Rare jongens, die tussenpersonen!

Obelix

Nou mogen financieel adviseurs eens een keer rechtstreeks hun grieven en ideeën bij een AFM-topper kwijt, zijn ze nergens te zien of te horen! Rare jongens, die tussenpersonen...

In de dinsdag verschenen nieuwe VVP staat de tweede column van Michiel Denkers, Hoofd Toezicht AFM, in aanloop naar het provisieverbod. In zijn eerste column riep Denkers het intermediair op toch vooral te reageren en input te leveren. Maar: "U gaf op zijn zachtst gezegd niet in grote getale gehoor aan mijn oproep om uw worstelingen, vragen en zorgen over de komende veranderingen met de AFM te delen", aldus Denkers in zijn tweede bijdrage. Hieronder de tweede column van Denkers in zijn geheel, in de hoop dat het intermediair nu wél in de pen klimt. Reageren kan via vvp@afm.nl. Denkers schrijft: "'Een adviseur die afsluit met provisie, heeft geen visie!" Met deze stevige woorden besluit lezer Marco zijn reactie op mijn laatste column. De financiële sector had al lang kunnen weten welke veranderingen in het vooruitzicht lagen, schrijft de lezer. Hij vraagt zich hardop af waarom er nog steeds financiële ondernemers zijn die blijven hangen in de ontkenningsfase. Op basis van de overige reacties op de column, is het lastig vaststellen of de mening van Marco breed wordt gedeeld in de branche. Mijn mailbox kreeg slechts een handjevol reacties te verwerken. Dat kan natuurlijk te verklaren zijn door het feit dat het hoogzomer is, en u met een koud drankje in de hand op een zonovergoten strand ligt. Dat zou in deze Nederlandse kwakkelzomer zeer begrijpelijk zijn. Bovendien moet een mens - ook in deze economisch onzekere tijden - eens in de zoveel tijd wat afstand nemen. Dat scherpt de geest. Ook als u niet onder een parasol ligt, maar hard aan het werk bent voor uw klanten, kan het geen kwaad eens wat afstand te nemen en stil te staan bij uw verdienmodel. Ik hoop van harte dat u deze zomer de tijd neemt om goed na te denken over de nieuwe wereld die in aantocht is, en uw rol als ondernemer en dienstverlener in deze nieuwe realiteit. De veranderingen komen immers in rap tempo dichterbij en geen van de spelers in de financiële sector kan het zich permitteren om zijn kop in het spreekwoordelijke zand te steken. Dat u zich hier ook van bewust bent, bewijst de storm aan reacties die het bericht over de prijsdifferentiatie van Nationale-Nederlanden opriep. De verzekeraar maakte bekend dat zij per kanaal de productprijs van haar verzekeringen zal gaan aanpassen. Totdat de verzekeraar het nieuwe prijsbeleid in zijn systemen heeft verwerkt, hanteert Nationale-Nederlanden een tijdelijke oplossing waarbij de premie voor intermediairs 7 procent lager ligt dan in het eigen kanaal. Staat hiermee vast dat uw dienstverlening 7 procent waard is van de totale productprijs? Natuurlijk niet. Niet voor u. Dit is het moment om uw verdienmodel kritisch tegen het licht te houden en na te gaan of deze bestand is tegen de komende veranderingen. Straks, in de winterse januarimaand, plukt u daar de vruchten van. U zult dan als early adopter niet worden overvallen door de praktische implicaties van de nieuwe regels uit Den Haag. U hoeft dan al helemaal niet lijdelijk af te wachten totdat aanbieders voor u uitmaken wat uw dienstverlening waard is.  U heeft namelijk het heft in eigen hand genomen. Actief nagedacht over wat uw adviezen waard zijn, gesleuteld aan uw dienstverleningsconcept en innovaties doorgevoerd die uw dienstverlening efficiënter en waardevoller maken. Door samenwerkingsverbanden aan te gaan, online diensten te onderzoeken en slim na te denken over marketing zal u straks aan uw klanten kunnen uitleggen dat ze in alle gevallen bij u moeten zijn voor goed advies. Een visie op de wereld zonder provisie, die kunt u als financiële ondernemer deze zomer al ontwikkelen. Vanuit strandbed of kantoorstoel."

Reactie toevoegen

 

Reacties

marco - 15 augustus 2012

Beste Jos, die quote is van mij en is al vanuit 2008-2009. Wat ik niet snap van een ieder is dat de waarheid in ergens in het midden ligt. Kijk naar de reactie van Martin, hij is al voor 80% omgeschakeld. En wat betreft mijn stelling, Jos ik begrijp je wel, maar weet je klant het ook, ga het hem vertellen en pas je bedrijfsstructuur en beloning aan en verkoop je meerwaarde, dan verdwijnen al je eigen belemmerend overtuigingen, gewoon lekker aan het werk, digitaal dossier voor je klanten, service abonnementen invoeren, je laten belonen voor alle verrichtingen, wees Creatief en Ondernemend. Mens durf te leven, ook jullie allemaal beste collega's tussenpersonen. Succes met je business Jos en dat is van harte gemeend. Warme groet Marco

Annie - 15 augustus 2012

Trouwens wat mij opvalt in dit stuk: ik zie nergens de consument als uitgangspunt. Wij als intermediair, weten namelijk zeker dat het niet in het belang van de consument is om een provisieverbod door te voeren. Transparante keuzevrijheid, dat is wat de consument wil. Dit provisieverbod is uitsluitend en alleen ontstaan door de extreem zware lobby van de verzekeraars/ banken. Diezelfde verzekeraars/ banken die de markt willens en wetens hebben verziekt met hun ondoorzichtige woekerproducten en die nu de markt rustig rechtstreeeks mogen benaderen door het ontbreken van een LPF. Leve de Nederlandse overheid die haar oren daarnaar laat hangen over de rug van de klant.

Paul - 15 augustus 2012

De AFM wordt nog steeds gezien als een verlengstuk van de lobbyisten van de banken en verzekeraars. Het liefst willen zij dat alle mensen hun dagelijkse financiele zaken zelf maar gaan regelen want advies wordt onbetaalbaar. Dit vraagt om moeilijkheden. Gaan consumenten zich nog wel verzekeren voor uitvaart? Dit product is een brengt (advies)product en hiervoor hebben de consumenten helaas geen geld over voor het advies. Waarom laten ze dit product niet lopen op doorlopende provisie ipv afsluitprovisie of advieskosten? Dan ben je toch ook de cowboys kwijt en kan de normale adviseur dit gewoon meenemen in zijn advies, zonder dat de consument voor eenmalige hoge kosten komt te staan. Wat gebeurd er als mensen die minder vermogens zijn geen uitvaart meer sluiten? Juist, dan komen de kosten voor de gemeenschap. Is dit de bedoeling? Moeten we naar een vernieuwde communistische staat waarin de overheid alles regelt? Laat doorlopende provisie met rust daar waar het de consument en de adviseur ten goede komt. De nieuwe adviseur werkt keihard om zijn klanten, net als in het verleden, van dienst te zijn, ook als hij daar niet altijd geld voor kan rekenen. De luie stoel aan het strand waar de Denkers het over heeft is helaas niet weggelegd voor een hardwerkende adviseur. Nee, die maakt werkweken waar een ambtenaar nog nooit van gehoord heeft. Van 's-morgens vroeg tot 's-avonds laat zijn we bereikbaar voor onze klanten. Vakantiedagen? Met moeite kan je 5 dagen in een jaar weg, want je wil je klanten niet onverzorgd achterlaten en daarnaast is het helaas onbetaalbaar. Voor een hypotheken ben ik het eens dat hiervoor de adviseur wordt betaald door de consument. Dit bevorderd inderdaad de onafhankelijkheid en houdt de banken en verzekeraars scherp. Maar voor de dagelijkse basisverzekeringen handen af van de provisie. DAT KOMT NIEMAND TEN GOEDE!!!!

Ron - 15 augustus 2012

De zogenaamde onderkant van de markt, de mensen die niet in staat zijn om voor een risicoverzekering, een begrafenispolis, een schade of een advies een bedrag neer te tellen in een keer worden hier de dupe van. Volgens onderzoeken dus 70 % van de gewone particulieren. Kijken we niet naar Engeland of gaan we zonder onderzoek gewoon wat doen. Tunnelvisie van een tussenpersoon betekent hier een tussenpersoon die door de tunnel naar Engeland kijkt en verder kijkt dan iemand die hier in de polder om zich heen kijkt.

Marion - 15 augustus 2012

Door alle regelgeving, wetgeving zijn alle banden en samenwerking verbroken. Dit staat los van het provisie loze tijdperk,het gaat om de manier waarop het geheel in de markt is gezet . Menig TP is murw en blut geraakt door alle regelgeving en boetes, terwijl aan de andere kant nu weer verwacht wordt van om full power aan de slag te gaan. Pak alleen nog even onze diploma 's aan en dan liggen we straks allen full time op de strandstoel.

Chris - 15 augustus 2012

Volgens mij past de tussenpersoon zich aan het gedrag van de AFM aan, die geven ook nooit thuis. Hier zou enorme zelfreflectie op zijn plaats zijn, dan stelde de AFM deze vraag niet.

bibberbibber - 15 augustus 2012

WIJ TUSSENPERSONEN moeten reageren !!!! Laat me niet lachen. Wie wil er nog het een en ander kenbaar maken aan de AFM ? Je graaft je eigen graf. Ze "pakken" ons steeds weer. Is het niet een controle met een fikse boete, dan weer het Self Assessment, dan weer studeren voor alle PE punten wat nog meer ......... Wanneer kunnen we nu eindelijk weer eens met onze klanten bezig zijn en zorgen voor een goed kantoor met een normaal bestaan voor allen die er werken !!!????? Zo slecht hebben wij het in het verleden nog niet gedaan. Onze markt was altijd een markt van aanzien en niet zoals het nu steeds weer gaat de grond in torpederen. AFM hoort een STEUN te zijn voor onze markt en niet zoals het nu gaat kapot maken met flinke boetes en denken met nieuwe regels het buskruit weer opnieuw uit te vinden. Boetes moeten direct worden afgeschaft, dan denkt men tenminste mee met een markt die goed in elkaar zit. De slechterikken zijn allang weg. Alles wat nieuw is, is niet altijd "zalig makend".

Anton de Gooijer - 15 augustus 2012

De gewenste cultuurverandering der AFM: 8 op de 9 mensen die een verzekering sluiten via een onafhankelijk- of gebonden adviseur, hebben er geen weet van dat zij hiermede indirect de AFM en de Belastingdienst bovenmatig belonen. Het inkomen van de AFM directie ontstijgt zelfs het niveau van de Minister President. Iets meer dan de helft (58%) van de verzekerden zegt geen flauw idee te hebben hoe de Toezichthouder haar geld verdient en exact 3 op de vier denkt dat zij als ambtenaar het toezicht er gratis bijdoet. Meer dan de helft (68%) zegt totaal niet te weten dat de overheid op elke schadeverzekering 9,7% gratis belasting verdient. "Er is weinig sprake van beloningstransparantie", luidt de conclusie. Onderzocht dient te worden of de Toezichthouder rechtstreeks beloond kan worden door de belastingbetaler. De belastingbetaler (consument) dient immers aan het stuur gezet te worden. Om sturing en perverse prikkels weg te nemen dient elke beloning tussen Toezichthouder en Adviseur weggenomen te worden. Hiermede ontstaat een zuivere geldstroom tussen Toezichthouder en de Nlse burger en komt de burger pas echt aan het stuur te staan. De AFM vreest hiermede voor haar toekomst en is een petitie gestart tegen de voorgestelde plannen van het platform van Adviseurs. De Adviseurs blijven echter bij hun voornemen dat elke geldstroom tussen AFM en Financieel Dienstverlener ontvlochten dient te worden en niet meer passen in de nieuwe financiële wereld. De gewenste cultuurverandering bij de AFM dient voor 01-01-2013 doorgevoerd te worden. Zolang de cultuurverandering nog niet is geïntegreerd in de dagelijkse toezichtpraktijk dient de Toezichthouder onder curatele gesteld te worden van het Ministerie van Financiën en jaarlijks een Selfassestment in te vullen en verplicht deel te nemen aan een 18 maandelijkse PE-traject, welke met een toetsend element dient te worden afgesloten. Geheel in overeenstemming met AFM onderzoeksrapporten is bovenstaand onderzoek onder 36 Nlse consumenten als basis gebruikt voor het pleidooi elke geldstroom tussen AFM en Adviseurs per 01-01-2013 te verbieden.

Rob - 15 augustus 2012

AFM staat voor Afbraak Financiële Markten... en Michiel Denkers is door deze persoonlijke Denkers column een uiterst bedenkelijk hoofd toezicht Afbraak Financiële Markten. In zijn functie kan hij zich beter beperken tot (naast veel verdienen) onder het maaiveld blijven en zeker geen opruiende stukjes schrijven. Maar.... dankzij hem en VVP heb ik weer vers toiletpapier. Michiel en VVP bedankt, dit scheelt een loopje naar de supermarkt.

A. Verwijs - 15 augustus 2012

Moet ik voor eenvoudige particuliere schadeverzekeringen zonder provisie werken en een factuur sturen? Stel: reisverzekering, premie € 50,--, provisie € 10,--. Nota werkzaamheden € 25,--i.p. € 10,-- provisie. Neem ook o.a. een bromfiets met een premie van € 40,--. Ga zo maar door. Waar is de klant nu beter mee? Kortom: Voor de eenvoudige particuliere schadeverzekeringen gewoon op provisie blijven werken. Helas wordt dit niet meer voldoende gecompenseerd door de provisie op duurdere verzkeringen, zoals bijv. A.O.V. en leven, maar ja, we zitten toch in het verdomhoekje en zullen uiteindelijk het loodje moeten leggen.