D&o maakt beste serviceproviders van 2016 bekend

Koepelonderzoek winnaars 2016

De Financiële Makelaar, de Hypotheekadviseur, VCN, Connect de Krediet Makelaar zijn de beste koepelorganisaties van 2016, zo blijkt uit het Performance Onderzoek Koepelorganisaties 2016.

Sinds 2006 onderzoekt Bureau D & O hoe financieel adviseurs de kwaliteit van dienstverlening ervaren van de serviceproviders waar men gebruik van maakt. Het onderzoek richt zich dit jaar op 39 concrete aspecten van dienstverlening. Het intermediair beoordeelde dit jaar 22 serviceproviders.

De beste serviceproviders van 2016 zijn volgens het intermediair: de Financiële Makelaar in de categorie hypothecair krediet groot, de Hypotheekadviseur in de categorie hypothecair krediet klein, VCN Verzekeringen in de categorie schadeverzekeringen groot, Connect Assuradeuren in de categorie schadeverzekeringen klein en de Krediet Makelaar in de categorie consumptief krediet.

 

Trends in serviceproviding

Mede aan de hand van het rapport Performance onderzoek koepelorganisaties 2016 kan een aantal trends worden onderscheiden.
1. Behoefte aan de menselijke maat
Kleine serviceproviders worden beter gewaardeerd dan grote. Het is niet onwaarschijnlijk, dat door fusies, samenwerkingen en overnames er zich in de komende jaren een concentratiegolf zal voordoen. Uitdaging is dan het behouden van de menselijke maat, waar juist veel behoefte aan is.

2. Begeleiden digitale transformatie
Serviceproviders zullen een belangrijke meerwaarde kunnen hebben, indien zij hun deelnemers duurzaam begeleiden bij het stapsgewijs gereedmaken voor de nieuwe digitale wereld en zij hun deelnemers daarbij collectief ontwikkelde en goedwerkende tools aanbieden.
3. Verschillen in kwaliteit
Gemiddeld gaat de kwaliteit van serviceproviders omhoog. Zorgelijk is echter, dat bij een enkele serviceprovider de kwaliteit sterk achteruitgaat of over meerdere jaren op een te laag niveau blijft. Naar mate serviceproviders hun diensten verbreden, wordt het voor financieel dienstverleners lastiger om van serviceprovider te switchen. Dit is geen goede ontwikkeling en kan kantoren in een moeilijke bedrijfseconomische positie brengen. Gelet op het belang dat serviceproviders inmiddels voor het goed functioneren van de financiële sector hebben, kan de vraag gerechtvaardigd zijn of de AFM niet scherper zou moeten toezien op het goed functioneren van dit deel van de financiële sector.
4. Versterking van rendement
Bij deelnemers van serviceproviders leeft breed, dat het gebruikmaken van de diensten van een serviceprovider een belangrijke bijdrage betekent voor het rendement van de onderneming. Bureau D & O verwacht dat dit belang in de komende jaren alleen maar zal toenemen.
 

Reactie toevoegen

 
Samenwerking FlexFront en De Krediet Makelaar

Samenwerking FlexFront en De Krediet Makelaar

"Door de samenwerking met De Krediet Makelaar krijgt de bij FlexFront aangesloten adviseur toegang tot nagenoeg alle kredietverstrekkers en hun producten op de Nederlandse...

Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief

Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief

Fusies of overnames worden door slechts weinig financieel adviseurs als een positieve ontwikkeling ervaren. Dit is een van de uitkomsten van een onderzoek van Bureau...

Is uw assurantiekantoor privacy proof?

Is uw assurantiekantoor privacy proof?

Ook assurantiekantoren moeten voldoen aan de regels van de Wet bescherming persoonsgegevens. Met een online privacytest van Bureau D&O kunnen adviseurs inzicht...

Overstap naar Adviesbox zonder belemmeringen

Overstap naar Adviesbox zonder belemmeringen

Intersoftware introduceert een overstapservice voor financieel adviseurs die aanhikken tegen het wisselen van softwareleverancier. Een pakket van zes diensten moet...

Du Chattel aan de slag bij Bureau d&o

Du Chattel aan de slag bij Bureau d&o

Met ingang van 1 januari 2016 treedt Marianne du Chattel als projectcoördinator in dienst bij Bureau D & O. Du Chattel was tussen 1992 en 2002  mede-eigenaar...

Zorgverzekering steeds meer een adviesproduct

Zorgverzekering steeds meer een adviesproduct

“De zorgverzekering ontwikkelt zich meer en meer tot een adviesproduct." Dit constateert Jurjen Oosterbaan op basis van het Landelijk Zorgonderzoek 2015...

D&o: blijf nadenken over alternatief schadeprovisie

D&o: blijf nadenken over alternatief schadeprovisie

Volgens Bureau D&O lijkt de mogelijkheid voor de komende jaren van provisie op schadeverzekeringen behouden. Neemt niet weg dat adviseurs dienen na te denken...

Meer klanten willen advies zorgverzekering

Meer klanten willen advies zorgverzekering

Financieel adviseurs verwachten dit najaar een groei in het aantal klanten dat advies wenst bij de keuze van zorgverzekeringen. Dit blijkt uit het Landelijk Zorgonderzoek...

D&o: kifid handelt onjuist

D&o: kifid handelt onjuist

"Kifid handelt onjuist door op 24 september een nieuw reglement te publiceren dat al op 1 oktober in werking treedt. Zeker gelet op de ingrijpende wijzigingen...

Aantal serviceproviders presteert steeds slechter

Aantal serviceproviders presteert steeds slechter

 Een aantal serviceproviders is op bijna alle aspecten slechter gaan presteren. Dit leidt tot een lage waardering en risico van een verhoogde uitstroom van...