Zeven vragen aan... Roger van der Linden

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Klanten nemen (financiële) beslissingen vaak op basis van de verkeerde argumenten. Het vinden van het juiste antwoord begint bij het stellen van de juiste vragen en ik vind het elke dag weer geweldig om ervoor te zorgen dat de klant zichzelf de juiste vragen stelt en zo grip krijgt en houdt op zijn financiële zaken. Onze samenleving wordt steeds ‘financiëler’ en zowel gezinnen als bedrijven krijgen steeds meer verantwoordelijkheid voor hun eigen situatie. Als financieel adviseur kan ik een belangrijke rol spelen in de realisatie van de doelstellingen van mijn klanten en dat maakt ons vak zo uniek. section1_page12_article47_1.jpg

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Op het moment dat mijn klant door mijn toedoen een betere beslissing heeft kunnen nemen is mijn dag geslaagd. Ik wil mijn klant niet vertellen wat er moet gebeuren maar hem – of haar natuurlijk – in staat stellen om zelf te beslissen wat goed voor hem is. Een klant die bewust een beslissing neemt op basis van de juiste argumenten en mijn rol daarbij erkent en waardeert, maakt het een geslaagde dag!

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

Focus op de klant en de toegevoegde waarde die je voor hem hebt. De adviseur dankt zijn bestaansrecht aan de klant en niet aan verzekeraars! Als je zorgt dat je relevant blijft voor de klant, zul je dat ook altijd zijn voor bijvoorbeeld verzekeraars maar ook voor de politiek. Verzekeraars moeten eigenlijk precies hetzelfde doen maar dan wel echt.

De kortste en beste weg naar de eindklant is via de adviseur maar dan moet je die weg wel vol overtuiging inslaan.

4. Wat is de grootse verandering waar adviseurs mee te maken krijgen?

Wat mij betreft focussen we met zijn allen te veel op ‘de grootste verandering’ en ‘de game changer’. Het gaat er volgens mij om dat je continu verandert en zo wendbaar bent dat ook onverwachte veranderingen opgevangen kunnen worden.

Vele adviseurs zijn ware kameleons gebleken en hebben de grote veranderingen van de laatste tien à vijftien jaar probleemloos opgepakt. De constante staat van verandering en het verhoogde tempo daarvan is en blijft de belangrijkste uitdaging.

5. Hoe ziet het adviesvak er over vijf jaar uit?

Adviseurs zullen in 2022 steeds meer bezig zijn met persoonlijke adviezen en zullen daarbij geassisteerd

‘De menselijke adviseur blijft nodig voor zijn inlevend vermogen en voor de nuances’

worden door meer en meer adviestools. De menselijke adviseur blijft nodig voor zijn inlevend vermogen en voor de nuances. In de medische wetenschap hebben we nu al het voorbeeld van IBM’s Watson – die veel sneller een diagnose stelt dan de arts – maar dan nog zit er aan het eind een arts die kijkt welk behandelplan nu echt het allerbeste past bij de patiënt die tegenover hem zit. Het zal bij ons niet veel anders zijn en daarmee wordt het echte adviesvak alleen maar leuker!

6. Welke adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Lastige vraag, want natuurlijk word je gevormd door de vele verschillende gesprekken in de loop der jaren. Ik kan me echter nog een gesprek bij een particuliere klant herinneren die mij vroeg of we niet ook nog zijn eerder gesloten uitvaartverzekeringen zouden kunnen beheren. Hij had namelijk tegen zijn echtgenote gezegd dat ze ons maar moest bellen wanneer er iets met hem zou gebeuren. “Bij Van der Linden weten ze alles van ons”. Prachtig om dat vertrouwen te ervaren en daardoor begreep ik hoe belangrijk onze rol kan zijn.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Als junior ging ik uiteraard meelopen met ervaren adviseurs en werd daarbij ook gekoppeld aan een (commercieel) zeer succesvolle adviseur in het bedrijf van mijn ouders. Ik had diverse opleidingen en trainingen gehad en was dus op zoek naar de grote verkooptruc van die collega. Er bleek geen truc te zijn want hij gaf gewoon het allerbeste advies voor de klant en omdat het 100 procent vanuit het klantbelang bedacht was, voelde die klant dit ook intuïtief aan. Ik heb toen meteen geleerd dat het uitsluitend gaat om het klantbelang. Als je altijd vanuit dat belang adviseert heb je een klant voor het leven!

Reactie toevoegen

 
Editie
Adviseur hoeft niet bij elke prolongatie te controleren of dekking nog passend is

Adviseur hoeft niet bij elke prolongatie te controleren of dekking nog passend is

"Van een redelijk handelend en bekwaam tussenpersoon kan niet worden verwacht dat hij bij elke prolongatie controleert of er nog sprake is van een passende...

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van...

Local  hero... Dennis den Blanken

Local hero... Dennis den Blanken

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het gaat Milko Perdijk (Perdijk Advies, reeuwijk) voor de wind. De focus op hypotheekadvies, pensioen en financiële planning pakt goed uit, het provisieverbod...

We maken ons graag kleiner dan we zijn

We maken ons graag kleiner dan we zijn

Hoe het komt dat financieel adviseurs zo’n slecht imago hebben? “we vergelijken onszelf niet met tweedehands autoverkopers, maar zo wordt de gemiddelde...

Gebruik zorgplicht  om betere adviseur  te worden

Gebruik zorgplicht om betere adviseur te worden

Jolanda Bron: ‘Innoveer proactief.’ “Zie zorgplicht niet als een last, maar als een mogelijkheid om je adviezen en dienstverlening te verbeteren.”...

Samenleving kan niet zonder financieel adviseur

Samenleving kan niet zonder financieel adviseur

‘Aanbieders willen ons doen geloven dat klant om verandering vraagt’ Henk Mulderij jr, directeur en mede-eigenaar van Henk Mulderij Financieel...

Www.financieelgezondewerknemers.nl kans voor adviseur?

Www.financieelgezondewerknemers.nl kans voor adviseur?

"Mooie kans voor tussenpersonen. Zonde dat men niet verwijst naar rol fin adviseurs. Iets met imago en vertrouwen?" Dat vraagt consultant Fred de Jong...

Local  hero... Bart van der Sterren

Local hero... Bart van der Sterren

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Zeven vragen aan... Frank Kok

Zeven vragen aan... Frank Kok

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Wat mij drijft is het dagelijks bezig zijn met de mix van de vakinhoudelijke aspecten, de persoonlijke...