"Robotadviseur wint het nooit van menselijke factor"

Robot

Internet en robotadviseurs gaan het nooit winnen van de menselijke factor, daarvan is 70 van de Erkend adviseurs overtuigd.

In de strijd om de klant zal persoonlijke aandacht cruciaal blijven in financieel advies. Die verwachting leeft sterk onder Erkend adviseurs. Bijna de helft ziet in persoonlijke aandacht voor de klant de belangrijkste toegevoegde waarde van een financieel adviseur in 2020.
Maar ook integraal klantadvies wordt veel waarde toegekend: zo’n 40 procent ziet dit in de nabije toekomst als de belangrijkste toegevoegde waarde van de financieel adviseur. Andere belangrijke eigenschappen die de 425 deelnemers aan het SEH Lenteonderzoek noemen, zijn onafhankelijkheid en deskundigheid.  

 

Webcam

Anno 2017 bestaat bij Erkend adviseurs driekwart van alle klantcontacten tijdens een adviesproces uit puur persoonlijk contact. De overige 24 procent van de contacten is digitaal van aard. Bij één op de vijf adviseurs is de webcam één van de digitale hulpmiddelen die tijdens een adviesproces wordt ingezet.
De meest gebruikte digitale hulpmiddelen zijn e-mail (99 procent) en klantdossiers (58 procent). Maar ook 38 procent van de adviseurs bedient zich in het adviestraject van een of meer apps. Informatieve video’s en chat blijven daar ver bij achter (14 procent).

Execution only
Vooruitblikkend naar 2020 denkt 60 procent van de Erkend adviseurs eraan om execution only mogelijk te gaan maken voor klanten; dat gebeurt nu nog maar mondjesmaat. De overige 40 procent is niet van plan om execution-only als optie aan te bieden. 

Reactie toevoegen

 
Coronavirus: Adfiz-bijeenkomsten opgeschort

Coronavirus: Adfiz-bijeenkomsten opgeschort

Alle door het Adfiz-bureau georganiseerde bijeenkomsten zijn met onmiddellijke ingang opgeschort vanwege het coronavirus. Het betreft: 19 maart - Jong Management, ...

Jongeren hebben weinig inzicht in financiële situatie nu en later

Jongeren hebben weinig inzicht in financiële situatie nu en later

Jongeren van 18 tot 25 jaar geven relatief vaak aan geen of weinig inzicht te hebben in hun financiële situatie over tien jaar. Dit in onderzoek door Ipsos...

‘HypotheekBlij’ nieuw campagnethema SEH

‘HypotheekBlij’ nieuw campagnethema SEH

SEH’s consumentencampagne ‘LevenWonen’ gaat een nieuwe fase in. De komende maanden staat het thema ‘HypotheekBlij’ centraal in de diverse...

Verduurzaming niet alleen financieren via hypotheek

Verduurzaming niet alleen financieren via hypotheek

SEH-directeur Bart de Nie vraagt zich af of het realistisch is van woningbezitters te verwachten dat zij (alle) kosten van verduurzaming zelf financieren via de...

Klein deel adviseurs geeft advies over energiebesparende maatregelen

Klein deel adviseurs geeft advies over energiebesparende maatregelen

Een kleine groep adviseurs (8 procent) geeft klanten advies over specifieke energiebesparende maatregelen, zoals isolatievormen en zonnepanelen. Wel is verduurzaming...

Rol voor adviseur bij verduurzaming woning

Rol voor adviseur bij verduurzaming woning

Van de huiseigenaren en huurders die energiebesparende maatregelen willen nemen, ziet 60 procent op dit vlak een rol weggelegd voor de financieel adviseur. Dat blijkt...

SEH: consumentencampagne 'LevenWonen'

SEH: consumentencampagne 'LevenWonen'

Op meerdere radiozenders zijn sinds dinsdag commercials te beluisteren van de SEH. De radiocampagne vormt de aftrap van een langdurige consumentencampagne ‘LevenWonen’. Centraal...

SEH start consumentencampagne

SEH start consumentencampagne

SEH start in januari 2019 met een uitgebreide consumentencampagne. De keurmerkorganisatie wil daarmee consumenten helpen in hun keuze voor een juiste financieel...

SEH steunt Habitat for Humanity met 30.000 euro

SEH steunt Habitat for Humanity met 30.000 euro

SEH-voorzitter Ron Dukers heeft tijdens het Lustrumcongres een cheque van 30.000 euro overhandigd aan Karin Nas van Habitat for Humanity. Met dit bedrag, bijeengebracht...

SEH zet vol in op duurzaamheid

SEH zet vol in op duurzaamheid

"Financieel Adviseurs bevinden zich op het snijvlak van duurzaamheid en de eigen woning. Zij kunnen met hun financiële kennis het verschil maken. Niet alleen...