Er zijn er altijd die goedkoper zijn (al was het maar voor een jaar) en jarenlang hebben autoverzekeraars elkaar het verlies niet gegund. Ook een beetje als gevolg van transparantie oa als gevolg van internet. Nu roept DNB dat er problemen te verwachten zijn bij sommige niet met name genoemde partijen in de markt als de premies niet aanzienlijk verhoogd worden. Als wij DNB om opheldering vragen over welke partijen dat zijn, we willen een klant namelijk goed adviseren en behoeden voor vervelende situaties (en die zijn er!) als gevolg van extreme premiestijging, dan worden we met een kluitje het riet ingestuurd. Nee, daar gaan wij, DNB, niets over zeggen.

Pleidooi voor realtime database schadevrije jaren

Pleidooi voor realtime database schadevrije jaren

Vanaf 2014 wordt het aantal opgebouwde schadevrije jaren vermeld op de polis van een autoverzekering. Volgens vergelijkingssite Diks.nl schiet de oplossing van het...

Eenduidige regels voor schadevrije jaren

Eenduidige regels voor schadevrije jaren

Er komt een eenduidig systeem voor het vastleggen van het aantal schadevrije jaren en de wijze waarop deze bij het beëindigen van een voertuigverzekering kunnen...

Avero Achmea verhoogt autopremies

Avero Achmea verhoogt autopremies

Avéro Achmea verhoogt per 1 september de basispremies voor de autoverzekeringen. De aanpassingen zijn het gevolg van een stijging van de gemiddelde schadebedragen....

Klaverblad verhoogt autopremie met 7,5 procent

Klaverblad verhoogt autopremie met 7,5 procent

Per 30 mei verhoogt Klaverblad Verzekeringen de premies voor haar personenautoverzekeringen met 7,5 procent. Het standaard eigen risico bij een autoverzekering bedraagt...

Bovemij ziet winst en premieomzet stijgen

Bovemij ziet winst en premieomzet stijgen

Met een winst voor belastingen van 35,5 miljoen euro boekte Bovemij Verzekeringsgroep in 2012 het beste resultaat in haar vijftigjarig bestaan. Ook de premieomzet...

Erica Verdegaal columniste tros Radar

Erica Verdegaal columniste tros Radar

Tros Radar heeft Erica Verdegaal aangetrokken als columniste. In haar eerste column gaat ze onder meer in op de moppersfeer over het Koningslied, die doet denken...

Prast: verstrekken pensioeninformatie is zinloos

Prast: verstrekken pensioeninformatie is zinloos

De pensioensector is bij wet verplicht om deelnemers van de nodige informatie te voorzien. Daarmee zijn hoge kosten gemoeid - over de afgelopen tien jaar liepen...

Financiële Makelaar in Tros Radar

Financiële Makelaar in Tros Radar

Harrie-Jan van Nunen van De Financiële Makelaar werkte maandagavond 11 maart mee aan een item van Tros Radar over opeethypotheken. "Stel, je hebt veel...

Modelbrief Adfiz voor afwijzen servicecontract

Modelbrief Adfiz voor afwijzen servicecontract

Financieel adviseurs mogen hun klanten niet lukraak een serviceabonnement aanbieden. Vooraf moet eerst duidelijk vermeld worden voor welke producten het abonnement...

Delta Lloyd verhoogt premie autoverzekering

Delta Lloyd verhoogt premie autoverzekering

Met ingang van 6 september verhoogt Delta Lloyd de premies voor de particuliere autoverzekeringen. De premieverhoging is volgens Delta Lloyd noodzakelijk doordat...