Zeven vragen aan... Roger van der Linden

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Klanten nemen (financiële) beslissingen vaak op basis van de verkeerde argumenten. Het vinden van het juiste antwoord begint bij het stellen van de juiste vragen en ik vind het elke dag weer geweldig om ervoor te zorgen dat de klant zichzelf de juiste vragen stelt en zo grip krijgt en houdt op zijn financiële zaken. Onze samenleving wordt steeds ‘financiëler’ en zowel gezinnen als bedrijven krijgen steeds meer verantwoordelijkheid voor hun eigen situatie. Als financieel adviseur kan ik een belangrijke rol spelen in de realisatie van de doelstellingen van mijn klanten en dat maakt ons vak zo uniek. section1_page12_article47_1.jpg

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Op het moment dat mijn klant door mijn toedoen een betere beslissing heeft kunnen nemen is mijn dag geslaagd. Ik wil mijn klant niet vertellen wat er moet gebeuren maar hem – of haar natuurlijk – in staat stellen om zelf te beslissen wat goed voor hem is. Een klant die bewust een beslissing neemt op basis van de juiste argumenten en mijn rol daarbij erkent en waardeert, maakt het een geslaagde dag!

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

Focus op de klant en de toegevoegde waarde die je voor hem hebt. De adviseur dankt zijn bestaansrecht aan de klant en niet aan verzekeraars! Als je zorgt dat je relevant blijft voor de klant, zul je dat ook altijd zijn voor bijvoorbeeld verzekeraars maar ook voor de politiek. Verzekeraars moeten eigenlijk precies hetzelfde doen maar dan wel echt.

De kortste en beste weg naar de eindklant is via de adviseur maar dan moet je die weg wel vol overtuiging inslaan.

4. Wat is de grootse verandering waar adviseurs mee te maken krijgen?

Wat mij betreft focussen we met zijn allen te veel op ‘de grootste verandering’ en ‘de game changer’. Het gaat er volgens mij om dat je continu verandert en zo wendbaar bent dat ook onverwachte veranderingen opgevangen kunnen worden.

Vele adviseurs zijn ware kameleons gebleken en hebben de grote veranderingen van de laatste tien à vijftien jaar probleemloos opgepakt. De constante staat van verandering en het verhoogde tempo daarvan is en blijft de belangrijkste uitdaging.

5. Hoe ziet het adviesvak er over vijf jaar uit?

Adviseurs zullen in 2022 steeds meer bezig zijn met persoonlijke adviezen en zullen daarbij geassisteerd

‘De menselijke adviseur blijft nodig voor zijn inlevend vermogen en voor de nuances’

worden door meer en meer adviestools. De menselijke adviseur blijft nodig voor zijn inlevend vermogen en voor de nuances. In de medische wetenschap hebben we nu al het voorbeeld van IBM’s Watson – die veel sneller een diagnose stelt dan de arts – maar dan nog zit er aan het eind een arts die kijkt welk behandelplan nu echt het allerbeste past bij de patiënt die tegenover hem zit. Het zal bij ons niet veel anders zijn en daarmee wordt het echte adviesvak alleen maar leuker!

6. Welke adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Lastige vraag, want natuurlijk word je gevormd door de vele verschillende gesprekken in de loop der jaren. Ik kan me echter nog een gesprek bij een particuliere klant herinneren die mij vroeg of we niet ook nog zijn eerder gesloten uitvaartverzekeringen zouden kunnen beheren. Hij had namelijk tegen zijn echtgenote gezegd dat ze ons maar moest bellen wanneer er iets met hem zou gebeuren. “Bij Van der Linden weten ze alles van ons”. Prachtig om dat vertrouwen te ervaren en daardoor begreep ik hoe belangrijk onze rol kan zijn.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Als junior ging ik uiteraard meelopen met ervaren adviseurs en werd daarbij ook gekoppeld aan een (commercieel) zeer succesvolle adviseur in het bedrijf van mijn ouders. Ik had diverse opleidingen en trainingen gehad en was dus op zoek naar de grote verkooptruc van die collega. Er bleek geen truc te zijn want hij gaf gewoon het allerbeste advies voor de klant en omdat het 100 procent vanuit het klantbelang bedacht was, voelde die klant dit ook intuïtief aan. Ik heb toen meteen geleerd dat het uitsluitend gaat om het klantbelang. Als je altijd vanuit dat belang adviseert heb je een klant voor het leven!

Reactie toevoegen

 
Editie
VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...

Adfiz: minister vindt juiste balans

Adfiz: minister vindt juiste balans

De juiste balans tussen wensen uit de Kamer en de argumenten uit de sector. Dat vindt minister Hoekstra in volgens Adfiz in de maatregelen die hij dinsdag bekend...

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Verzekeraars zouden meer out of the box moeten denken. Dat vindt Bas Schumacher, directeur-eigenaar van Welkom bij BAS in Bilthoven. “Het kost al moeite...

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

  1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn drijfveer in mijn werk is het persoonlijk contact met mensen. Iedere klant brengt een eigen...

Gratis advies

Gratis advies

Ik vermoed dat een aantal lezers bij het lezen van deze titel al beginnen te hyperventileren: Advies is niet gratis! U heeft ongelijk. Wacht nog even met reageren...

Knab: "De offline adviseurs zijn duurder"

Knab: "De offline adviseurs zijn duurder"

Degenen die op zoek zijn naar de goedkoopste hypotheek mét advies, komen in 3 van de 4 onderzochte cases terecht bij een online adviseur. Dat stelt Knab op...

De waarde van advies

De waarde van advies

Laten we afspreken dat we het vanaf nu niet meer hebben over de kosten, maar over de prijs en de waarde van financieel advies. Aldus blogt Fred de Jong op www.newfinancialforum.nl. Financieel...

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken...

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Denk out of the box, kijk over de schutting, ga ervan uit dat alles mogelijk is. Dat zijn enkele van de tips die directeur en mede-oprichter Cliff Hoffman van...

Local  hero... Nick Karis

Local hero... Nick Karis

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...