Verbond: activeren werkt

Logo Verbond van Verzekeraars

Klanten met niet-opbouwende beleggingsverzekeringen zijn allemaal geactiveerd, bij hypotheekgebonden polissen wordt de 100 procent benaderd, bij pensioengebonden beleggingsverzekeringen moet nog wel het nodige gebeuren.

Het Verbond van Verzekeraars heeft met medewerking van de AFM nieuwe gegevens gepubliceerd over de voortgang die verzekeraars maken bij het ondersteunen van consumenten bij het maken van een keuze over hun beleggingsverzekering. De gegevens zijn gevalideerd door de AFM. Het Verbond: "De resultaten laten zien dat de huidige aanpak werkt. Verzekeraars zetten dan ook onverminderd hun inspanningen voort."

Elk kwartaal zal het Verbond een update geven per maatschappij en per productcategorie (niet-opbouwende, hypotheekgebonden, en pensioengebonden beleggingsverzekeringen). De betrokken verzekeraars publiceren hun gegevens ook op hun eigen website. Het overzicht is hier te vinden.

 

Adviescheque

Adviseurs die zaterdag meededen met de 'Woekertoer 2016' tonen zich op VVP Online minder overtuigd.

Jeffrey Leichel (Odin): "Ik mocht ook als adviseur helpen. Het was een mooie en boeiende dag. Wederom een bevestiging dat wat AFM en Verzekeraars '100% geactiveerd' noemen, in de praktijk gewoon echt niet zo is. Er zijn honderdduizenden klanten die graag van hun polis af willen. Verzekeraars, kom op met die adviescheque, zodat klanten zelf kunnen kiezen met wie ze de polis aanpakken."

Financieel adviseur Hubrien Meijaard was er zaterdag ook bij: "Van tien tot vijf zaten er gewoon 25 adviseurs volle bak -op hun vrije zaterdag mensen te helpen. Mensen die zonder uitzonderingen eindelijke eens blij naar huis gingen. omdat ze serieus werden genomen, er naar ze werd geluisterd en ze echt zo goed mogelijk werden geholpen. Ik ben bijzonder blij dat we op deze manier vele honderden gedupeerden weer op weg hebben kunnen helpen. En inderdaad zoals Jeffrey ook aangeeft: die 100% geactiveerd is natuurlijk gewoon flauwekul, ook dat hebben we zaterdag (helaas) weer moeten constateren. We evalueren nog alle data, dus als de AFM en/of het Verbond wil weten hoe het echt zit: van harte welkom!"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeffrey Leichel - 15 juni 2016

Ik blijf me toch elke keer weer verbazen over het woekerpolisdossier. Waar vind je als verbond de overtuiging om te stellen dat activeren werkt? In dit bericht van ODIN: http://amweb.nl/financiele-planning-724354/stichting-odin-woekerpolisherstel-is-mislukt laten we zien dat het niet klopt. Afgelopen zaterdag hebben ruim 600 woekerpoliseigenaren gezien dat het niet klopt. En waarom neemt de main stream media het voor zoete koek aan? En gaat nu ook het NIBUD (de nieuwe partner van het verbond in dit dossier) deze verbondsbevinding bevestigen. En blijven zo weer miljoenen polishouders gewoon maar op hun giftige polis zitten? Waar blijft het tegengeluid van consumentenorganisaties? Is er toevallig nog één politicus die zich dit dossier nog een beetje aantrekt? Waarom is een adviescheque van de verzekeraar voor elke woekerpolishouder onbespreekbaar? Afgelopen zaterdag had ik op de woekerpolistoer een zelfstandig vrachtwagenchauffeur aan tafel. Werkt 60 uur per week. Zijn volledige pensioen zit in een lijfrentepolis. Schade van tienduizenden euro's in de polis als hij niets doet. Dat is het ECHTE verhaal over woekerpolissen.

Albert van der Poll - 14 juni 2016

Ik had zaterdag diverse "geactiveerden" waarbij de risicopremie plus kosten angstwekkend dicht in de buurt van de totale jaarpremie begon te komen. Met mijn handige schets ( incl neerstortend vliegtuigje) leg ik in vijf minuten uit dat er grote kans is dat de polis de komende tien jaren richting 0,0 gaat, oftewel MAYDAY MAYDAY GOING DOWN GOING DOWN. Uit de uilachtige, verbijsterde blikken meen ik te kunnen afleiden dat de activering in elk geval niet heeft geleid tot begrip van deze situatie. Deze mensen zijn geactiveerd en wel gewoon blijven zitten. Een beetje vrijwillig op de elektrische stoel zitten zoiets? Het is misschien moeilijk voor verzekeraars en marketeers en zo, maar ze begrijpen het écht niet. Ze snappen niks van model 3, niets van de polis, niets van de structuur, niets van het beleggen, ze hebben een enorm wantrouwen opgevat tegen verzekeraars en adviseurs, ze zijn bang weer een verkeerde beslissing te nemen, ze denken dat er allerlei hoge kosten gemoeid zijn met veranderen van polis. De enigen die deze situatie structureel kunnen oplossen zijn de ongebonden adviseurs. Zaterdag is overduidelijk aangetoond dat een béétje adviseur in een half uur de vinger op de zere plek kan leggen, en daar flink op kan duwen (AUW). Maar dan: verbod op betaling voor hersteladvies, zodat elke adviseur zijn eigen klanten 2-10 uur p.p. kosteloos zou moeten helpen: lang bestaande leven/hypotheekspecialisten zijn dan meteen failliet dat spreekt voor zich. TV programma's en consumentenbeschermers die blijven uiten dat het overgrote deel van het intermediair onbetrouwbaar gajes is, mevr. Verdegaal die aanraadt géén financieel planner te raadplegen. Administratief moeizame procedures, -vooral bij hypotheken- weigerachtigheid bij maatschappijen om de zaak te laten oplossen via een intermediair die geen aanstelling bij hun heeft ( ook als de vorige intermediair failliet is) Geldverstrekker die eist dat er een "verbetering" in het eindkapitaal is op basis van de oude 8% prognose. Verzekerraars die voor hun hypotheken verpanding van een eigen product eisen, maar geen nieuw verantwoord beleggingsproduct aanbieden. Verzekeraars die aangeven dat bepaalde producten "geen woekerpolis zijn" en dus is er geen verplichte acceptatie voor de orv. Tactiek: zand in de machine, suiker in de tank, vertragen, uitstellen Zolang er geen collectieve aanbieding "nieuw voor oud" komt, die had natuurlijk in 2003-4 al moeten worden bedacht, is deze Sisyphus arbeid de enige optie. Het is nauwelijks voorstelbaar dat dit in deze omstandigheden ooit voor 100% gebeurt.

Consumentenbond: "verbond ligt dwars"

Consumentenbond: "verbond ligt dwars"

De Consumentenbond roept het Verbond van Verzekeraars op zich harder in te spannen voor een regeling die maakt dat ook partners van de hoofdbestuurder van een motorrijtuig...

Verbond: 2015 was lastig jaar

Verbond: 2015 was lastig jaar

Het aantal banen in de verzekeringsbranche liep vorig jaar verder terug van 54.200 naar 46.600, aldus het financieel jaarverslag van het Verbond van Verzekeraars....

Besure beste in finale Jongeren Innovatie Pilot

Besure beste in finale Jongeren Innovatie Pilot

BeSure, een jaarlijkse check of iemands verzekeringspakket nog wel bij zijn situatie past, kwam als beste idee uit de bus tijdens de finale van de Jongeren Innovatie...

Activeren: modelrapportage voor adviseurs

Activeren: modelrapportage voor adviseurs

Adfiz heeft een modelrapportage gemaakt voor een uniforme vastlegging en terugkoppeling van activeringsactiviteiten van adviseurs. De rapportage is te vinden op...

Adfiz en Verbond willen verantwoord vernieuwen

Adfiz en Verbond willen verantwoord vernieuwen

Vijf partijen, waaronder Adfiz en Verbond van Verzekeraars, hebben het document 'Verantwoord Vernieuwen' gepubliceerd. In hun toekomstvisie presenteren de brancheorganisaties...

Consumentenbond kritisch op 'Grip op data'

Consumentenbond kritisch op 'Grip op data'

"Het verraderlijke van het stuk is dat het aanvankelijk met aspecten van Big Data komt waar eigenlijk niemand bezwaar tegen kan hebben." Dat blogt Rien...

Vraagtekens bij d66-idee premievakantie

Vraagtekens bij d66-idee premievakantie

Meer keuzevrijheid, meer maatwerk en het vormen van persoonlijke pensioenvermogens zouden in een houdbaar nieuw pensioenstelsel niet mogen ontbreken. Dat stelt het...

Verbond hekelt onderzoek acm

Verbond hekelt onderzoek acm

Een verzekeringsproduct kiezen? Let dan op meer dan prijs alleen. Dat is de boodschap van het Verbond, die zich dan ook niet goed kan vinden in het onlangs gepubliceerde...

Verbond herziet gezondheidsverklaring aov

Verbond herziet gezondheidsverklaring aov

Opnieuw kritiek op verzekeraars, die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid bij arbeidsongeschiktheidsverzekering niet zouden nemen. In een reactie zegt het Verbond...

Verbond handhaaft koers bij jacht op herstel consumentenvertrouwen

Verbond handhaaft koers bij jacht op herstel consumentenvertrouwen

Het Verbond van Verzekeraars gaat verder met het proactief oppakken van zaken die voor verbetering vatbaar zijn. Aldus het Verbond woensdagmiddag tijdens een presentatie...