Zeven vragen aan... Roger van der Linden

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Klanten nemen (financiële) beslissingen vaak op basis van de verkeerde argumenten. Het vinden van het juiste antwoord begint bij het stellen van de juiste vragen en ik vind het elke dag weer geweldig om ervoor te zorgen dat de klant zichzelf de juiste vragen stelt en zo grip krijgt en houdt op zijn financiële zaken. Onze samenleving wordt steeds ‘financiëler’ en zowel gezinnen als bedrijven krijgen steeds meer verantwoordelijkheid voor hun eigen situatie. Als financieel adviseur kan ik een belangrijke rol spelen in de realisatie van de doelstellingen van mijn klanten en dat maakt ons vak zo uniek. section1_page12_article47_1.jpg

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Op het moment dat mijn klant door mijn toedoen een betere beslissing heeft kunnen nemen is mijn dag geslaagd. Ik wil mijn klant niet vertellen wat er moet gebeuren maar hem – of haar natuurlijk – in staat stellen om zelf te beslissen wat goed voor hem is. Een klant die bewust een beslissing neemt op basis van de juiste argumenten en mijn rol daarbij erkent en waardeert, maakt het een geslaagde dag!

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

Focus op de klant en de toegevoegde waarde die je voor hem hebt. De adviseur dankt zijn bestaansrecht aan de klant en niet aan verzekeraars! Als je zorgt dat je relevant blijft voor de klant, zul je dat ook altijd zijn voor bijvoorbeeld verzekeraars maar ook voor de politiek. Verzekeraars moeten eigenlijk precies hetzelfde doen maar dan wel echt.

De kortste en beste weg naar de eindklant is via de adviseur maar dan moet je die weg wel vol overtuiging inslaan.

4. Wat is de grootse verandering waar adviseurs mee te maken krijgen?

Wat mij betreft focussen we met zijn allen te veel op ‘de grootste verandering’ en ‘de game changer’. Het gaat er volgens mij om dat je continu verandert en zo wendbaar bent dat ook onverwachte veranderingen opgevangen kunnen worden.

Vele adviseurs zijn ware kameleons gebleken en hebben de grote veranderingen van de laatste tien à vijftien jaar probleemloos opgepakt. De constante staat van verandering en het verhoogde tempo daarvan is en blijft de belangrijkste uitdaging.

5. Hoe ziet het adviesvak er over vijf jaar uit?

Adviseurs zullen in 2022 steeds meer bezig zijn met persoonlijke adviezen en zullen daarbij geassisteerd

‘De menselijke adviseur blijft nodig voor zijn inlevend vermogen en voor de nuances’

worden door meer en meer adviestools. De menselijke adviseur blijft nodig voor zijn inlevend vermogen en voor de nuances. In de medische wetenschap hebben we nu al het voorbeeld van IBM’s Watson – die veel sneller een diagnose stelt dan de arts – maar dan nog zit er aan het eind een arts die kijkt welk behandelplan nu echt het allerbeste past bij de patiënt die tegenover hem zit. Het zal bij ons niet veel anders zijn en daarmee wordt het echte adviesvak alleen maar leuker!

6. Welke adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Lastige vraag, want natuurlijk word je gevormd door de vele verschillende gesprekken in de loop der jaren. Ik kan me echter nog een gesprek bij een particuliere klant herinneren die mij vroeg of we niet ook nog zijn eerder gesloten uitvaartverzekeringen zouden kunnen beheren. Hij had namelijk tegen zijn echtgenote gezegd dat ze ons maar moest bellen wanneer er iets met hem zou gebeuren. “Bij Van der Linden weten ze alles van ons”. Prachtig om dat vertrouwen te ervaren en daardoor begreep ik hoe belangrijk onze rol kan zijn.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Als junior ging ik uiteraard meelopen met ervaren adviseurs en werd daarbij ook gekoppeld aan een (commercieel) zeer succesvolle adviseur in het bedrijf van mijn ouders. Ik had diverse opleidingen en trainingen gehad en was dus op zoek naar de grote verkooptruc van die collega. Er bleek geen truc te zijn want hij gaf gewoon het allerbeste advies voor de klant en omdat het 100 procent vanuit het klantbelang bedacht was, voelde die klant dit ook intuïtief aan. Ik heb toen meteen geleerd dat het uitsluitend gaat om het klantbelang. Als je altijd vanuit dat belang adviseert heb je een klant voor het leven!

Reactie toevoegen

 
Editie
Ondernemen is een  voetbalwedstrijd  spelen

Ondernemen is een voetbalwedstrijd spelen

“We hebben een prachtig vak. Helaas maken we dit als adviessector zelden duidelijk aan jongere generaties. Jongeren weten vaak niet eens van ons bestaan...

Het vuur van... Dennis Ruiter

Het vuur van... Dennis Ruiter

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...

Aanbieders kiezen hun eigen weg

Aanbieders kiezen hun eigen weg

Hans van der Linden: ‘In geval van analyse en advies is een vertrouwenspersoon onontbeerlijk.’ “Ruim dertig jaar ben ik actief in het adviesvak...

Klanten en regels

Klanten en regels

Wetenschap en markt vormen een mooie combinatie, betoogt Peter Risseeuw (Periscoop Onderzoek & Advies). Kijk bijvoorbeeld eens naar wat het provisieverbod doet met...

Zeven vragen aan... Hans van Haaren

Zeven vragen aan... Hans van Haaren

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Van huis uit heb ik geleerd zowel voor de dag van vandaag, als voor de dag van morgen te zorgen. Dat heb...

Adviseur verzuimde polissen stop te zetten

Adviseur verzuimde polissen stop te zetten

Een financieel adviseur moet de klagende klant 1.500 euro aan teveel betaalde orv-premies vergoeden, omdat hij verzuimde de betreffende polissen te beëindigen....

"Ook hypotheek met adviseur kan stuk goedkoper"

"Ook hypotheek met adviseur kan stuk goedkoper"

Met IkHypotheekZo.nl lanceert Finsys een tussenvorm waarbij hypotheekklanten advies kunnen krijgen maar kosten kunnen besparen door een aantal zaken zelf te regelen....

"Niet iedere adviseur heeft zin in hypotheek voor zzp'er"

"Niet iedere adviseur heeft zin in hypotheek voor zzp'er"

 Niet elke adviseur is bereid de tijd te nemen een hypotheek voor een zzp'er te verzorgen. Dat stelt hypotheekadviseur Niels Eriks (Eriks hypotheken & personal...

Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'

Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'

Toch nog een beetje positief overheidsnieuws richting financieel adviseurs: het UWV ziet de Erkend Financieel Adviseur als kansberoep. Nibe-SVV wijst momenteel op...

Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen

Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen

Het behoort, behoudens concrete afwijkende afspraken met zijn opdrachtgever, niet tot de taak van de tussenpersoon om zelfstandig verzekeringen van een cliënt,...