Rare jongens, die tussenpersonen!

Obelix

Nou mogen financieel adviseurs eens een keer rechtstreeks hun grieven en ideeën bij een AFM-topper kwijt, zijn ze nergens te zien of te horen! Rare jongens, die tussenpersonen...

In de dinsdag verschenen nieuwe VVP staat de tweede column van Michiel Denkers, Hoofd Toezicht AFM, in aanloop naar het provisieverbod. In zijn eerste column riep Denkers het intermediair op toch vooral te reageren en input te leveren. Maar: "U gaf op zijn zachtst gezegd niet in grote getale gehoor aan mijn oproep om uw worstelingen, vragen en zorgen over de komende veranderingen met de AFM te delen", aldus Denkers in zijn tweede bijdrage. Hieronder de tweede column van Denkers in zijn geheel, in de hoop dat het intermediair nu wél in de pen klimt. Reageren kan via vvp@afm.nl. Denkers schrijft: "'Een adviseur die afsluit met provisie, heeft geen visie!" Met deze stevige woorden besluit lezer Marco zijn reactie op mijn laatste column. De financiële sector had al lang kunnen weten welke veranderingen in het vooruitzicht lagen, schrijft de lezer. Hij vraagt zich hardop af waarom er nog steeds financiële ondernemers zijn die blijven hangen in de ontkenningsfase. Op basis van de overige reacties op de column, is het lastig vaststellen of de mening van Marco breed wordt gedeeld in de branche. Mijn mailbox kreeg slechts een handjevol reacties te verwerken. Dat kan natuurlijk te verklaren zijn door het feit dat het hoogzomer is, en u met een koud drankje in de hand op een zonovergoten strand ligt. Dat zou in deze Nederlandse kwakkelzomer zeer begrijpelijk zijn. Bovendien moet een mens - ook in deze economisch onzekere tijden - eens in de zoveel tijd wat afstand nemen. Dat scherpt de geest. Ook als u niet onder een parasol ligt, maar hard aan het werk bent voor uw klanten, kan het geen kwaad eens wat afstand te nemen en stil te staan bij uw verdienmodel. Ik hoop van harte dat u deze zomer de tijd neemt om goed na te denken over de nieuwe wereld die in aantocht is, en uw rol als ondernemer en dienstverlener in deze nieuwe realiteit. De veranderingen komen immers in rap tempo dichterbij en geen van de spelers in de financiële sector kan het zich permitteren om zijn kop in het spreekwoordelijke zand te steken. Dat u zich hier ook van bewust bent, bewijst de storm aan reacties die het bericht over de prijsdifferentiatie van Nationale-Nederlanden opriep. De verzekeraar maakte bekend dat zij per kanaal de productprijs van haar verzekeringen zal gaan aanpassen. Totdat de verzekeraar het nieuwe prijsbeleid in zijn systemen heeft verwerkt, hanteert Nationale-Nederlanden een tijdelijke oplossing waarbij de premie voor intermediairs 7 procent lager ligt dan in het eigen kanaal. Staat hiermee vast dat uw dienstverlening 7 procent waard is van de totale productprijs? Natuurlijk niet. Niet voor u. Dit is het moment om uw verdienmodel kritisch tegen het licht te houden en na te gaan of deze bestand is tegen de komende veranderingen. Straks, in de winterse januarimaand, plukt u daar de vruchten van. U zult dan als early adopter niet worden overvallen door de praktische implicaties van de nieuwe regels uit Den Haag. U hoeft dan al helemaal niet lijdelijk af te wachten totdat aanbieders voor u uitmaken wat uw dienstverlening waard is.  U heeft namelijk het heft in eigen hand genomen. Actief nagedacht over wat uw adviezen waard zijn, gesleuteld aan uw dienstverleningsconcept en innovaties doorgevoerd die uw dienstverlening efficiënter en waardevoller maken. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan, online diensten te onderzoeken en slim na te denken over marketing zal u straks aan uw klanten kunnen uitleggen dat ze in alle gevallen bij u moeten zijn voor goed advies. Een visie op de wereld zonder provisie, die kunt u als financiële ondernemer deze zomer al ontwikkelen. Vanuit strandbed of kantoorstoel."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeffrey Jouvenaar - 15 augustus 2012

Leuk belerend stuk van de heer Denkers. Het staat vol met open deuren. Als ondernemerscoach en out of the box denker in de financiele dienstverlening en woningmarkt herken ik het verhaal van de heer Denkers allang niet meer. In 2008 opende de Hypotheekshop de markt door te kiezen voor het facturatie model en onafhankelijk advies. Sindsdien zijn velen gevolgd. De worsteling met de bedrijfsvoering mede ingegeven door crisis en snelle invoer van regelgeving slaan de branche lam en zorgen voor introvert gedrag. De wereld is veranderd en veranderd in rap tempo door daar moet ik de heer Denkers gelijk in geven. Dat vraagt om nieuwe ideeen en nieuwe moraal. Formules moeten zich opnieuw uitvinden en bewijzen en ook tussenpersonen zelf zullen hun waarden op een nieuwe manier aan de consument moeten tonen. In dat kader blijft de overheid ver achter en kiest voor het model van planning, controle en straffen. Dat is zo van de vorige eeuw. Het zwaar geinstitutioneerde toezicht is uit de hand gelopen en staat haaks op wat de markt vraagt: transparantie en vertrouwen vanuit een nieuwe moraal. De hedendaagse klant laat zich niet snel meer in de luren leggen daarvoor is de informatie te open en is het gemakkelijk reputaties te schaden en communitie in stelling te brengen. Dus overheid en AFM kijk naar uw eigen rol vanonder een parasol en hervind u zelf. Jeffrey Jouvenaar is consultant en ondernemerscoach en founder van het WOONtrein concept

Annie - 15 augustus 2012

Hoe wereldvreemd ben je als AFM, dat je nu nog gaat vragen naar de mening van het intermediair! Dit intermediair heeft allang zijn mening gegeven richting brancheorganisaties (CFD, Adfiz), de politiek, internetfora, Min. van Financien, CDFD etc.etc. Deze mening is gebaseerd op decennia lange praktijkervaring, contacten met de klant (geen middelen om dure adviesnota's in 1x te betalen), continuiteit voor de onderneming, kennis van de markt etc. Met deze mening is tot op heden nog nooit iets gedaan. Het is vechten tegen de bierkaai voor het intermediair dat het klantbelang wel hoog in het vaandel heeft. En inderdaad: er is geen enkel vertrouwen meer in een overheid/ AFM die met een pennenstreek zomaar een streep haalt door in het verleden behaalde vakdiploma's die echt wel genoeg voorstelden (A-diploma, Pensioenpraktijk I en II, Woningfinanciering I en II). Dan ga je deze discussie dus ook niet rechtstreeks meer aan. Waarom zou je je hoofd nog boven het maaiveld willen uitsteken, zodat de AFM je vervolgens om zeep kan helpen met een onderzoekje? Want we weten inmiddels allemaal wel: vinden doen ze altijd wel iets (eisen zijn gewoon onmenselijk hoog) en dan kost het je zo E 6.000,= op z'n minst. Als een welverdiende vakantie er dit jaar niet vanaf kan, dan is het betalen van een dergelijke boete ook onoverkomenlijk. Zeker naast alle kosten die de pan uit gerezen zijn (als eenpitter dit jaar maar liefst E 2.450,= opleidingskosten en dan zit examen WFT pensioen, dat ook niet misselijk zal zijn, daar nog niet eens bij en heb ik uit nood maar voor zelfstudie WFTpensioen gekozen). Zou ik dit richting AFM ventileren, dan twijfelen zij direct aan mijn liquiditeitspositie en heb ik ook een probleem. Veel kantoren konden de hoge AFM nota ook amper ophoesten, maar termjinbetaling standaard aanbieden zonder woekerrente te berekenen, dat doet de AFM niet. Nee, dan moet je dat met een formulier van 20 pagina's apart aanvragen, dan berekenen zij maar liefst 11% rente en er wordt direct getwijfeld aan je financiele positie. Misschien terecht, maar wat moet je als eenpitter die nooit zijn zakken heeft gevuld en nu financieel wordt afgemaakt door de gigantische kostenstijging en hoge eisen. Verbazingwekkend genoeg is de AFM nota lager geworden, ondanks het wegvallen van de StFD!? Ik voorspel nu al dat dit echter eenmalig zal zijn gezien de signalen in de vakpers. Zo heer Denker: uitleg genoeg zo??! Misschien dat uw AFM medewerkers eens wat meer op internet kunnen kijken voor onze meningen. Zitten ze meteen wat vaker achter hun bureau om ons telefonisch te woord te staan als wij eindelijk durven te bellen.

Ome Joop - 15 augustus 2012

Wat een vergelijking, ronduit denigrerend en respectloos.

Adviseur - 15 augustus 2012

@Ozewald. Waarschijnlijk is het 't lage zuurstofgehalte op de Alpenweide die je de helderheid van geest heeft ontnomen. Hoe goed bedoeld ook jou insteek maar als nuchtere ondernemer heb ik geen enkele behoefte om te communiceren met een ambtenaar, die op geen enkele manier geraakt wordt door de onzin die hij de wereld inslingerd.

Rien Eyzenga - 15 augustus 2012

@Ozewald Wanrooij Geachte heer Wanrooij, U mist hier nu toch echt de essentie. Er is door tal van partijen de afgelopen jaren al buitengewoon duidelijk gemaakt waar de schoen wringt. Kwade genius in dit verband lijkt de AFM te zijn, alhoewel ik ook de dubieuze rol van het verbond van verzekeraars niet wil onderschatten. Maar wanneer de heer Denkers stelt oprecht geinteresseerd te zijn in datgene wat het Intermediair beroert, zou hij kunnen beginnen met om zich heen te luisteren. Er is door en namens het intermediair de laatste jaren al zoveel gezegd en geschreven, dat het mij verbaast dat de heer Denkers daar nog geen kennis van denkt te hebben genomen. Tel daarbij op, dat overheid en AFM het Intermediair op vrijwel geen enkel punt tegemoet hebben willen komen en iedereen zal begrijpen waarom er zo weinig animo over is gebleven te reageren. Wat daarnaast meespeelt is dat het de AFM is geweest die (geen idee in wiens belang) groot voorstander was van een afschaffen van de geldigheid van onze diploma's. Een nog nooit en nergens vertoond standpunt. AFM stelt alles te doen in consumentenbelang. Toch is vreemd genoeg nog geen één onderzoek gepubliceerd waaruit die conclusies zijn getrokken. Geniet nog even van uw vakantie.

Jan Klaasen - 15 augustus 2012

Bij toutatis: Grote Sukkels, die autoriteiten!!!

Leon van der Laan - 15 augustus 2012

Kort van memorie die toezichthouders! Eeder dit jaar verwoorde CFD haar grieven in de vakpers over de opstelling van de AFM m.b.t. verschraling van de adviesmarkt als volgt: Commissie CFD voorzitter Edwin Herdink: "Na eerst de motor te zijn geweest achter een algeheel provisieverbod beweert de AFM in haar publicatie nu doodleuk dat het voor de hand ligt dat ditzelfde provisieverbod er voor zorgt dat consumenten minder snel geneigd zijn om onafhankelijk financieel advies in te winnen. Sterker nog, de kans bestaat dat mensen met een laag inkomen het inwinnen van financieel advies uit kostenoogpunt helemaal achterwege laten, waardoor zij het risico lopen op teleurstelling of zelfs een armoedeval bij pensionering, zo staat er in de publicatie. Letterlijk staat hier waar de Commissie CFD al sinds haar oprichting de politiek voor waarschuwt: een provisieverbod leidt tot verschraling van toegankelijk onafhankelijk advies in Nederland. De AFM bevestigt dit nu zelf.” Volgens Herdink vraagt de AFM zich vervolgens af waar bij een provisieverbod de consument dan nog onafhankelijk, deskundig, betaalbaar, laagdrempelig en persoonlijk advies kan krijgen. Volgens de AFM kan dit bij geldloketten, pensioenfondsen die een financieel advies gaan geven, zonder dat een Wft-vergunning vereist is, werkgevers of internetsites. Herdink vindt dat de AFM de onafhankelijk tussenpersonen schaakmat zet. De AFM reageerde alsof ze gestoken was door een wesp. Maar ideeën over hoe nu concreet verschraling van deskundig advies kan worden tegengegaan zijn tot op de dag van vandaag door de AFM niet ingebracht. Dus wie is er nu doof, blind en nergens te horen of te zien wanneer het erop aan komt? en bij wie ontbreekt het aan concrete ideeën?..... Nee de AFM is duidelijk een technocratisch instituut dat niet verder komt dan het uitschrijven van toezichtsnota's en boetes onder dwangsom. Het valt de AFM te verweiten dat zij zo ver zijn afgedreven van het intermediair en daarmee het vertrouwen voor zeer lange tijd hebben beschadigd. De vraag is of het ooit nog goed komt tussen deze twee.......

Rien Eyzenga - 15 augustus 2012

O ja, dat vergat ik nog: Onlangs kwam ik in aanraking met een 'collega' die zonder enige vorm van diploma's of bevoegdheden zich met ons prachtige vak bezig hield. Ik heb deze collega bij uw organisatie gemeld. Ik heb op geen enkele manier een terugkoppeling mogen ontvangen. Kunt u zich voorstellen, dat het voor mij nu niet meer zinvol is uw organisatie van dergelijke informatie te voorzien. Geachte heer Denkers, wij zijn met enige duizenden uiterst gedreven en deskundige professionals. Allemaal met als doel consumemnten te beschermen. Waarom wilt u het ons nou zo moeilijk maken? Of hebt u iets tegen het beschermen van consumenten? Ik ga hier graag met u over in gesprek. In alle openheid. U mag mij bellen op 024-3501055 Ik verwacht uw telefoontje

Erwin - 15 augustus 2012

En nu zou ik graag een reactie van dhr. Denkers willen zien..... wedden dat deze niet komt!

Bert van Huissteden - 15 augustus 2012

Beste Michiel Denkers, Ik heb wel gereageerd. Al enige tijd terug. Geen reactie ontvangen, zelfs geen ontvangstbevestiging. Maar ik ontken niet dat commentaar vragen aan tussenpersonen ook een vorm van aandacht geven is, alsof het van invloed is op het beleid van AFM. Want Michiel, is dit niet vragen naar de bekende weg? Zijn de knelpunten nu nog niet bekend? Praat (opnieuw) met Adfiz, de standsorganisatie van tussenpersonen Adfiz, of liever gezegd LUISTER en vervolgens DOE iets. Bijvoorbeeld introduceer een echt Level Playing Field. Groet, Bert van Huissteden.