Weet wat je waard bent

Pieter Maclean

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “Het antwoord op de vraag ‘wat is de waarde van advies’ ligt niet zozeer bij mij, maar bij mijn klanten. Waarom wil mijn klant advies? En waarover precies? En wat mag het kosten? En wat is het waard?”, aldus Pieter Maclean van WoonWens Hypotheken.

“Vroeger heb ik geleerd dat als niemand je product of dienstverlening gratis zou willen dat je er dan ook nooit wat voor kunt vragen. Maar als mensen bereid zijn om voor jouw product of dienstverlening te willen betalen dan komt het goed.”

“Als ik in gesprek ben met (potentiële) klanten dan vraag ik ze – vanzelfsprekend – naar hun WoonWens. De laptop blijft meestal dicht. Ik luister aandachtig en vraag door. Wat willen ze en waarom willen ze dit? Waarom dat andere huis met die grotere tuin? Of dichter in het centrum of een energiezuiniger huis. Als je goed inventariseert, is de oplossing meestal makkelijk.”

Beloning

Pieter geeft altijd direct aan dat hij op no-cure no-pay basis werkt en dat kennismaken c.q. oriënteren gratis is. “Als cliënten vertellen wat ze willen dat ik voor ze doe, leg ik uit hoe ik werk, wat ik voor ze kan betekenen en wat het kost. Duurder dan banken en duurder dan grote ketens, dat klopt. Maar daar krijgt de klant veel voor terug. Persoonlijk, flexibel, makkelijk bereikbaar, één aanspreekpunt, iemand die verantwoordelijkheid neemt, net even een stapje extra doet. Klanten hoeven geen zaken met mij te doen, er zijn voldoende alternatieven, maar als je kwaliteit wilt dan zit daar een prijskaartje aan. Alle waarde naar zijn geld.”

“Vaak denken klanten dat de kosten puur voor het regelen van de hypotheek zijn, maar het gaat ook om overlijdensadvies, arbeidsongeschiktheid, samenlevingscontracten, testamenten, verzekeringen en energieadvies.”

Pieter Maclean: ‘Alle waarde naar zijn geld.’

Te bescheiden

Volgens Pieter zijn adviseurs vaak te bescheiden en brengen ze niet goed over wat ze doen voor een advies. “Belangrijkste is dat je zelf achter je eigen advieskosten staat en dat je vindt dat je het waard bent. Concrete tip: schrijf op een lijstje wat je allemaal doet, waar je over nadenkt, wat je uitzoekt, controleert, etcetera. Hoeveel tijd ben je kwijt aan je dossier, aan permanent actueel, PE-dagen, enzovoort. Reken al deze uren terug naar een uurtarief en kijk dan wat je per uur betaald krijgt. Of maak een vergelijking met de makelaar die voor zijn beloning 1 procent van de koopprijs hanteert, terwijl het advies van een financieel adviseur meer tijd kost en er meer opleiding gevraagd wordt, zonder nu het vak van makelaar tekort te willen doen.”

“Kortom: zorg dat jezelf staat achter een prijs die bij jouw kennis, ervaring en extra’s hoort. En soms ‘nee’ zeggen kan ook helpen. Beter te duur, dan niet te koop!”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vooruitgang en persoonlijke groei

Vooruitgang en persoonlijke groei

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “2023 was een jaar van vooruitgang, verdere professionalisering, waardevolle samenwerkingen en persoonlijke groei”,...

Het jaar van de reflectie

Het jaar van de reflectie

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “Er gebeurt veel in de wereld. Oorlogen, spanningen, vluchtelingen die gehuisvest moeten worden, huizencrisis, inflatie,...

Verandering en bezinning

Verandering en bezinning

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “De belangrijkste woorden die 2023 goed schetsen zijn verandering en bezinning”, aldus Tim Klerx van Klerx...

Financieel inzicht belangrijker dan ooit

Financieel inzicht belangrijker dan ooit

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “Met alle onzekerheid en stijgende maandlasten is het nog belangrijker geworden om klanten te adviseren op basis...

Toets en hertoets

Toets en hertoets

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “Onverwachts een mooi jaar.” Zo betitelt Stephania Ammerlaan-Beeke van Stephania Finance – Financieel...

Kansen voor groei en verbetering

Kansen voor groei en verbetering

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “Onzekerheid en uitdagingen zijn niet noodzakelijkerwijs obstakels, maar kansen voor groei en verbetering”,...

Wees er voor je klant!

Wees er voor je klant!

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “Er écht zijn voor de klant. Dat is voor mij de waarde van advies”, aldus Linda van Loon-De Graaf...

Toets en hertoets

Toets en hertoets

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “Onderzoek wat een klant al weet en wat zijn wensen zijn en maak duidelijk wat de consequenties zijn van bepaalde...

Geef praktijkvoorbeelden

Geef praktijkvoorbeelden

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “Met een financieel advies laat ik klanten zien dat het product wat zij gaan afsluiten niet alleen nu passend is,...

Spiegel voor de klant

Spiegel voor de klant

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “De waarde van advies is het totaalbeeld dat je schetst voor de klant. Als adviseur ben je zijn spiegel die inzichtelijk...