Zeven vragen aan... Roger van der Linden

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Klanten nemen (financiële) beslissingen vaak op basis van de verkeerde argumenten. Het vinden van het juiste antwoord begint bij het stellen van de juiste vragen en ik vind het elke dag weer geweldig om ervoor te zorgen dat de klant zichzelf de juiste vragen stelt en zo grip krijgt en houdt op zijn financiële zaken. Onze samenleving wordt steeds ‘financiëler’ en zowel gezinnen als bedrijven krijgen steeds meer verantwoordelijkheid voor hun eigen situatie. Als financieel adviseur kan ik een belangrijke rol spelen in de realisatie van de doelstellingen van mijn klanten en dat maakt ons vak zo uniek. section1_page12_article47_1.jpg

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Op het moment dat mijn klant door mijn toedoen een betere beslissing heeft kunnen nemen is mijn dag geslaagd. Ik wil mijn klant niet vertellen wat er moet gebeuren maar hem – of haar natuurlijk – in staat stellen om zelf te beslissen wat goed voor hem is. Een klant die bewust een beslissing neemt op basis van de juiste argumenten en mijn rol daarbij erkent en waardeert, maakt het een geslaagde dag!

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

Focus op de klant en de toegevoegde waarde die je voor hem hebt. De adviseur dankt zijn bestaansrecht aan de klant en niet aan verzekeraars! Als je zorgt dat je relevant blijft voor de klant, zul je dat ook altijd zijn voor bijvoorbeeld verzekeraars maar ook voor de politiek. Verzekeraars moeten eigenlijk precies hetzelfde doen maar dan wel echt.

De kortste en beste weg naar de eindklant is via de adviseur maar dan moet je die weg wel vol overtuiging inslaan.

4. Wat is de grootse verandering waar adviseurs mee te maken krijgen?

Wat mij betreft focussen we met zijn allen te veel op ‘de grootste verandering’ en ‘de game changer’. Het gaat er volgens mij om dat je continu verandert en zo wendbaar bent dat ook onverwachte veranderingen opgevangen kunnen worden.

Vele adviseurs zijn ware kameleons gebleken en hebben de grote veranderingen van de laatste tien à vijftien jaar probleemloos opgepakt. De constante staat van verandering en het verhoogde tempo daarvan is en blijft de belangrijkste uitdaging.

5. Hoe ziet het adviesvak er over vijf jaar uit?

Adviseurs zullen in 2022 steeds meer bezig zijn met persoonlijke adviezen en zullen daarbij geassisteerd

‘De menselijke adviseur blijft nodig voor zijn inlevend vermogen en voor de nuances’

worden door meer en meer adviestools. De menselijke adviseur blijft nodig voor zijn inlevend vermogen en voor de nuances. In de medische wetenschap hebben we nu al het voorbeeld van IBM’s Watson – die veel sneller een diagnose stelt dan de arts – maar dan nog zit er aan het eind een arts die kijkt welk behandelplan nu echt het allerbeste past bij de patiënt die tegenover hem zit. Het zal bij ons niet veel anders zijn en daarmee wordt het echte adviesvak alleen maar leuker!

6. Welke adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Lastige vraag, want natuurlijk word je gevormd door de vele verschillende gesprekken in de loop der jaren. Ik kan me echter nog een gesprek bij een particuliere klant herinneren die mij vroeg of we niet ook nog zijn eerder gesloten uitvaartverzekeringen zouden kunnen beheren. Hij had namelijk tegen zijn echtgenote gezegd dat ze ons maar moest bellen wanneer er iets met hem zou gebeuren. “Bij Van der Linden weten ze alles van ons”. Prachtig om dat vertrouwen te ervaren en daardoor begreep ik hoe belangrijk onze rol kan zijn.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Als junior ging ik uiteraard meelopen met ervaren adviseurs en werd daarbij ook gekoppeld aan een (commercieel) zeer succesvolle adviseur in het bedrijf van mijn ouders. Ik had diverse opleidingen en trainingen gehad en was dus op zoek naar de grote verkooptruc van die collega. Er bleek geen truc te zijn want hij gaf gewoon het allerbeste advies voor de klant en omdat het 100 procent vanuit het klantbelang bedacht was, voelde die klant dit ook intuïtief aan. Ik heb toen meteen geleerd dat het uitsluitend gaat om het klantbelang. Als je altijd vanuit dat belang adviseert heb je een klant voor het leven!

Reactie toevoegen

 
Editie
Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam hypotheekadviseur kan niet worden verlangd dat ieder gesprek woordelijk wordt vastgelegd en woordelijk kan worden...

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

De hypotheeksom van een klant werd verlaagd. Niet de geldverstrekker maar zijn adviseur had hem moeten melden dat de verlaging was doorgevoerd, oordeelt de Geschillencommissie...

Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen

Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen

Hypotheek Visie moet van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) 80 procent van de advieskosten terugbetalen aan een klant. Het gaat om 80...

"Adviseur vaak overbodig bij hypotheek"

"Adviseur vaak overbodig bij hypotheek"

Een hypotheek is tegenwoordig zo simpel dat dure adviseurs overbodig zijn. Dat stelt onafhankelijk financieel planner Paul van der Kwast in zijn column op www.businessinsider.nl....

Local hero... Gijs Ubels

Local hero... Gijs Ubels

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Renee Lagerwaard:d: ‘Pluk de dag.’ “Onze klanten beschrijven ons kantoor als een warm bad en waarderen onze huiselijkheid. Grootste compliment...

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt je vak uniek? Vanaf 1999 ben ik werkzaam in de sector en mag ik financieel advies geven aan consumenten, zowel particulier...

Nieuwe business modellen vragen andere mindset

Nieuwe business modellen vragen andere mindset

Financieel adviseurs varen wel bij de nieuwe business modellen die zij hebben ontwikkeld. Dat blijkt uit de ronde tafel met vier adviseurs die Armand Baas Becking,...

Actueel of niet?

Actueel of niet?

Wanneer is iets een actualiteit? Dat vraagt Mike Schilperoort, algemeen directeur Lindenhaeghe, zich af in zijn maandelijkse blog over marktontwikkelingen. Van Dale...

Knollenveld

Knollenveld

Het level playing field ligt er bij als een knollenveldje. Wat dat betreft, hebben Herdink en Leichel in 'Provisie 2.0' het bij het rechte eind, meent Albert van...