Beter communiceren over voortgang schadeclaim

Richard Weurding 2014

Een belangrijk verbeterpunt bij de behandeling van schadeclaims blijft de communicatie van verzekeraars over de voortgang.

Klanten van verzekeraars zijn positiever over de begrijpelijkheid en overzichtelijkheid van de brieven en e-mails die zij ontvangen. Ook vinden ze dat hun verzekeraar hen vriendelijker en eerlijker behandelt. Vooral bij schadeverzekeringen zijn particuliere klanten positief over de behandeling door hun verzekeraar wanneer ze het afgelopen jaar een claim hebben ingediend. Bij levensverzekeringen is de groep klanten die in het afgelopen jaar een verzoek tot uitbetaling heeft gedaan juist minder tevreden over hun verzekeraar. Een belangrijk verbeterpunt bij de behandeling van schadeclaims blijft de communicatie van verzekeraars over de voortgang.

Dit blijkt uit drie klanttevredenheidsonderzoeken onder in totaal bijna 23.000 particuliere en zakelijke klanten van verzekeraars. Het Verbond heeft dit laten uitvoeren door onderzoeksbureaus GfK en MarketResponse. Het Verbond peilt jaarlijks de klanttevredenheid om inzicht te krijgen in de waardering van klanten van verzekeraars en om aanknopingspunten te vinden voor verbetering van de dienstverlening.

De afgelopen jaren werd, onder meer op basis van eerdere onderzoeken, veel aandacht besteed aan de begrijpelijkheid en overzichtelijkheid van schriftelijke communicatie en de klantgerichtheid. “Op beide terreinen zien we vooruitgang”, stelt algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond. “Particuliere klanten zijn in het algemeen meer tevreden over de schriftelijke communicatie van hun verzekeraar. Ook voelt men zich vriendelijker behandeld."
In de particuliere schademarkt gaf 78 procent van de ondervraagden aan zich klantvriendelijk behandeld te voelen, en steeg het aandeel klanten dat zich eerlijk behandeld voelde van 74 naar 78 procent. De schriftelijke communicatie werd door 91 procent als overzichtelijk en 92 procent als begrijpelijke ervaren, een stijging ten opzichte van voorgaande jaren. Daarentegen voelden minder klanten zichzelf belangrijk gevonden door hun verzekeraar (61 procent tegen 67 procent in 2013). Tussen de 87 en 89 procent toonde zich (zeer) tevreden over telefonische communicatie.

Levensverzekeringen
In de particuliere levenmarkt was het beeld vergelijkbaar: een stijging in het aandeel klanten dat zich eerlijk behandeld voelde (van 60 naar 64 procent) en een stabiele score op klantvriendelijkheid (66 procent). Een groot aandeel is positief over de telefonische communicatie, met name over de duidelijkheid van het antwoord (86 procent). De schriftelijke communicatie werd positiever beoordeeld op relevantie, overzichtelijkheid en begrijpelijkheid. De score voor ‘de verzekeraar vindt mij als klant belangrijk’ daalt echter van 57 naar 49 procent.

Zakelijke verzekeringen
In de zakelijke markt trad in het algemeen een lichte daling op in de waardering van verzekeraars in de sectoren Schade, Leven (pensioenen) en Inkomen. Vooral op het gebied van klantfocus (klantgerichtheid, belangrijk zijn als zakelijke klant) en claim en uitkering (op de hoogte worden gehouden van de voortgang) blijven achter. Ook zakelijke klanten hebben de hoogste waardering voor de telefonische en schriftelijke communicatie van hun verzekeraar.

Reactie toevoegen

 
Schade jaarwisseling circa 11 miljoen

Schade jaarwisseling circa 11 miljoen

De schade die tijdens de jaarwisseling is veroorzaakt aan particuliere woningen en auto’s komt volgens een eerste schatting van het Verbond van Verzekeraars...

Verbond richt blik naar buiten

Verbond richt blik naar buiten

Met het nieuwe MLT 2016-2018, gelanceerd tijdens de Algemene Ledenvergadering in december, richt de sector zich meer dan ooit op de langere termijn. Aldus algemeen...

Verbond: duidelijkheid over vergoeding contra-expert

Verbond: duidelijkheid over vergoeding contra-expert

Verzekeraars gaan duidelijkheid bieden over de vergoeding van contra-expertise. Het Verbond roept particuliere schadeverzekeraars op bij inschakeling van een contra-expert...

Verbond ondertekent \'paris pledge\'

Verbond ondertekent \'paris pledge\'

Het Verbond ondertekende deze week samen met 400 andere bedrijven, 120 investeringsmaatschappijen en 150 regio’s en steden de Paris Pledge. De ondertekenaars...

De Boer prijst Cyber Protect van VKG

De Boer prijst Cyber Protect van VKG

Een mooie innovatie. Zo omschrijft Verbondsdirecteur Leo de Boer in een tweet Cyber Protect van VKG en AXA Assistance. VKG introduceerde onlangs onder haar volmachtovereenkomst...

Verbond onderzoekt "totaal ander verzekeringssysteem"

Verbond onderzoekt "totaal ander verzekeringssysteem"

Het Verbond van Verzekeraars onderzoekt de mogelijkheden van een "totaal ander verzekeringssysteem" voor motorrijtuigen, om in te spelen op de technologische...

Verbond: onafhankelijk loket hersteladvies

Verbond: onafhankelijk loket hersteladvies

Het Verbond van Verzekeraars werkt aan een onafhankelijk adviesloket waar consumenten kosteloos hersteladvies kunnen krijgen. Dat schrijft het Verbond in een reactie...

Verbond steunt opnieuw cybercampagne

Verbond steunt opnieuw cybercampagne

Het Verbond van Verzekeraars ondersteunt ook dit jaar de campagne Alert Online. De campagne, die maandag van start is gegaan, moet het ‘cybersecurity-bewustzijn’...

Verbond checkt validiteit maximering vergoeding contra-expertise

Verbond checkt validiteit maximering vergoeding contra-expertise

"De onduidelijkheid over de vergoeding van contra-expertise richt zich onder meer op de vraag of verzekeraars in hun polisvoorwaarden deze vergoeding mogen...

Radar: opnieuw aandacht voor contra-expertise

Radar: opnieuw aandacht voor contra-expertise

"Zowel in het statement van het Verbond van Verzekeraars als in het persbericht van het Nivre wordt ten onrechte gesuggereerd dat er ‘onduidelijkheid’...