Taal in contracten moet simpeler

Florien Cramwinckel 2023 SNS

Ruim twee derde (69 procent) van de huurders en huiseigenaren tekent een contract zonder precies te begrijpen wat er in staat. Dit blijkt uit recent onderzoek van SNS. Onder jonge huiseigenaren (tot 30 jaar) ligt dit percentage nog hoger: maar liefst 88 procent. Uit het onderzoek komt naar voren dat 40 procent ervan uitgaat ‘dat het wel klopt.’ Mensen met financiële stress blijken extra kwetsbaar: zij ervaren meer druk om te ondertekenen en meer negatieve gevolgen.

Volgens Florien Cramwinckel, gedragspsycholoog bij SNS, zijn huur- en koopovereenkomsten te ingewikkeld voor de meerderheid van de mensen.

Gebruik begrijpelijke taal

De noodzaak van simpele taal blijkt ook uit het feit dat veel jongeren niet uitzoeken of navragen wat onbegrepen termen betekenen. De voornaamste reden is dat ze dit ‘niet nodig vinden’ (50 procent) en een deel ervaart ook schaamte (veertien procent) om hulp te vragen.

Cramwinckel: “Mensen zijn er heel duidelijk in: 50 procent geeft aan dat de taal in contracten simpeler moet, onder meer met uitleg van moeilijke termen (28,6 procent). Te ingewikkelde contracten zijn volstrekt onacceptabel. Gebruik begrijpelijke taal. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij opstellers van contracten en adviseurs.”

SNS ziet het als haar verantwoordelijkheid dat i”edereen belangrijke, financiële documenten kan begrijpen. Wanneer mensen iets tegenkomen wat zij niet begrijpen, in documenten van SNS of van andere partijen, kunnen zij dit aangeven via ditbegrijpikniet@sns.nl”.

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Kinderen denken dat geld nooit op kan raken"

"Kinderen denken dat geld nooit op kan raken"

Kinderen kennen de waarde van geld niet goed en denken dat geld nooit op kan raken. Zes op de tien ouders vindt dat onzichtbare uitgaven zoals abonnementen voor...

Zonder woorden

Zonder woorden

(Mieke Dadema, Soepel.org, in Ken je vak! VVP 6-2023) Hoe kan ik de verzekeringsstukjes in kleine stapjes aanbieden, met een handleiding die zo is opgebouwd dat...

Verzekeren: voor of tegen?

Verzekeren: voor of tegen?

(Mieke Dadema, soepel.org, in Ken je vak! VVP 5-2023) Ineens wist ik het niet meer. Ben ik nou verzekerd tegen brand of voor brand? Eigenlijk klopt het allebei...

SNS zet zich in voor mentaal welzijn jongeren

SNS zet zich in voor mentaal welzijn jongeren

SNS en Mind Us gaan samenwerken om het mentaal welzijn van jongeren te bevorderen. Dit door de rol avn geld in het mentaal welzijn van jongeren beter te begrijpen...

Raad van Toekomst (SNS) lanceert actieagenda nieuwe generatie

Raad van Toekomst (SNS) lanceert actieagenda nieuwe generatie

De Raad van Toekomst - een initiatief van SNS om de nieuwe generatie een nadrukkelijke stem geven in het beleid van de bank - heeft bij de officiële start drie...

Sociaal gezicht centraal in nieuwe campagne Volksbank

Sociaal gezicht centraal in nieuwe campagne Volksbank

De Volksbank gaat op 18 september van start met een nieuwe landelijke campagne waarin het wil laten zien dat de bank oog heeft voor wat er gaande is in de samenleving.  In...

Oproep in nieuwe VVP: herschrijf voorwaarden verzekeraar

Oproep in nieuwe VVP: herschrijf voorwaarden verzekeraar

Mieke Dadema roept in de nieuwe VVP 03-2023 lezers op de voorwaardentekst van een verzekeraar te herschrijven in begrijpelijke taal. “Onder alle inzendingen...

SNS benoemt Raad van Toekomst

SNS benoemt Raad van Toekomst

SNS gaat een Raad van Toekomst instellen om jongvolwassenen nadrukkelijker bij haar beleid en bedrijfsvoering te betrekken. Deze raad, met in totaal tien leden in...

SNS: Nederlander wil bankfiliaal terug

SNS: Nederlander wil bankfiliaal terug

Acht op de tien Nederlanders wil met een financiële vraag bij een bank terecht kunnen, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van SNS, waarbij 1.051 Nederlanders...

Nieuwe koers SNS: mensen eerst

Nieuwe koers SNS: mensen eerst

Met het aantreden van de nieuwe directievoorzitter Angela Eijlander kiest SNS voor een nieuwe koers gericht op een betere band met jongvolwassenen. "We gaan ons...