Serviceabonnement niet populair bij Erkend adviseur

SEH Logo nieuw

Een serviceabonnement voor het verlenen van nazorg is niet populair onder Erkend adviseurs. UIt onderzoek van de SEH blijkt dat slechts 28 procent van de adviseurs hier gebruik van maakt. Vier van de vijf Erkend adviseurs voeren minimaal één keer in de drie jaar een updategesprek met hun hypotheekklanten.

De 72 procent van de Erkend adviseurs die geen gebruik maakt van een serviceabonnement, levert nazorg- en beheerdiensten aan bestaande klanten op een andere basis: tarief per handeling, uurtarief of anderszins. De 28 procent die hiervoor een serviceabonnement heeft ontwikkeld, vraagt van klanten gemiddeld een financiële bijdrage van 16 euro per maand.

Het onderzoek laat zien dat de meeste Erkend adviseurs nazorg serieus nemen. 63 procent van hen voert eens in de twee tot drie jaar een updategesprek met bestaande hypotheekklanten. Ongeveer 17 procent zegt dat elk jaar te doen, terwijl weer 6 procen dit maar eens in de vijf jaar (of een nog lagere frequentie) doet. Opmerkelijk is dat ook 6 procent van de adviseurs zegt nooit een updategesprek te hebben met bestaande hypotheekklanten.

Het representatieve onderzoek onder Erkend adviseurs werd uitgevoerd als opmaat naar het SEH congres ‘Het nieuwe normaal’ op 15 juni in Nieuwegein.

Reactie toevoegen

 
AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

Zolang het inzicht of de aanbevelingen zien op bestaande producten, is er altijd sprake van informeren. Aldus de AFM in zijn woensdag verschenen ‘Interpretatie...

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0044) De Commissie van Beroep (CvB) handhaaft het bindend advies van de Geschillencommissie in een zaak rond een beleggingsverzekering. Adviesfout...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...

Adviseur had initiatief moeten nemen voor dekkingscontrole tegen onderverzekering

Adviseur had initiatief moeten nemen voor dekkingscontrole tegen onderverzekering

(Rechtspraak) Niet wijzen op het gevaar van onderverzekering en niet de in het serviceabonnement toegezegde (jaarlijkse) dekkingscheck uitvoeren, maken de adviseur...

CGA-voorzitter schetst oplossing problematiek delen klantdata

CGA-voorzitter schetst oplossing problematiek delen klantdata

Een uniforme overeenkomst van opdracht met gestandaardiseerde uitsluitingen en disclaimers. Dat is volgens voorzitter Michael Mackaaij van de Contactgroep Automatisering...

Adviesalerts!

Adviesalerts!

(Uit katern Duurzaam Wonen in VVP 2-2021) Duurzaam wonen is hot, de ontwikkelingen gaan snel. VVP praat u bij met Adviesalerts! Een goede zaak: steeds meer...

AFM gaat onderscheid duiden tussen informeren en adviseren in beheerfase

AFM gaat onderscheid duiden tussen informeren en adviseren in beheerfase

De AFM gaat het onderscheid tussen informeren en adviseren in de beheerfase nader duiden. Aldus de toezichthouder in een toelichting op een passage in zijn dinsdag...

CvB Kifid bevestigt: geen te lage ORV-dekking geadviseerd

CvB Kifid bevestigt: geen te lage ORV-dekking geadviseerd

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0018) Adviseur Bert Verbrugge (Van Bruggen Adviesgroep Haarlem) heeft in 2006 geen te lage ORV-dekking geadviseerd. De Kifid-commissie...

Koersdaling geen wezenlijke wijziging beleggingspolis

Koersdaling geen wezenlijke wijziging beleggingspolis

De nazorgverplichting van een adviseur reikt bij beleggingsverzekeringen niet zover dat hij contact met consument diende op te nemen omdat de koersen van de aandelen...