Rare jongens, die tussenpersonen!

Obelix

Nou mogen financieel adviseurs eens een keer rechtstreeks hun grieven en ideeën bij een AFM-topper kwijt, zijn ze nergens te zien of te horen! Rare jongens, die tussenpersonen...

In de dinsdag verschenen nieuwe VVP staat de tweede column van Michiel Denkers, Hoofd Toezicht AFM, in aanloop naar het provisieverbod. In zijn eerste column riep Denkers het intermediair op toch vooral te reageren en input te leveren. Maar: "U gaf op zijn zachtst gezegd niet in grote getale gehoor aan mijn oproep om uw worstelingen, vragen en zorgen over de komende veranderingen met de AFM te delen", aldus Denkers in zijn tweede bijdrage. Hieronder de tweede column van Denkers in zijn geheel, in de hoop dat het intermediair nu wél in de pen klimt. Reageren kan via vvp@afm.nl. Denkers schrijft: "'Een adviseur die afsluit met provisie, heeft geen visie!" Met deze stevige woorden besluit lezer Marco zijn reactie op mijn laatste column. De financiële sector had al lang kunnen weten welke veranderingen in het vooruitzicht lagen, schrijft de lezer. Hij vraagt zich hardop af waarom er nog steeds financiële ondernemers zijn die blijven hangen in de ontkenningsfase. Op basis van de overige reacties op de column, is het lastig vaststellen of de mening van Marco breed wordt gedeeld in de branche. Mijn mailbox kreeg slechts een handjevol reacties te verwerken. Dat kan natuurlijk te verklaren zijn door het feit dat het hoogzomer is, en u met een koud drankje in de hand op een zonovergoten strand ligt. Dat zou in deze Nederlandse kwakkelzomer zeer begrijpelijk zijn. Bovendien moet een mens - ook in deze economisch onzekere tijden - eens in de zoveel tijd wat afstand nemen. Dat scherpt de geest. Ook als u niet onder een parasol ligt, maar hard aan het werk bent voor uw klanten, kan het geen kwaad eens wat afstand te nemen en stil te staan bij uw verdienmodel. Ik hoop van harte dat u deze zomer de tijd neemt om goed na te denken over de nieuwe wereld die in aantocht is, en uw rol als ondernemer en dienstverlener in deze nieuwe realiteit. De veranderingen komen immers in rap tempo dichterbij en geen van de spelers in de financiële sector kan het zich permitteren om zijn kop in het spreekwoordelijke zand te steken. Dat u zich hier ook van bewust bent, bewijst de storm aan reacties die het bericht over de prijsdifferentiatie van Nationale-Nederlanden opriep. De verzekeraar maakte bekend dat zij per kanaal de productprijs van haar verzekeringen zal gaan aanpassen. Totdat de verzekeraar het nieuwe prijsbeleid in zijn systemen heeft verwerkt, hanteert Nationale-Nederlanden een tijdelijke oplossing waarbij de premie voor intermediairs 7 procent lager ligt dan in het eigen kanaal. Staat hiermee vast dat uw dienstverlening 7 procent waard is van de totale productprijs? Natuurlijk niet. Niet voor u. Dit is het moment om uw verdienmodel kritisch tegen het licht te houden en na te gaan of deze bestand is tegen de komende veranderingen. Straks, in de winterse januarimaand, plukt u daar de vruchten van. U zult dan als early adopter niet worden overvallen door de praktische implicaties van de nieuwe regels uit Den Haag. U hoeft dan al helemaal niet lijdelijk af te wachten totdat aanbieders voor u uitmaken wat uw dienstverlening waard is.  U heeft namelijk het heft in eigen hand genomen. Actief nagedacht over wat uw adviezen waard zijn, gesleuteld aan uw dienstverleningsconcept en innovaties doorgevoerd die uw dienstverlening efficiënter en waardevoller maken. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan, online diensten te onderzoeken en slim na te denken over marketing zal u straks aan uw klanten kunnen uitleggen dat ze in alle gevallen bij u moeten zijn voor goed advies. Een visie op de wereld zonder provisie, die kunt u als financiële ondernemer deze zomer al ontwikkelen. Vanuit strandbed of kantoorstoel."

Reactie toevoegen

 

Reacties

CFD lid - 15 augustus 2012

Denkers doet voorkomen alsof het intermediair of haar vertegenwoordigers niet van zich hebben laten horen. Blijkbaar heeft Denkers de afgelopen 2 jaar onder een steen gelegen. Kijk even naar de reacties op: http://www.vvponline.nl/nieuws/52281 en op: http://www.vvponline.nl/nieuws/51675 en op: http://www.vvponline.nl/nieuws/51601 En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Met zijn oproep laat Denkers vooral zien dat de discussie totaal aan hem voorbij is gegaan. Mijn advies aan Denkers: be smart, be intelligent, BE INFORMED!

Rob - 15 augustus 2012

Och, nou vergeet ik toch nog iets wat misschien handig is voor de AFM. Zou het slim en efficiënt zijn om alle geaccrediteerde PE instellingen direct in een register bij de AFM aan te laten geven wie zijn PE heeft gehaald. Mogen ze mijn certificaten (waar ik een inmiddels een muur mee kan behangen) houden. Of is dit te eenvoudig? Zorgt dit voor minder werkdruk bij de AFM? Zijn er dan mensen overbodig? Geeft dat teveel rust bij het intermediair? Misschien moeten ze de ponskaartjes weer invoeren. De AFM verlangt innovatie van de markt. Kijk eens in de spiegel.

Geert - 15 augustus 2012

Waar het hier om gaat is vertrouwen! Dat ontbreekt in élke relatie tussen de tussenpersonen en de overheid. Het zwalkende beleid en dat wijzende vingertje maken dat de tussenpersonen niet opstaan. Vertrouwen bouw je op, daar werk je aan. Dát heb ik de AFM nog niet écht zien doen.

Pien - 15 augustus 2012

Mag ik even inhaken op hetgeen Annie stelt en wat mijns inziens nog steeds voor menig klantgericht tussenpersoon het grootste probleem is van het provisie-verbod: afschaffing hiervan is niet in het belang van de consument. Als het gaat om uitvaart/AOV/leven. Waarom niet: de consument heeft vaak niet de middelen (of hebben het er niet voor over) om een (in hun ogen) hoge adviesnota te betalen! Heb absoluut geen probleem met afschaffing provisie op hypotheken maar de consument is verbijsterd als ze doorkrijgen wat afschaffing voor bijvoorbeeld uitvaartproducten hun direct kost! Bovendien zou dit nog op te vangen zijn door dan aan onze relaties voor te stellen: je mag die adviesnota in termijnen betalen!! Maar daar wordt ook een stokje tussen gestoken. En mis inderdaad in de gehele afschaffing reactie van de AFM op dit stukje klantbelang!

Nico van Koesveld - 15 augustus 2012

Compliment voor de reacties hier. Ik denk inderdaad dat de AFM de weg kwijt is. Niet de tussenpersoon. Ben nog even niet toegekomen aan het artikel, want ik ben bezig financieel te overleven met de nodige onzin die de AFM de afgelopen jaren heeft veroorzaakt. Makkelijk om de bal hier neer te leggen door Denkers, maar de reacties hier tot nu toe vertalen mijn gevoel heel goed. Ik hoop dat hij de moeite neemt om hier ook te reageren. Ben benieuwd. We twitteren erover zodat ook "buitenstaanders" hiervan kennis kunnen nemen.

Rob - 15 augustus 2012

Wanneer breekt de dag aan dat het intermediair massaal naar Den Haag gaat. Wanneer zal het nieuws op TV spreken over een waanzinnige opkomst van het intermediair die er genoeg van hebben. Wanneer zijn wij er klaar mee. Wanneer laten wij zien dat we samen één vuist kunnen vormen. Wanneer zeggen wij massaal "tot hier en niet verder". Met minimaal 2000 mannen en vrouwen naar Den Haag en liever nog veel meer. Wanneer hebben wij recht op een open dialoog met beleidsmakers die direct mogen antwoorden op onze vragen. Wanneer leggen wij het treinverkeer plat en laten we alle snelwegen vollopen en en en....wakker worden....Wij roepen individueel in de woestijn. En dat moeten we veranderen. Wie gaat er mee......

adviseur - 15 augustus 2012

Laten we het anders stellen: Een topambtenaar die loon ontvangt dat mede wordt gefinancierd door tussenpersonen heeft boter op zijn hoofd! Tussenpersonen hebben geen enkele behoefte aan een dialoog met een ambtelijk orgaan. Ambtenaren zijn voor hun inkomen niet afhankelijk van marktwerking en hebben dan ook geen enkel recht van spreken over de inkomsten van vrije ondernemers. De ambtenaar vindt het geheel vanzelfsprekend dat hij een vast maandsalaris en op einddatum een veilig opgebouwd staatspensioen ontvangt. Geen enkele prikkel om zich in te spannen voor de burger, slechts maandelijks de hand op houden is hun credo . Nee, een topambtenaar met een topsalaris, wachtgeld bij ontslag en een top staatspensioen kan makkelijk prediken maar mist elk recht van spreken. Denkers dient dan ook beter na te denken alvorens hij van de kansel populistische ambtelijke onzin uitkraamt.

Rien Eyzenga - 15 augustus 2012

Wellicht dat de heer Denkers wat laat in dit vak terecht is gekomen en dat hij nog geen tijd heeft gevonden na te gaan hoe de mening van het Intermediair is. Want anders kan ik niet verklaren waarom hij niet op de hoogte is van alle bedenkingen die wij hebben tegen wat in de markt gaande is. Geachte heer Denkers, sta mij toe u even in kort bestek bij te praten: 1. Verzekeraars en banken hebben in het verleden met veel te hoge aanbrengprovisies langere tijd geprobeerd (in vaak met succes) ons inkoopbeleid te beinvloeden. Dat dit haaks op het consumentenbelang heeft gestaan is evident. Ik wil overigens onze eigen rol hierbij niet bagatelliseren . Velen van ons hebben uiteindelijk 'ja' gezegd tegen deze vorm van omkoping. 2. Daarbij hebben de verzekeraars in het verleden ranzige producten op de markt gebracht, waarvan de meesten van ons te laat in de gaten hebben gekregen hoe ranzig die producten waren. 3. Als gevolg daarvan is onder consumenten groot wantrouwen ontstaan tegen de financiële wereld, met een koopstaking tot gevolg. 4. Voor een groot deel van het Intermediair is dat reden geweest met nieuw elan en versterkt de rol van belangenbehartiger in te gaan vullen. 5. In plaats van, onder het gelijktijdig uitroepen van een ruimhartig 'mea culpa', alle benadeelde consumenten direct te compenseren, hebben de verzekeraars er echter voor gekozen middels omvangrijke lobby en intensieve reclame de consument weer naar zich toe te trekken. 6 Op dit moment (we leven inmiddels al een jaar of 6 na de affaire 'woekerpolissen' wachten nog steeds enige honderduizenden consumenten op een passende reactie van de kant van de verzekeraars. 7. Voor politiek den Haag is dat overigens geen reden geweest de betrokken verzekeraars met strengere regelgeving aan te pakken. Een poging de marketing- en distributiekosten transparant te maken lijkt voorlopig schipbreuk te hebben geleden op de onwil van de verzekeraars. 8. Den Haag heeft in reactie op alle gebeurtenissen overigens wel verscherpte eisen gesteld aan iedereen die zich bezig houdt met het adviseren van consumenten. 9. Vreemd genoeg hoeven de verzekeraars zich aan deze nieuwe regels niet te houden. Hen wordt toegestaan hun (vaak volledig onleesbare en doorgaans niet in transparantie uitblinkende) aanbod rechtstreeks over de onwetende consument uit te storten. Aan hun wervende brochures en prikkelende reclamecampagnes worden geen eisen gesteld. Consumenten die daar opin wensen te gaan doen dat willens en wetens voor eigen risico. 10.In de tussentijd heeft den Haag (kennelijk in een behoefte consumenten toch enige bescherming te bieden) het de verzekeraars en de banken verboden nog provisies uit te keren voor wat 'complexe producten' wordt genoemd 11. Den Haag heeft daarbij de verwachting dat consumenten de rekening voor de adviesuren van de professionals gemakkelijk zelf zullen kunnen betalen. 12. Gelijktijdig heeft een lobby gedaan gekregen, dat de simpele uitvaartverzekering ook onder 'complex' wordt gerangschikt. Net als een simpele overlijdensrisicoverzekering. Kennelijk leeft iemand in de veronderstelling dat over de vraag of iemand wel of niet is overleden discussie denkbaar is. 13. Consumenten dienen de adviesuren daarvoor ook zelf met hun adviseur af te rekenen. Dat veel consumenten daartoe niet in staat zijn, wordt gemakshalve voor lief genomen. En dat de betrokken verzekeraars op geen enkele manier duidelijk maken hoe dit 'besparen op niet uit te keren provisies' de consument dan ten goede moet komen, blijft vreemd genoeg eveneens onbesproken. 14. Waar 'bewust foute advisering' geen kwestie is van een tekort aan kennis, maar veel meer aan een tekort aan integriteit, heeft den Haag (mede op voorspraak van de AFM) nu besloten met periodieke examens te testen of de professionals wel voldoende kennis hebben. Alweer blijven de verzekeraars hiervan vrijgesteld. Het verstrekken van schriftelijke informatie en het consumenten vriendelijk tewoordstaan met als doel hen tot aankoop over te halen, wordt niet als 'adviseren' gezien (?) 15. De AFM zelf (uw organisatie) heeft er zelfs voor gepleit de bestaande diploma's buiten werking te stellen en iedere 3 jaren (!) alle adviseurs te verplichten een examen te doen. Wie dat examen niet haalt verliest zijn bedrijf! 16. Sterker nog, inmiddels wordt steeds meer duidelijk, dat het om meerdere examens gaat. Deze manier van behandelen is ongekend en er zijn geen precedenten van beschikbaar. 17 Het gevolg zal zijn, dat steeds meer adviseurs hun bedrijf aan de wilgen hangen. En de verzekeraars steeds meer rechtstreekse grip op de consumenten zullen krijgen. En in dat licht moeten alle professionals proberen hun werk te doen. Bent u zo een beetje bijgepraat?

frits koppers - 15 augustus 2012

nog even iets direct wil de afm dat we weer de diploma over doen is dat ook zo voor universiteiten. nee dat is alleen voor tussenpersonen om ze klein te kregen. doe we gewoon maar ik hou de ouwe ook vast kan best zijn dat die belangrijk worden . ik ben inmiddels 63 jaar heb nog nooit vanb deze stomme actie uit politiek . men heeft half nederland verkocht aan belgie en de heer bos werdt wakker en kocht weekend erop weer terug door gedram van nelie ging in stroom versnelling. er wordt niet eerst gedacht en gedaan gewoon doen twee u clienten kunnen de fakturen niet meer aftrekken dat is vor de staat er intersant het werdt voor heen mee genomen met polis bedragen.

Kees - 15 augustus 2012

Zolang de AFM zowel de uitvoerende als wetgevende macht in handen zou ik de integriteit van dit instituut ter discussie willen stellen. Laat staan dat ik zou moeten reageren op artikelen dat wij met een glas in de hand op een zonovergoten strand zouden zitten. Dankzij de AFM kunnen we niet eens meer op vakantie.