Serviceabonnement niet populair bij Erkend adviseur

SEH Logo nieuw

Een serviceabonnement voor het verlenen van nazorg is niet populair onder Erkend adviseurs. UIt onderzoek van de SEH blijkt dat slechts 28 procent van de adviseurs hier gebruik van maakt. Vier van de vijf Erkend adviseurs voeren minimaal één keer in de drie jaar een updategesprek met hun hypotheekklanten.

De 72 procent van de Erkend adviseurs die geen gebruik maakt van een serviceabonnement, levert nazorg- en beheerdiensten aan bestaande klanten op een andere basis: tarief per handeling, uurtarief of anderszins. De 28 procent die hiervoor een serviceabonnement heeft ontwikkeld, vraagt van klanten gemiddeld een financiële bijdrage van 16 euro per maand.

Het onderzoek laat zien dat de meeste Erkend adviseurs nazorg serieus nemen. 63 procent van hen voert eens in de twee tot drie jaar een updategesprek met bestaande hypotheekklanten. Ongeveer 17 procent zegt dat elk jaar te doen, terwijl weer 6 procen dit maar eens in de vijf jaar (of een nog lagere frequentie) doet. Opmerkelijk is dat ook 6 procent van de adviseurs zegt nooit een updategesprek te hebben met bestaande hypotheekklanten.

Het representatieve onderzoek onder Erkend adviseurs werd uitgevoerd als opmaat naar het SEH congres ‘Het nieuwe normaal’ op 15 juni in Nieuwegein.

Reactie toevoegen

 
Ruim 7.000 geslaagden voor opleiding Adviseur Duurzaam Woonen

Ruim 7.000 geslaagden voor opleiding Adviseur Duurzaam Woonen

Al 7.291 hypotheek- en financieel adviseurs en andere geïnteresseerden, zoals mid- en backoffice medewerkers, zijn geslaagd voor de opleiding Adviseur Duurzaam...

Laksheid kost adviseur klant en geld

Laksheid kost adviseur klant en geld

(Kifid-uitspraak GC 2021-0075) De consument heeft een service-abonnement overeenkomst gesloten bij de tussenpersoon waarin is opgenomen dat de tussenpersoon voor...

Forse claims vermeende schending nazorgplicht

Forse claims vermeende schending nazorgplicht

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Sinds de uitspraak van de Kifid Commissie van Beroep dat er geen premienazorgplicht is bij...

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

ORV-uitspraak doorgetrokken naar AOV

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) NAZORG – Ter beoordeling lag de vraag voor of Vanbreda Risk & Benefits tekort is geschoten in zijn...

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

De nazorgplicht van tussenpersonen strekt niet zo ver dat zij hun klanten regelmatig dienen te bezoeken en/of regelmatig dienen uit te nodigen voor een gesprek op...

Ontwikkelingen die dekking niet raken, vallen buiten nazorgplicht

Ontwikkelingen die dekking niet raken, vallen buiten nazorgplicht

Algemene ontwikkelingen, zoals het ingestelde provisieverbod, hebben geen gevolgen voor de dekking van de AOV en vallen daarmee niet onder de nazorgplicht. De Wft...

Verbond Financiële BeroepsOrganisaties (VFBO) is een feit

Verbond Financiële BeroepsOrganisaties (VFBO) is een feit

Het eerder aangekondigde Verbond Financiële BeroepsOrganisaties (VFBO) is een feit. Onlangs hebben de voorzitters van FFP, SEH en RFEA de oprichtingsakte getekend....

Geen plicht tot premienazorg

Geen plicht tot premienazorg

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN NAZORG – Anders dan de Geschillencommissie vindt de Commissie van Beroep van Kifid dat de adviseur niet gehouden is om de consument...

Adfiz: "Dienstverlening expliciet blijven communiceren"

Adfiz: "Dienstverlening expliciet blijven communiceren"

"De duidelijkheid die met deze uitspraak ontstaat is zeer welkom." Aldus Adfiz over de uitspraak vorige week van de Kifid-commissie van Beroep 'Adviseur hoeft niet...

FFP, SEH en RFEA onderzoeken "versterkte samenwerking"

FFP, SEH en RFEA onderzoeken "versterkte samenwerking"

FFP, SEH en RFEA onderzoeken "een versterkte samenwerking". De organisaties willen hun eigen identiteit en keurmerk behouden en zien met het idee van samenwerking...