‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

VVP 75 jaar logo Twitter

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van VVP Online: de rubriek Like & Unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de financiële sector? Wat kan er beter? We lichten de markante uitspraken eruit.

Björn Jalving (Turien & Co.): “Momenteel zien we dat er ontzettend gedrukt wordt op de kosten, denk aan de consolidatie, het verlagen van de tekencommissies en standaardiseren van producten. Deze ontwikkeling brengt de noodzakelijke efficiency aan in de sector, echter, we moeten ons er bewust van zijn dat efficiency weinig intrinsieke waarde toevoegt aan een product of dienst. Wat gaan we doen om financiële diensten beter te maken? Op deze vraag hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden.”

Michel Schaft (we are sure): “We zijn doorgeschoten in bescherming van de consument. De achterliggende gedachte was nobel en op dat moment ook zeker noodzakelijk. Inmiddels zijn we zo ver doorgeschoten, dat de consument als gevolg van de regelgeving eerder meer van de financiële sector vervreemdt dan dat hij gebruik maakt van al het goede dat de sector te bieden heeft, mits zuiver toegepast uiteraard.”

Jos Baeten (ASR): “Je ziet in de volle breedte het besef, dat de sector uit moet gaan van wat klanten nodig hebben in plaats van wat je kunt brengen bij de klant. Dit begint echt in te dalen. Het gaat altijd te langzaam, maar tegelijkertijd geldt dat het wel gebeurt en doordat het geleidelijk gaat, bestendig is.”

Antoinette Kalkman (FlexFront): “Je ziet eindelijk een verschuiving naar klantdenken in plaats van het denken vanuit de organisatie. Deze attitudewijziging vertaalt zich in innovatie, in proces. Veel organisaties zijn bezig om het makkelijker te maken voor de klant. Minder bureaucratie, minder onnodige paperassen, meer ondersteunende automatisering. Wel moeten we oppassen om daarin niet door te schieten en een #metoo-focus te ontwikkelen. Een klantportaal ontwikkelen omdat de concurrent dat ook heeft, hoeft niet altijd de juiste keuze te zijn.”

Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars): “Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht. De verzekeraar moet dus steeds zijn doelen naar boven bijstellen om de waardering te blijven ontvangen. We zien dat belang van continue aandacht terug in onze onderzoeken. Als we een nieuw thema starten, dan zijn er veel meer verbeterpunten dan bij een thema dat we vaker beoordeelden. Daar is dan nog onvoldoende aandacht voor geweest.”

Ewald Bary (Lindenhaeghe): “Verscherpt toezicht van de AFM en de introductie van een nieuw vakbekwaamheidsbouwwerk, hebben ervoor gezorgd dat we kunnen doen wat we volgens anderen minimaal moeten doen. Maar doen we ook wat we zelf vinden dat we moeten doen?”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
André van Luijk likes & unlikes

André van Luijk likes & unlikes

"De hypotheekrenteaftrek is inmiddels een gedrocht geworden." Dat stelt Financieel Planner André van Luijk (Woonvisie en WoonGold) in de rubriek Like &...

Dorine van Basten likes & unlikes

Dorine van Basten likes & unlikes

"De communicatie van hypotheekaanbieders en adviseurs met hun bestaande klanten kan écht veel beter." Aldus Dorine van Basten, voorzitter Stichting Nationaal...

Ron Gardenier likes & unlikes

Ron Gardenier likes & unlikes

"We moeten meer mét en minder afzonderlijk van elkaar doen." Aldus NVGA-voorzitter Ron Gardenier (Aon) in de rubriek Like & Unlike van VVP Online. Gardenier...

Wim Vonk likes & unlikes

Wim Vonk likes & unlikes

"CRM 2.0 gaat over de ‘nieuwe adviseur’: hij/zij die een hoge mate van inleving laat zien." Dat zegt Wim Vonk (SparklingCRM) in de rubriek Like &...

Tony Dingemanse likes & unlikes

Tony Dingemanse likes & unlikes

"De financiële sector luistert naar de klant van 10 jaar geleden en niet naar de klant van nu." Dat zegt Tony Dingemanse (Projectmanager RISK en InsureApp)...

Wim Heeres likes & unlikes

Wim Heeres likes & unlikes

Adviseurs en verzekeraars moeten nóg meer investeren in de onderlinge samenwerking. Dat vindt Adfiz-voorzitter Wim Heeres in de rubriek Like & Unlike...