Verzekeraar beriep zich terecht op slijtage kitvoegen

Kit douche

Kunnen kitvoegen in de douche in minder dan vijf jaar tijd zoveel slijten dat de verzekeraar zich kan beroepen op slijtage en niet hoeft uit te keren bij lekkage? De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) meent van wel. De claim van 6.000 euro van de consument wordt afgewezen (uitspraak 2017-815).

Consument heeft vanaf 2008 herhaaldelijk lekkages in de badkamer gehad die doorwerken naar het ondergelegen plafond van de woonkamer. Na de eerste lekkage schakelde verzekeraar a.s.r. een herstelbedrijf in als deskundige. Consument heeft dit herstelbedrijf vervolgens voor reparatie ingeschakeld. In 2011 constateerde Consument dat de kitvoegen in de badkamer zijn aangetast door schimmel en liet zij dit vervangen door hetzelfde herstelbedrijf. In 2015 treedt opnieuw lekkage op in de badkamer. Nieuwe deskundigen oordelen dat de oorzaak van de lekkage is gelegen in weggesleten kitvoegen. Partijen discussiëren onder andere over de vraag of dit 'plotseling en onvoorzien' is gebeurd, zoals omschreven in de verzekering. De Commissie oordeelt dat er geen dekking bestaat in deze kwestie omdat in ieder geval is voldaan aan de dekkingsuitsluiting, namelijk slijtage. De Commissie wijst de vordering af.

 

Reactie toevoegen

 
Kifid wijst klacht over aov van Aegon af

Kifid wijst klacht over aov van Aegon af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0289) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. Wegens  aan spanning gerelateerde klachten - die ze als een...

Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden

Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 juni prof. mr. dr. Ruth de Bock benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en per 1 juli 2021 mr. Annemieke Boer, mr. dr. ing....

Het gevaar van execution only

Het gevaar van execution only

Uitspraak 2019-128 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) illustreert het gevaar van execution only. De klant ging in zee met de adviseur...

Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)

Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)

Consumenten vorderden 75.944,25 euro van de adviseur omdat deze in 2010 geen passend advies zou hebben verstrekt. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...

Uitgesnoept...

Uitgesnoept...

Cadeaus, kleding, drank, snoep en culturele uitjes. Dat hoeft de reisverzekeraar volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te vergoeden.  Consument...

Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium

Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium

Ook al waren zij niet tevreden over de dienstverlening van hun adviseur, laat de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) consumenten toch de...

Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Raspoort Assurantie- en Financieringsbedrijf uit Haarlem moet wegens schending van de zorgplicht bijna 40.000 euro vergoeden aan een VvE. Dat oordeelt de Geschillencommissie...

Adviseur moet aanbod documenteren

Adviseur moet aanbod documenteren

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een (beperkte)...

Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging

Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging

Dat in de opdrachtbevestiging en de toepasselijke voorwaarden geen afspraken waren opgenomen over de door de adviseur bij consument in rekening te brengen advies-...