Zorgverzekering steeds meer een adviesproduct

Zorgverzekeraars

“De zorgverzekering ontwikkelt zich meer en meer tot een adviesproduct." Dit constateert Jurjen Oosterbaan op basis van het Landelijk Zorgonderzoek 2015 van Bureau D&O. Van de deelnemende kantoren meldt 37 procent een groei van het aantal zorgverzekeringen dat per 1 januari 2015 via het eigen kantoor loopt.

Onderdeel van het jaarlijkse onderzoek van Bureau D&O is de waardering van de dienstverlening van zorgverzekeraars aan het intermediair. Zorgverzekeraars die in het onderzoek zijn opgenomen zijn Aevitae, Avéro Achmea, CZ, De Amersfoortse, De Goudse, Delta Lloyd, Menzis, Nedasco, ONVZ Zorgverzekeraar, Stad Holland Zorgverzekeraar, Turien & Co Assuradeuren en VGZ. Hierbij zijn de zorgverzekeraars beoordeeld op zestien aspecten van hun dienstverlening, waaronder de snelheid van financiële afwikkeling bij declaraties, de kwaliteit van het extranet, het nakomen van afspraken en het acceptatiebeleid. In de beoordeling door financieel adviseurs zijn Stad Holland en ONVZ in 2015 ex aequo geëindigd als best gewaardeerde zorgverzekeraars.

 

Impact voor consumenten

Naast de 37 procent van de financieel adviseurs die het aantal particuliere huishoudens ziet stijgen waarvoor men de zorgverzekering adviseert en bemiddelt, meldt 10 procent een daling. Bij 54 procent is sprake van stabilisatie. Van de kantoren die actief zijn op het gebied van zorgverzekeringen verwacht 24 procent in de komende jaren een stijging van zowel de collectieve als individuele zorgverzekeringen waar men als adviseur en of bemiddelaar bij betrokken is.

Volgens Oosterbaan worden zorgverzekeringen steeds meer een adviesproduct. “De impact voor consumenten is groot. Denk aan de problemen die kunnen ontstaan bij zogenoemde budgetpolissen. Te vaak worden consumenten hierbij onverwacht geconfronteerd met hoge eigen financiële bijdragen als zij medische hulp moeten inroepen. Maar ook een vrije artsenkeuze zoals bij een restitutiepolis of de keuze van door de zorgverzekeraar gecontracteerde medische zorg, wordt voor de consument steeds belangrijker."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arnoud Bosch - 14 oktober 2015

In de opbouw van structuur van diploma's is het een gegeven dat voor alle WFT diploma's een WFT basis noodzakelijk met uitzondering van WFT zorg. Mede omdat de Zorglobby de zorgverzekering geen advies product vonden maar een marketingproduct. Wanneer wordt dit manco hetsteld?

Brandregres centraal op informatiebijeenkomst D&O

Brandregres centraal op informatiebijeenkomst D&O

Bureau D&O organiseert op 12 november een informatiebijeenkomst over de veelbesproken wijzigingen Brandregres 2014, die groet impact hebben voor adviseurs van...

D&o: breng alle tuchtcolleges onder één dak

D&o: breng alle tuchtcolleges onder één dak

Breng in het belang van de klant alle verschillende tuchtcolleges die onze sector rijk is onder één dak. Deze suggestie doet Bureau D & O in een...

"adviseurs moeten meer van eigen kracht uitgaan"

"adviseurs moeten meer van eigen kracht uitgaan"

“De sector is altijd sterk geweest in het verzet tegen veranderingen. Hoogste tijd om van eigen kracht uit te gaan en de trots op het eigen vak uit te dragen...

Afleggen eed\/belofte bij NVGA en VVP

Afleggen eed\/belofte bij NVGA en VVP

Zowel VVP in samenwerking met Bureau D&O als de NVGA bieden tijdens een congres de mogelijkheid om collectief de eed of belofte af te leggen. Op 12 september...

D&o: SWO Dela voldoet aan huidge tijdgeest

D&o: SWO Dela voldoet aan huidge tijdgeest

Ook Dela gaat over op een nieuwe samenwerkeringsovereenkomst (SWO). Volgens Bureau D & O voldoet deze SWO aan de huidige tijdgeest. De SWO kent geen elementen...

Goudse lanceert vragenbank voor alle adviseurs

Goudse lanceert vragenbank voor alle adviseurs

De Goudse heeft een vragenbank gelanceerd voor alle financieel adviseurs in Nederland. Op de site vinden adviseurs antwoorden op vragen die te maken hebben met de...

D&O bemiddelt bij klacht onverplicht schadeverhaal

D&O bemiddelt bij klacht onverplicht schadeverhaal

Voor klanten die van hun adviseur een nota voor 'onverplicht schadeverhaal' hebben ontvangen van meer dan € 150, die voldoet aan de zogenoemde 'dubbele redelijkheidstoets'...

D&o kaart onderwerp aan dat adviseurs irriteert

D&o kaart onderwerp aan dat adviseurs irriteert

Bureau D & O heeft een nieuwsbrief uitgebracht over de problematiek van vergoedingen voor adviseurs bij onverplicht schadeverhaal. Een onderwerp dat veel adviseurs...

Adviseurs minder moeite met direct verzenden polisstukken door aanbieders

Adviseurs minder moeite met direct verzenden polisstukken door aanbieders

Als adviseurs de gelegenheid krijgen om de verzekeringstechnische bescheiden te controleren voordat de aanbieder de stukken naar de klant stuurt, dan is 80 procent...

Kwaliteitsverschillen service providers nemen toe

Kwaliteitsverschillen service providers nemen toe

"Opvallend dit jaar is dat tussen de service providers onderling er sterk verschillende ontwikkelingen zichtbaar zijn. Waar bij de ene service provider over...