D&o: "advieskracht intermediair beter benutten"

Bureau D & O LOGO

De sector doet er verstandig aan om de advieskracht van het intermediair beter te benutten. Dat stelt Bureau D&O in zijn nieuwsbrief.

 

D&O: "In de afgelopen jaren is er binnen de sector een situatie ontstaan waarbij aanbieders en intermediair bewust afstand van elkaar hebben genomen. De intentie hierbij was goed; namelijk het duidelijk maken dat de adviseur aan de kant van de klant staat. Maar de beweging is gepaard gegaan met een ongewenste polarisatie tussen aanbieders en intermediair. Deze polarisatie leidt tot een verlamming in de bedrijfstak. Er is geen gemeenschappelijke visie op de infrastructuur die nodig is om te komen tot een optimale bediening van de klant. Gemeenschappelijke initiatieven tot innovatie komen niet van de grond, of zijn stilgevallen. Partijen opereren ieder voor zich waarbij de focus primair lijkt te liggen op het behalen van voordeel ten opzichte van de andere partij.

Wij zijn van oordeel dat deze ontwikkeling van polarisatie is doorgeschoten en nu de branche ernstig schaadt. Binnen het intermediaire systeem zijn aanbieder en adviseur immers samen verantwoordelijk voor een goede dienstverlening aan de klant. Alleen door samen te werken kan de branche een goede dienstverlening naar de consument borgen.

Natuurlijk, de sector is niet in staat om de inkomens van consumenten te verhogen of de lastenverzwaringen af te wenden. Maar de sector kan de consument wél helpen om binnen de beschikbare financiële ruimte die prioriteiten te kiezen die op langere termijn in het belang van die consument zijn. Daarbij zal ook blijken dat er onder consumenten nog tal van behoeftes leven waarvoor de sector nu nog geen oplossing biedt, maar die wel zou kunnen ontwikkelen.

De gezamenlijke advieskracht die het intermediair kan mobiliseren is vele malen groter dan verzekeraars zelf kunnen bieden. Aanbieders en intermediair kunnen ieder voor zich de argumenten blijven noemen waarom de omzet daalt. Maar de keuze kan ook gemaakt worden om met inzet van de advieskracht van het intermediair de consument actief te benaderen. Met als inzet de consument te helpen inzicht te krijgen in de eigen (financiële) situatie en hen te stimuleren tijdig die maatregelen te nemen die nu eenmaal genomen moeten worden om op verantwoorde wijze invulling te geven aan de eigen verantwoordelijkheid die de politiek bij hen neerlegt."

Bureau D & O schrijft zich te kunnen voorstellen dat het voor elke intermediaire aanbieder zinvol is om met het intermediair waarmee wordt samengewerkt een gedachtewisseling te starten. "Het gaat niet zozeer om de exacte vragen die in deze bijeenkomsten centraal moeten staan. Maar wel om het belang dat aanbieder en intermediair zich weer gaan realiseren dat voor een goede bediening van de klant aanbieder en adviseur duurzaam goed moeten samenwerken. Anders dan in het verleden, maar wel samen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ruud Horsten - 19 juni 2013

De spijker op zijn kop ! Ruud Horsten - Het Verzekeringsmuseum.

Marcel J.F. van Bijsterveld - 19 juni 2013

Hoe houden we de LAT-relatie levendig evolutionair en profijtelijk voor beiden ?! Een heldere aanzet tot initiatief en een herijken, en dus een uitstekende oproep wat mij betreft Jurjen ! Want D & O slaat natuurlijk weer een spijker op de kop, alhoewel de kop van het VVP-artikel slechts lijkt in te zoemen op “gebrek aan gemeenschappelijke visie op de infrastructuur en innovatie’. Hoe dan ook, de verhoudingen tussen de 2 distributie-schakels zijn inderdaad totaal anders dan jaren terug, zo leverde het intermediair niet alleen door de crisis, maar ook door het nieuwe beloningssysteem steeds meer in op inkomen, terwijl de verplichtingen en werkzaamheden alleen maar voortdurend toenemen. Dat is dus een onhoudbare en tegenstrijdige tendens ?! Want inmiddels lijkt een assurantiekantoor meer een volmachtkantoor: alle taken van verzekeraars (en overige partijen zoals banken) zijn inmiddels zo’n beetje doorgeschoven naar atp: dankzij scannen en extranet wikkelt atp het hele dossier zover mogelijk af tegen voortdurend afkalvende beloning. Tel daarbij op alle voortdurende toegenomen wettelijke plichtplegingen, zoals assessments, PE’s en straks nieuwe examenrondes en verplichte standaard DVD (na alle eerdere eigen inspanningen) en ga zo maar door, (een productieloze dag per week voor onderhoud / studie / etc ?) Het is dus inderdaad een vreemde balans tussen de schakels geworden, want waar het op service en advies aan komt, dan verwijst de aanbieder natuurlijk met klem ook weer naar de adviseur. Ook zijn kosten van toezicht (AFM) en verzekeringen (BAVB etc) en ICT voor atp stevig toegenomen. De adviseur is dus in een flink nadelige positie gerold: steeds meer werk tegen steeds minder inkomen. Maar los van deze geëvolueerde rolverdeling en de daarmee contraire financiële aspecten, rijst de vraag hoe deze ontwikkelingen gekeerd zouden kunnen worden ? Als intermediair kies je voor partijen die hun zaken goed op orde hebben, die consistent beleid voeren en betrouwbaar en aanspreekbaar blijken ook als er eens iets tussen wal en schip dreigt te vallen, en natuurlijk kies je voor het juiste product. Dit is dus inderdaad een mooi initiatief voor een herijking van de betrokken partijen, hoe houden we de LAT-relatie levendig evolutionair en profijtelijk voor beiden zonder de consument centraal te houden en je niet te laten strikken door spiegels en kralen ?! Even wat gedachtenflodders van Marcel J.F van Bijsterveld van VerbijsterendAdvies.nl

Adviseurs minder moeite met direct verzenden polisstukken door aanbieders

Adviseurs minder moeite met direct verzenden polisstukken door aanbieders

Als adviseurs de gelegenheid krijgen om de verzekeringstechnische bescheiden te controleren voordat de aanbieder de stukken naar de klant stuurt, dan is 80 procent...

Intermediair wil advies Onderwijsraad

Intermediair wil advies Onderwijsraad

"Minister Dijsselbloem gaat niet in op belangrijke openstaande vragen. Veel zorgvuldiger zou het zijn de Onderwijsraad alsnog om advies te vragen over het toekomstige...

Kwaliteitsverschillen service providers nemen toe

Kwaliteitsverschillen service providers nemen toe

"Opvallend dit jaar is dat tussen de service providers onderling er sterk verschillende ontwikkelingen zichtbaar zijn. Waar bij de ene service provider over...

D&O beoordeelt samenwerkingsovereenkomsten

D&O beoordeelt samenwerkingsovereenkomsten

Intermediairs die voorstellen krijgen voor nieuwe samenwerkingsvoorwaarden kunnen deze zonder kosten aan Bureau D&O voor commentaar voorleggen. D&O: "Per...

D&o: wijziging reglement Kifid stelt teleur

D&o: wijziging reglement Kifid stelt teleur

"Bij de oprichting heeft Kifid de geest van de grondwet geschonden door financiële tussenpersonen te misleiden door het hokje waarmee akkoord werd gegaan...

D&O schetst contouren nieuwe portefeuillerechten

D&O schetst contouren nieuwe portefeuillerechten

In een serie van vier nieuwsbrieven heeft Bureau D&O de contouren geschetst van de portefeuillerechten in de nieuwe financiële wereld. De huidige wettelijke...

"eisen aan execution only worden onderschat"

"eisen aan execution only worden onderschat"

De eisen die aan aanbieders of adviseurs worden gesteld die executon only aanbieden, worden onderschat, aldus de Wft-nieuwsbrief van Bureau D&O. Bureau D&O...

Grote vraag naar VVP-special Directe Beloning

Grote vraag naar VVP-special Directe Beloning

De VVP-special Directe Beloning die dinsdag is verschenen, is door de markt zeer positief ontvangen. U heeft de uitgave nog niet? Ze is ook digitaal beschikbaar....

Alle tips en checklists Directe Beloning op een rij

Alle tips en checklists Directe Beloning op een rij

'De financieel adviseur aan het roer'. Zo heet de VVP-special Directe Beloning die dinsdag is verschenen. De special is gemaakt in nauwe samenwerking met Bureau...

"op keuze Rabobank kan kritiek worden geuit"

"op keuze Rabobank kan kritiek worden geuit"

Op de keuze van de Rabobank inzake haar nieuwe adviestarieven kan kritiek worden geuit, meent Bureau D&O.   Het bureau: "Het feit dat de bank alleen...