Hans Groenhuijsen likes & unlikes

Hans Groenhuijsen 2

"Tijd voor verandering, anders word je veranderd." Aldus Hans Groenhuijsen (Advies in Automotive en Mobiliteit) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP Online.

 Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"n 30 jaar zijn de verhoudingen tussen de verzekeraars en de schadebedrijven geprofessionaliseerd en verbeterd. Mooi dus. Van wantrouwen naar vertrouwen. Van 'ieder voor zich' naar samenwerking, ja zelfs partnership. Kwaliteit is naar een hoog niveau getild, en de klant is een volwaardige partij in de driehoek verzekeraar-schadebedrijf-verzekerde.

"De verzekeringssector had in deze transitie een belangrijke rol (schadebedrijven en veel andere marktpartijen natuurlijk ook). Beide sectoren, verzekeraars en schadebedrijven, hadden het regelmatig zwaar, maar hielden elkaar in zekere zin overeind."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Ook deze markten staan sterk onder druk van digitalisering, data-dominantie, en verschuivende business modellen. Rode cijfers zijn gewoon geworden. De balans is wat zoek geraakt. Partnership is vervangen door scherpe marktverhoudingen, dominantie van de lage kosten focus van inkopers, en gebruik van marktmacht.

"De delicate balans tussen kosten, marge, technische kwaliteit en service raakt uit het zicht.
Overcapaciteit en inefficiency door de keten heen worden niet of vanuit een beperkt eigen belang geadresseerd.

"Noem het cross-sectoraal denken, vrij denken en met een open mind, partnership en
die beruchte 'win-win' : tijd voor verandering, anders word je veranderd.

"De automotive sector staat op zijn kop: technologie, connectiviteit en data, andere machtsverhoudingen, ander consumentengedrag.

"De wereld van autoverzekering gaat op de helling: Pay As You Drive en Pay How You Drive, directe verzekering, verschuivende schadelast (immaterieel/letsel, complexe technologie in auto’s), dalende
frequentie met een hoger gemiddelde.

"Wie denkt dat je de huidige business overeind kan houden met wat cosmetische ingrepen, zit er naast.  Disruptie is een toverwoord maar hier wel van toepassing. Een klein kunstje voor nieuwe spelers (daar zijn ze weer: Google, Amazon en vele anderen) om de disruptie in deze markt in eigen voordeel om te buigen.  De verzekering gaat naar de autofabrikant (die toch al aansprakelijk is) of naar een derde, schadebedrijven en garages mogen als provider optreden in een service model dat wordt gedomineerd door die grote platform-jongens.

"Tijd dus om over de schutting te kijken, uit de loopgraaf te komen, en samen nieuwe business te ontwikkelen. Verzekeraars en herstellers, Verenigt U!"

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Wim Vonk likes & unlikes

Wim Vonk likes & unlikes

"CRM 2.0 gaat over de ‘nieuwe adviseur’: hij/zij die een hoge mate van inleving laat zien." Dat zegt Wim Vonk (SparklingCRM) in de rubriek Like &...

Tony Dingemanse likes & unlikes

Tony Dingemanse likes & unlikes

"De financiële sector luistert naar de klant van 10 jaar geleden en niet naar de klant van nu." Dat zegt Tony Dingemanse (Projectmanager RISK en InsureApp)...

Wim Heeres likes & unlikes

Wim Heeres likes & unlikes

Adviseurs en verzekeraars moeten nóg meer investeren in de onderlinge samenwerking. Dat vindt Adfiz-voorzitter Wim Heeres in de rubriek Like & Unlike...

Bob Stehmann likes & unlikes

Bob Stehmann likes & unlikes

"Technologie en financiële dienstverlening worden steeds vaker gecombineerd met als gevolg directe voordelen in dagelijkse situaties." Dat zegt Bob Stehmann...

Bernardo Walta likes & unlikes

Bernardo Walta likes & unlikes

"Wij, als intermediaire verzekeraar, en de adviseur moeten nog beter gebruikmaken van big data." Aldus Bernardo Walta (De Goudse) in de rubriek Like & Unlike...

Gérard Teurlings likes & unlikes

Gérard Teurlings likes & unlikes

“De vakmens krijgt steeds meer directe invloed bij branche- en beroepsverenigingen. Dat is een goede ontwikkeling”. Aldus Gérard Teurlings, voorzitter...