D&O noemt intermediairkritiek op afm-boete verontrustend

Bureau D & O LOGO

Verontrustend. Zo betitelt Bureau D&O de kritiek vanuit het intermediair via de internetfora van de vakpers op een recent boetegeval.

D&O in zijn jongste nieuwsbrief: "Gelet op de geconstateerde gebreken is het opvallend en in zekere mate verontrustend dat de reacties vrijwel unaniem negatief zijn en door de respondenten de eisen van artikel 4:23 Wft als te vergaand worden gekwalificeerd." Het bureau bespreekt in de brief leermomenten naar aanleiding van een bestuurlijke boete niet passend advies hypothecair krediet en betalingsbescherming die op 14 december door de AFM werd opgelegd. Overigens is opvallend aan de boete van eigenlijk 500.000 euro dat zij op grond van de financiële situatie van de betreffende intermediair is verlaagd naar 500 euro.

 


Reactie toevoegen

 

Reacties

Antonius - 6 januari 2012

@ Jan Klein Waarom toch die verontrustheid van D&O? Een meerderheid van het intermediair blijkt volgens de reacties kots en kots misselijk van al het gedoe. De markt, intermediair en klant, hebben ze eigenlijk wel belang bij alle opgedrongen veranderingen? Met de AFM die alleen maar dicteert en haar visie en mening opdringt via de pers is men blijkbaar langzamerhand klaar. Is het dan gek dat er vergelijkingen worden getrokken met een KGB en een inquisitie. Het intermediair ligt onder een berg van tucht en regelgeving en heeft via fora een uitlaatklep. Wat verwacht je van het intermediair als zij in rapporten zonder enige vorm van proces wordt beschuldigd? Rapporten die duidelijk in opdracht van belanghebbenden voor beïnvloeding van de politiek zijn gemaakt. Zo is er ook een rapport waar belangenverstrengeling van de opmakers vanaf druipt. Hierover hoor(de) je D&O niet. Toen had D&O alle mogelijkheid om verontrust te zijn. De markt wordt de laatste 4 jaar geknecht en D&O is verontrust. Seminar op seminar, bijeenkomst op bijeenkomst, er kan blijkbaar geen einde aan komen.

Gert - 6 januari 2012

Wordt de ongerustheid van D&O beinvloed door het aanstellen van een oud AFM medewerker ? In het commentaar van Antonius herken ik als intermediair de mening die onder veel collega's leeft. We worden geregeerd door wetenschappers die nog nooit een klant gezien hebben terwijl wij als ervaringsdeskundigen niet gehoord worden. Terecht dat het intermediair furieus is.

Redactie VVP - 5 januari 2012

Reacties die naar het oordeel van de redactie 'off-topic' zijn kunnen worden verwijderd van dit discussieforum. Ook bijdragen die naar interpretatie van de redactie beledigend of bedreigend zijn voor personen, bedrijven of organisaties worden geweerd.

Jan Klein - 4 januari 2012

Verontrustend vanuit het intermediair of vanuit D&O? Dat is de vraag. In het andere fora is er totaal geen verband aangegeven met een product Hypotheken of betalingsbescherming. Men is unaniem negatief hoe de AFM zich opstelt. Zonder juridische bijstand was denk ik wel het meest opvallende en wellicht datgene wat zorgde voor het ontstane vuurwerk.

"adviseurs moeten meer van eigen kracht uitgaan"

"adviseurs moeten meer van eigen kracht uitgaan"

“De sector is altijd sterk geweest in het verzet tegen veranderingen. Hoogste tijd om van eigen kracht uit te gaan en de trots op het eigen vak uit te dragen...

Afleggen eed\/belofte bij NVGA en VVP

Afleggen eed\/belofte bij NVGA en VVP

Zowel VVP in samenwerking met Bureau D&O als de NVGA bieden tijdens een congres de mogelijkheid om collectief de eed of belofte af te leggen. Op 12 september...

D&o: SWO Dela voldoet aan huidge tijdgeest

D&o: SWO Dela voldoet aan huidge tijdgeest

Ook Dela gaat over op een nieuwe samenwerkeringsovereenkomst (SWO). Volgens Bureau D & O voldoet deze SWO aan de huidige tijdgeest. De SWO kent geen elementen...

Goudse lanceert vragenbank voor alle adviseurs

Goudse lanceert vragenbank voor alle adviseurs

De Goudse heeft een vragenbank gelanceerd voor alle financieel adviseurs in Nederland. Op de site vinden adviseurs antwoorden op vragen die te maken hebben met de...

D&O bemiddelt bij klacht onverplicht schadeverhaal

D&O bemiddelt bij klacht onverplicht schadeverhaal

Voor klanten die van hun adviseur een nota voor 'onverplicht schadeverhaal' hebben ontvangen van meer dan € 150, die voldoet aan de zogenoemde 'dubbele redelijkheidstoets'...

D&o kaart onderwerp aan dat adviseurs irriteert

D&o kaart onderwerp aan dat adviseurs irriteert

Bureau D & O heeft een nieuwsbrief uitgebracht over de problematiek van vergoedingen voor adviseurs bij onverplicht schadeverhaal. Een onderwerp dat veel adviseurs...

Adviseurs minder moeite met direct verzenden polisstukken door aanbieders

Adviseurs minder moeite met direct verzenden polisstukken door aanbieders

Als adviseurs de gelegenheid krijgen om de verzekeringstechnische bescheiden te controleren voordat de aanbieder de stukken naar de klant stuurt, dan is 80 procent...

Kwaliteitsverschillen service providers nemen toe

Kwaliteitsverschillen service providers nemen toe

"Opvallend dit jaar is dat tussen de service providers onderling er sterk verschillende ontwikkelingen zichtbaar zijn. Waar bij de ene service provider over...

D&o: "advieskracht intermediair beter benutten"

D&o: "advieskracht intermediair beter benutten"

De sector doet er verstandig aan om de advieskracht van het intermediair beter te benutten. Dat stelt Bureau D&O in zijn nieuwsbrief.   D&O: "In...

D&O beoordeelt samenwerkingsovereenkomsten

D&O beoordeelt samenwerkingsovereenkomsten

Intermediairs die voorstellen krijgen voor nieuwe samenwerkingsvoorwaarden kunnen deze zonder kosten aan Bureau D&O voor commentaar voorleggen. D&O: "Per...