D&o maakt beste serviceproviders van 2016 bekend

Koepelonderzoek winnaars 2016

De Financiële Makelaar, de Hypotheekadviseur, VCN, Connect de Krediet Makelaar zijn de beste koepelorganisaties van 2016, zo blijkt uit het Performance Onderzoek Koepelorganisaties 2016.

Sinds 2006 onderzoekt Bureau D & O hoe financieel adviseurs de kwaliteit van dienstverlening ervaren van de serviceproviders waar men gebruik van maakt. Het onderzoek richt zich dit jaar op 39 concrete aspecten van dienstverlening. Het intermediair beoordeelde dit jaar 22 serviceproviders.

De beste serviceproviders van 2016 zijn volgens het intermediair: de Financiële Makelaar in de categorie hypothecair krediet groot, de Hypotheekadviseur in de categorie hypothecair krediet klein, VCN Verzekeringen in de categorie schadeverzekeringen groot, Connect Assuradeuren in de categorie schadeverzekeringen klein en de Krediet Makelaar in de categorie consumptief krediet.

 

Trends in serviceproviding

Mede aan de hand van het rapport Performance onderzoek koepelorganisaties 2016 kan een aantal trends worden onderscheiden.
1. Behoefte aan de menselijke maat
Kleine serviceproviders worden beter gewaardeerd dan grote. Het is niet onwaarschijnlijk, dat door fusies, samenwerkingen en overnames er zich in de komende jaren een concentratiegolf zal voordoen. Uitdaging is dan het behouden van de menselijke maat, waar juist veel behoefte aan is.

2. Begeleiden digitale transformatie
Serviceproviders zullen een belangrijke meerwaarde kunnen hebben, indien zij hun deelnemers duurzaam begeleiden bij het stapsgewijs gereedmaken voor de nieuwe digitale wereld en zij hun deelnemers daarbij collectief ontwikkelde en goedwerkende tools aanbieden.
3. Verschillen in kwaliteit
Gemiddeld gaat de kwaliteit van serviceproviders omhoog. Zorgelijk is echter, dat bij een enkele serviceprovider de kwaliteit sterk achteruitgaat of over meerdere jaren op een te laag niveau blijft. Naar mate serviceproviders hun diensten verbreden, wordt het voor financieel dienstverleners lastiger om van serviceprovider te switchen. Dit is geen goede ontwikkeling en kan kantoren in een moeilijke bedrijfseconomische positie brengen. Gelet op het belang dat serviceproviders inmiddels voor het goed functioneren van de financiële sector hebben, kan de vraag gerechtvaardigd zijn of de AFM niet scherper zou moeten toezien op het goed functioneren van dit deel van de financiële sector.
4. Versterking van rendement
Bij deelnemers van serviceproviders leeft breed, dat het gebruikmaken van de diensten van een serviceprovider een belangrijke bijdrage betekent voor het rendement van de onderneming. Bureau D & O verwacht dat dit belang in de komende jaren alleen maar zal toenemen.
 

Reactie toevoegen

 
D&o: breng alle tuchtcolleges onder één dak

D&o: breng alle tuchtcolleges onder één dak

Breng in het belang van de klant alle verschillende tuchtcolleges die onze sector rijk is onder één dak. Deze suggestie doet Bureau D & O in een...

"adviseurs moeten meer van eigen kracht uitgaan"

"adviseurs moeten meer van eigen kracht uitgaan"

“De sector is altijd sterk geweest in het verzet tegen veranderingen. Hoogste tijd om van eigen kracht uit te gaan en de trots op het eigen vak uit te dragen...

Afleggen eed\/belofte bij NVGA en VVP

Afleggen eed\/belofte bij NVGA en VVP

Zowel VVP in samenwerking met Bureau D&O als de NVGA bieden tijdens een congres de mogelijkheid om collectief de eed of belofte af te leggen. Op 12 september...

D&o: SWO Dela voldoet aan huidge tijdgeest

D&o: SWO Dela voldoet aan huidge tijdgeest

Ook Dela gaat over op een nieuwe samenwerkeringsovereenkomst (SWO). Volgens Bureau D & O voldoet deze SWO aan de huidige tijdgeest. De SWO kent geen elementen...

Goudse lanceert vragenbank voor alle adviseurs

Goudse lanceert vragenbank voor alle adviseurs

De Goudse heeft een vragenbank gelanceerd voor alle financieel adviseurs in Nederland. Op de site vinden adviseurs antwoorden op vragen die te maken hebben met de...

D&o opent site met info serviceproviders

D&o opent site met info serviceproviders

Bureau D & O heeft de site www.sp.deno.nl/ gelanceerd. Op deze site kunnen financieel adviseurs zich oriënteren op de dienstverlening van de verschillende...

D&O bemiddelt bij klacht onverplicht schadeverhaal

D&O bemiddelt bij klacht onverplicht schadeverhaal

Voor klanten die van hun adviseur een nota voor 'onverplicht schadeverhaal' hebben ontvangen van meer dan € 150, die voldoet aan de zogenoemde 'dubbele redelijkheidstoets'...

D&o kaart onderwerp aan dat adviseurs irriteert

D&o kaart onderwerp aan dat adviseurs irriteert

Bureau D & O heeft een nieuwsbrief uitgebracht over de problematiek van vergoedingen voor adviseurs bij onverplicht schadeverhaal. Een onderwerp dat veel adviseurs...

Adviseurs minder moeite met direct verzenden polisstukken door aanbieders

Adviseurs minder moeite met direct verzenden polisstukken door aanbieders

Als adviseurs de gelegenheid krijgen om de verzekeringstechnische bescheiden te controleren voordat de aanbieder de stukken naar de klant stuurt, dan is 80 procent...

Kwaliteitsverschillen service providers nemen toe

Kwaliteitsverschillen service providers nemen toe

"Opvallend dit jaar is dat tussen de service providers onderling er sterk verschillende ontwikkelingen zichtbaar zijn. Waar bij de ene service provider over...