Slot op valse nieuwsberichten

section1_page66_article25_1.jpg

Veel mensen zien Facebook, Twitter en Google als een belangrijk nieuwskanalen. Toch is juist via deze kanalen veel valse nieuwsberichten in omloop. Deze valse berichten op social media zouden Donald Trump aan de verkiezingsoverwinning hebben geholpen. Volgens Facebook zou dit probleem technisch moeilijk op te lossen zijn. Tijdens een hackaton bedachten vier studenten binnen 36 uur de oplossing, aldus een bericht in The Guardian, overgenomen door de NRC. Wel heeft Facebook nepadvertenties weten te traceren, maar gebruikers kunnen nog steeds nepberichten verspreiden via Facebook en via Google komt nepnieuws nog gewoon naar boven.

Tijdens de hackaton, een evenement van Princeton University waarbij programmeurs binnen een bepaalde tijd nieuwe software moeten verzinnen en maken, verzonnen studenten Nabanita De, Anant Goel, Mark Craft en Catherina Craft binnen 36 uur een extensie voor de browser Chrome die op Facebook laat zien of een bericht geverifieerd is of niet. Hun project met als titel ‘FiB: Stop living a lie’ bevat een algoritme dat de reputatie van websites checkt door ze te vergelijken met databases van malware en phishingsites, de inhoud van berichten verifieert door naar het onderwerp te googelen en Twitterfoto’s controleert door de Ttwitteraccounts waarop de foto’s zijn geplaatst te bestuderen. Het resultaat dat je als gebruiker ziet, is een klein vakje rechtsboven in elke nieuwspost op je Facebooktimeline met de tekst ‘verified’ of ‘not verified.’ en het mooie is: de extensie is voor iedereen gratis te downloaden.

‘Nooit meer nepnieuws’, kopte de NRC. Of dit daadwerkelijk zo is, staat te bezien. Wel zal deze extensie bijdragen om inzicht te krijgen in hoeverre mensen betrouwbaar nieuws relevant vinden en daar ook voor zouden willen betalen. Nooit meer gratis content. Dat is en blijft de grote uitdaging voor professionele uitgeverijen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Uitwisselen tekstberichten meest gebruikte vorm van sociale media

Uitwisselen tekstberichten meest gebruikte vorm van sociale media

Het uitwisselen van tekstberichten via onder meer WhatsApp is volgens CBS-onderzoek momenteel de meest gebruikte vorm van sociale media: 84 procent van de Nederlanders...

Social Media is gewoon delen

Social Media is gewoon delen

"Social Media helpen mij om beter voor mijn klanten te zorgen.” Aldus financieel adviseur Nico van Koesveld, al vele jaren actief als blogger, Twitteraar...

Ook OHRA verwijdert Facebook-pixels

Ook OHRA verwijdert Facebook-pixels

Na Menzis en ONVZ heeft nu ook OHRA aangegeven om gelet op de commotie die is ontstaan door het gebruik van Facebook-pixels onmiddellijk te stoppen met het gebruik...

Menzis en ONVZ stoppen met gebruik Facebook-pixels

Menzis en ONVZ stoppen met gebruik Facebook-pixels

Gelet op de commotie die is ontstaan door het gebruik van Facebook-pixels heeft Menzis besloten onmiddellijk met het gebruik ervan te stoppen. Ook ONVZ is per direct...

"Verzekeraars sturen surfgedrag naar Facebook"

"Verzekeraars sturen surfgedrag naar Facebook"

Wie op de site van zijn zorgverzekeraar kijkt of een bepaalde behandeling wordt vergoed, of waar hij terecht moet voor die behandeling, verwacht niet dat Facebook...

Social heeft eindelijk plek veroverd bij verzekeraars

Social heeft eindelijk plek veroverd bij verzekeraars

Verzekeraars beschouwen Social inmiddels als het belangrijkste communicatiekanaal voor de binding met de consumenten. Dat stelt Itds in haar nieuwste SoMe magazine. "Social...

Inhaalslag ouderen op social media

Inhaalslag ouderen op social media

Acht op de tien Nederlanders van 12 jaar of ouder maken gebruik van sociale netwerken als WhatsApp, Facebook of Twitter. De afgelopen jaren is het gebruik hiervan...

Blockchain

Blockchain

Moeten financieel adviseurs vrezen voor de opkomst van blockchain? Voorlopig lijkt dat wel mee te vallen. Toch zal de blockchain-technologie wel degelijk impact...

Ardanta wijzigt beleid na facebook-actie

Ardanta wijzigt beleid na facebook-actie

"Het uitgangspunt is dat niet naar de gezondheid wordt gevraagd." Aldus Ardanta, dat opnieuw gaat kijken hoe om te gaan met aanvragen van uitvaartverzekeringen...

SoMe

SoMe

Social media zijn niet meer weg te denken in de financiële dienstverlening. VVP signaleert trends en hot items. Twitteren in de woestijn Tweets lijken...